![]() |
typische uitspraken
ken je van die typische uitspraken, van jouw streek? (of van een andere streek) die je gewoon heel erg opvallen, zet ze hier neer!
net zoals "ken net" bij den haag betekent kan niet maar verstaan we als kan net dus.... |
Weet ik veel.
|
Citaat:
|
Hajewa? Wamoejenou?
|
Citaat:
|
Daar doen wij niet aan. :)
Eejj ga je naar scorro? Kom naar osso gaan we choken. (n) |
in de supermarkt: ge wit t oit noit nie!
geweldig :D |
houdoe, he.
|
- woord omhoog (word up)
- jullie allemaal (y'all) - noepie - daap - clown |
Geen idee. :o
|
Bè't voetballe in Oss
"Dieje fluiter, Grad, is wer te laot, dè witte." "Godsallejizzus, Hent, kwosse begosse." "Dè zôn ze zeker doen, asse mar kosse." "Zòt ie nog komme ? Of zòt ie ons laote zitte?" "'t Is wer diejezelfden bul die toen zò zwitte." "Die ge as un dempig perd dur 't gras zaagt klosse?" "Ja krek, diejen vette boebuskop, diejen Bosse!" Och ja, verrek, nou week ut wer, zônne witte." En efkes laoter draafde ie 't grasveld op wor meer dan duzend man omhinne zaote. En toen ik al die minse daor bè TOP zo hurde kletse, vuulde ik me verlaote en docht ik warrelig in munne kop: "God, wân geluk, as ge nog zo kunt praote!" :s :D |
ons dialect al geweldig (niet dus)
|
houdoe
een bietje |
krek, doar zakt me de box toch venaf
|
"Ken me niet verhouten poten"
"Aast" "Plukkie al?" :rolleyes: En zo verder en zo voorts... |
da ge - dat jij
giesteren- gisteren heuh- hoi die lust wel een worstje- mooie vrouw soa staaf- pik badgast- dat je een zak hooi bent he moatje- he manneke |
Ik ken geen typisch Twentse uitdrukkingen, simpelweg omdat ik AN praat of in ieder geval iets praat dat daar heel veel op lijkt.
|
Citaat:
|
Citaat:
Wa motte nou |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
- Dus ja...
- Maja... - Gek! - Jongejonge... - Oh! :o |
Citaat:
|
Rondom Hoensbroek/Heerlen:
auwòeh! auwòeh héej! (dit zeg je dus als je (erg) verbaasd bent.. of pissed) túúp! merci (deze 2 bovenste zijn echt irritant..) die blije! |
Citaat:
|
uit van huis gaan - logeren
briek - vreemd hoi zeggen als je weg gaat :P |
Citaat:
|
Ik kan me eigenlijk niks bedenken van hier.
|
Twents klinkt in mijn oren altijd erg dom.
|
Nee.
|
*spert ogen wijd open, steekt uitdrukkelijk een hand op, spert de mond open*
Moieeeeeh! |
Alleen hele platte uitdrukkingen
|
Citaat:
|
meuh
|
Citaat:
|
Hier in Utrecht heeft alles een wederkerend werkwoorden. (zo heet dat toch? :o) Bovendien pleuren de echte Utrechters achter elke 1ste persoon ev een t.
|
'T sneut = het sneeuwt
Da witte toch = dat weet je toch Wè zeede gij? = wat zei je? Kik ziede = kijk Och erm = ahw zielig Da minde nie = dat meen je niet fractuur, ken jij de uitdrukkingen ''kattenvanger'' en ''de Sjaak zijn''? |
Citaat:
Man ge spoor nie En verder gewoon dialect (ge=je, motte=moeten, zoude=zou je etc) |
Citaat:
|
Citaat:
Mijn fout ! |
Citaat:
|
Cherm... (zielig)
Wablief? (Hollanders vinden dat blijkbaar heel vreemd...) Hoie! (i.p.v 'doei' met weggaan) Limburg, alaaf! :D |
Zeeuws:
'Ik ga er wel om' (ik ga het wel halen) 'Laat maar doen' (laat maar zitten, of laat maar) 'Ik heb het bij' (ik heb het bij me) |
Citaat:
Weet trouwens geen 'typische uitspraken' .... Alleen heel weinig t's ;) |
Citaat:
scheelt ook maar een kilometer of 10 maar steen -kaai stoeprand -kaaiband zijn ook redlijk tilburgs hoor :cool: (was gisteren nog op het station van tilburg. sta ik in de opening van de appie heijn te wachten op een maat van mij, die moest peuken kopen. toen duwde zo'n zwaar aggresieve antilliaan met opgefokte ogen mij weg. ik keek hem een beetje verbaasd aan, want hij had ook wel even mogen zeggen dat ik in de weg stond. toen zat hij allemaal te mauwen dat ik in de weg stond. ik zei netjes -sorry- maar hij verstond blijkbaar wat anders. hij vroeg of hij met z'n vuist mijn 'kanker-neus' moest verbouwen, en of ik dood wilde. ik zei maar niks terug, want die sorry beviel hem ook niet zo. toen vroeg hij of ik misschien een telefoon bij had. ik zei natuurlijk nee, maar toen wilde hij bewijs zien. toen was mijn maat inmiddels teruggekomen, en vroeg wat er aan de hand was. die zwaar gedrogeerde meneer zei dat hij eventjes moest bellen, want hij zou wat vrienden bellen die ons 'helemaal kapot' gingen maken. toen kwam onze bus eraan, dus we waren maar weggelopen) wat ik hier mee wil zeggen? ik vind tilburg niet zo'n fijne stad maar anders eventjes on-topic: heb kennissen in Einhoven, die hebben ook mooie woordjeskuisen -schoonmaken tess -binnenzak nei box -nieuwe broek |
Citaat:
|
"tis wel best"
"joah, ach" "t goat zoals t goat" Groningen (y) :o |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:44. |