![]() |
Waarom heet Amsterdam ook wel Mokum?
Iemand die dit weet? :)
|
Jij bent droog. :)
|
Nee hoor, ik kom net uit m'n werk, en ook uit de regen. :)
|
Ga we de zinloze toer op? :p
|
:)
|
:confused:
|
Damsco :cool:
|
Citaat:
|
Mokum is jiddisch en betekent plaats of lokatie.
Eigenlijk heet Amsterdam Mokum Alef. Plaats A en Rotterdam overigens Mokum Reis Maar alleen Amsterdam heeft Mokum als koosnaampje behouden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dit is de eerste keer dat ik merk dat ik iets heb geleerd van 3 jaar levensbeschouwing, woei!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
da's tenminste duidelijk, maar Rotjeknor? :confused: :P |
't Was een foutje, ik wilde :) doen maar ik deed :() eerst.
Maar het is al aangepast. :) (y) |
Citaat:
De rest niet. :o |
Citaat:
Zie de overeenkomstigheid :P |
Citaat:
|
scoro met die scotoe en chickiess playen in damsco aight? :cool:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
:)
|
:cool:
|
Citaat:
|
ej, zo praten we niet in Amsterdam, hoor!
|
Amsterdam zuigt....
|
Citaat:
Offtopic: Edit: even voor alle duidelijkheid, bovenstaande is niet serieus. |
Citaat:
|
Citaat:
Als je Amsterdam maar niets vind, is Mokum dan misschien leuker? |
Citaat:
|
:(
|
Citaat:
Dat Joodse museum in Amsterdam is wel (y) |
Citaat:
|
Citaat:
Die ligt er (aan de westkant) naast, als je de straat oversteekt. Het grote gebouw omringd door een muur van kleine gebouwtjes. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daar waar die "rotonde" is, stonden vroeger huizen. Was een klein wijkje. En dan was er nog een soort poort aan de Rapenburgerstraat in de tijd van Wilhelmina. Kijk maar eens in het Amsterdams gemeente-archief op Mr. Visserplein. Verder zijn de straten veel te breed gemaakt. Auto's moeten de stad uit :o Weg daarmee. Alleen trams (ambulance enzo kan over de trambaan) en fietspaden :o :cool: Die zijn nu zo stil, je hoort ze bijna niet meer. Die nieuwe dan :) En eventueel een smalle weg :) maar niet zo dat het echt leuk is voor autos om er te rijden :P wordt alleen lastig met verhuizingen enzo :P Maar ach... nu is die brug achter de synagoge bv. veel te breed gemaakt. Daar waar het auschwitz monument is kon je heel mooi de gracht afkijen. Dat kan nu helemaal niet. Maar dat komt ook deels omdat ze de brug te "gesloten" gebouwd hebbben. Ik vervloek de mensen van de jaren 70 die verantwoordelijk zijn voor de stadsplanning :mad: |
Citaat:
|
Citaat:
1 door Midden- en Oost-Europese joden gesproken dialect, een mengsel van Hebreeuws, Duits en Slavische elementen |
Citaat:
Heerlijk, het gerinkel, het lawaai van die trams. :cool: Wat is er nou meer Amsterdams dan die oude geel-zwarte trams? :eek: Ik vind die nieuwe wit-blauwe trams on-Amsterdamse sfeerloze dingen. :( |
Daarom.
|
Citaat:
Ik niet :) |
Citaat:
|
Citaat:
Ik had als eerste een topic geopend met de vraag: Waarom heet Rotterdam ook wel Rotjeknor? Telluriet heeft toen deze topic geopend ;) Ik heb nog steeds geen antwoord op Rotjeknor. Zelfs het artikel van het NRC in dat topic bracht weinig info, imo. is t toeval dat t Amsterdamse topic langer actief blijft? :D |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat mooi.
|
Wist ik niet.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:46. |