![]() |
bewijsje driehoek
hallo,
ik heb een vraagje over een schijnbare gemakkelijke stelling. Neem een willekeurige driehoek. Teken een zwaartelijn. Neem het midden van deze zwaartelijn. Verbind dit midden met een overstaand hoekpunt en laat deze rechte de andere overstaande zijde snijden. Deze zijde zal dan in een verhouding van 1/3 en 2/3 worden gesneden. Bewijs ??? De stelling is makkelijk te aanvaarden, maar het bewijzen is niet zo evident. Weet iemand raad? Bedankt |
Citaat:
je moet bepaalde zijden uitdrukken in andere zijden..ect.. binnenkort krijg je het bewijs.. |
Citaat:
|
Citaat:
|
het bewijs:
stel ABC een driehoek. A' het midden van BC en M het midden van AA'. de lijn BM snijdt AC in B'. teken de evenwijdige lijn aan BB'en die door A' gaat: deze lijn snijdt AC in N. gevraagd: AB':B'C=1:2 volgens de stelling van Thales geldt. (1) CN/ CB'= CA'/CB =A'N/B'B=1/2 'want A' is het midden van [BC]'. ook geldt er (2) AM/AA'=AB'/AN=B'M/NA'=1/2 want M is het midden van [AA'] uit (1) en (2) volgt: CN=CB'/2 en AB'=AN/2 CN=CN/2 +NB'/2 en AB'=AB'/2+ B'N/2 gevolg: CN/2=NB'/2 en AB'/2=B'N/2 dus CN=NB'=AB' en zo is AB':B'C=1:2 |
Citaat:
|
Citaat:
de andere stelling van thales: http://perso.wanadoo.fr/stefbase/mat...rie/Thales.htm in nederland spreek je meestal van verhoudingen van driehoeken..ect..ect. |
Citaat:
|
ik noemde die stelling de stelling van thales omdat ik vroeger geen andere stelling van hem kende.
ik vond het eerst ook raar dat hij een stelling heeft over cirkels ect. maar ik zocht niet verder in de geschiedenis van wiskunde...... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:30. |