![]() |
absoluut gehoor
ik speel al een jaartje of 10 piano, en sinds ik een nieuwe leraar heb (5 maanden) is het duidelijk geworden dat ik een absoluut gehoor heb.
Nu weet ik inmiddels wel wat dit betekent, maar aangezien ik niemand anders ken die dit ook heeft, weet ik nog niet wat het op kan leveren etc. Ik weet dat de kans niet groot is, maar als iemand hier iets over te melden heeft zou ik het graag lezen. Iemand met hetzelfde zou uiteraard helemaal geweldig zijn. Voor de geinteresseerden: een absoluut gehoor betekent dat je toonhoogten bij het horen ervan kan benoemen en onderscheiden. Dit heeft als gevolg dat je heel snel nieuwe nummers of nummers van cd's kan spelen, zonder perse de partituur nodig te hebben. |
Er is heel lang geleden ook een topic hierover geweest (wat ik niet meer terug kan vinden helaas), en toen waren er best wel wat mensen die er wat vanaf wisten :)
|
Ik heb het ook een beetje...afgezien van dat ik de namen van die noten niet weet, kan ik ze wel feilloos vinden op mn bas. En het wordt er idd een stuk makkelijker van om nummers na te spelen.
Het is alleen nog niet zo dat ik complete solo's e.d. na kan spelen op gehoor...maar vandaar dat ik ook zei dat ik het een beetje heb. |
ik hoor absoluut niets meer
|
Citaat:
oja, haha, de namen v/d noten, je bedoelt dat je niet weet waar ze zitten waarschijnlijk, maar even voor de zekerheid:abcdefg ;) |
Citaat:
|
ik wil er absoluut niets meer over horen
|
Citaat:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=643265 |
Citaat:
maar weet ze wel feilloos te onderscheiden. :) |
Citaat:
waarom kan ik dat niet? :( |
Citaat:
jij bent echt zo flauw.... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
niets is absoluut, alles is relatief
|
Citaat:
Gitaristen: Yngwie Malmsteen heeft bijvoorbeeld ook een absoluut gehoor. |
Citaat:
maar soms.... |
Citaat:
|
Citaat:
"ik weet wel hoeveel 1+1 is, maar ik weet niet hoe dat getal heet" :D:D |
ik heb het wel eens gehoord... ik denk dat het een kwestie van een goed gevoel is. zelf speel ik ook al ruim 7 jaar muziek van alles en nog wat.. maar echt de noten zo uit een liedje halen kan ik, jammer genoeg, niet
|
[QUOTE]snees schreef op 11-03-2004 @ 15:31:
[B]Kan je ook, als je een noot hoort, dezelfde noot ook meteen, zonder fouten te maken, op je piano vinden? Respect. dat is eigenlijk de beste omschrijving. merci dus :p |
Citaat:
|
Citaat:
Mijn gehoor komt niet eens bij absoluut in de buurt.. |
Citaat:
'n absoluut gehoor valt sowieso ook te trainen hehe |
Citaat:
|
ik heb 't niet, heb wel een goed gehoor maar da's een kwestie van trainen (www.earplane.com en solfègelessen), daarmee kom je ook al een heel eind..
|
Citaat:
|
Citaat:
een term is een term, de gradaties bepalen de inhoud. maar als je een liedje hoort, en je kan em spelen, dan voldoe je op zn minst aan de criteria die voor een absoluut gehoor van toepassing zijn. o, sorry, ik bedoelde natuurlijk: 'absoluut' gehoor |
Citaat:
en noem es 'n punk nummer met 'n G kruis dominant septiem akkoord dan? :p of 'n C overmatige kwint? :p |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
vroegah orgel les gehad. ghehe. met dubbel klavier en bas pedalen. nu bas. |
Citaat:
|
Citaat:
toch wel 'n slechte zaak hehe. :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
gewoonweg zeggen; speel B E A D is 'n stuk effectiever dan het steeds te moeten voorspelen ;) |
Citaat:
Ik snap jou hersenspinsel overigens wel hoor. er klopt alleen geen bal van :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
ow ik kan ook vrij snel cd nummers meespelen op gitaar...
heb ik dat dan ook? |
Mischien grappig om ook even te vermelden, maar ik merk wel eens dat ik, als ik een nummer hoor waar veel drum in komt, ik feilloos mee kan drummen (in de lucht dan), zonder dat ik vaak achter een drumstel zit..(totaal iets van 10 keer in mijn leven)..das best vreemd, want dan merk je ineens dat je aan het meedrummen bent..:P
|
Citaat:
|
Citaat:
(geloof me, deze discussie heb ik al iets te vaak gehad met de gitaristen in de band....uiteindelijk waren ze het met me eens) |
ik heb ook een absoluut gehoor
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
nou niet om het een of ander hoor... maar wat denk je zelf? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:16. |