![]() |
Waar te zoeken naar een artikel
Hallo,
Ik ben op zoek naar een artikel wat in verband staat met werk en studie van ongveer 4 pagina's wie kan me daar bij helpen. ik heb dit nodig voor een werkverslag voor nederlands. Alvast bedankt Mvg Phillip |
Artikel uit Haagsche Courant van 05-03-2004
Meer mannen kiezen voor pabo door Maarten Molenaar DEN HAAG | Kinderen in het basisonderwijs hebben over enkele jaren meer kans een meester voor de klas te krijgen. De door vrouwen gedomineerde opleidingen tot leerkracht in het basisonderwijs (pabo) hebben voor het eerst in tijden namelijk weer meer mannelijke studenten. Dat stelt secretaris Henk Verheijde van het Landelijk Overleg Lerarenopleidingen Basisonderwijs. Het beeld wordt bevestigd door directeur Frans Bolsius van de pabo van de Haagse Hogeschool. De pabo is lang uit de gratie geweest bij jongens. Volgens Verheijde gingen veel mannen vooral voor status en carrière en lieten ze de opleiding tot leerkracht daarom links liggen. Het gevolg was, dat basisscholen steeds meer vrouwelijke leerkrachten kregen. Diverse basisscholen hebben inmiddels zelfs alleen vrouwen voor de klas staan. Landelijk gezien is bijna driekwart van het personeel in het basisonderwijs van het vrouwelijk geslacht. Pabo-woordvoerder Verheijde is bijzonder blij met de groeiende interesse van mannen voor het basisonderwijs. Vrouwenwereld "Het is goed voor de ontwikkeling van kinderen als ze op school met juffen én meesters te maken hebben. Ze zitten nu te vaak in een vrouwenwereld." Verheijde denkt dat de mannelijke animo voor de pabo voor een deel is te danken aan de slechte economie. In het onderwijs is volop werk, dus een diploma van de opleiding tot leerkracht betekent bijna een baangarantie. De secretaris van het Landelijk Overleg Lerarenopleidingen Basisonderwijs heeft echter ook de indruk, dat bij jongeren sprake is van een mentaliteitsverandering. "Het draait niet langer alleen om status en carrière. Jongeren vragen zich bij een beroepskeuze ook steeds meer af of ze wat voor anderen kunnen betekenen. Die instelling kan niet alleen positief uitpakken voor het onderwijs, maar ook voor de gezondheidszorg", aldus Verheijde. dit zal wel te kort zijn, maar je kan er dus makkelijk vinden.. via de archieven van regionale dagbladen (moet je wel eerst gratis registreren) |
maak zelf iets, LUILAK
|
Bedankt voor het antwoord PV :) ik zal is op diverse kranten site's kijken daar had ik nog niet aangedacht.
thanx Gr phillip |
Citaat:
Als je er nog meer nodig hebt moet je het maar eens op moderne talen proberen, want hier houden we discussies ipv dat we andermans huiswerk maken. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:01. |