Rabbi Daniel |
12-03-2004 15:37 |
Plotselinge religieus bewustzijn?
Herkent iemand dit?
Sinds m'n gesprek met een (orthodoxe) rabbijn gisteren ben ik opeens druk aan het leren gegaan. En ik overweeg serieus me vanaf nu zoveel mogelijk aan de shabbat te houden (vrijdagavond-zaterdagsrust). En ik heb de hele dag iets op m'n hoofd.
Allemaal heel goed, zou je denken. Maar ik vraag me af: waarom? Wat is het dat opeens dit geloof omhoog brengt?
Wat dat gesprek betreft, ik ben de eerste fase (van de drie) door. :cool: (y)
Iets moet me over de streep hebben getrokken. Maar is dat eigenlijk wel gebeurt? Volgens mij niet. Zoals het gaat is gewoon zoals G-d het bepaald heeft, en Hij heeft bepaald dat ik deze weg ga volgen, zodat ik iets goeds voor de wereld kan betekenen.
En dat is ook de reden dat de noachitische geboden geen ene zak voorstellen. De noachitische geboden zijn erop gericht jezelf aan de goede kant van de lijn te krijgen als het zover is, als de messias komt.
Maar wat heb ik daar nou aan? Ik wil niet alleen voor mijzelf zorgen, dat is egoïstisch. Liever kies ik ervoor ook iets voor de rest van de wereld te betekenen.
Ik ben dan ook al twee jaar hiermee bezig, en nu is dat dan zover: eindelijk ga ik er serieus (d.w.z. orthodox) mee aan de slag. Dat werd hoog tijd, na twee jaar wachten. Die wachttijd heb ik voor mezelf genomen om 1) te wachten tot ik achttien was, 2) omdat ik voor mezelf een bedenktijd moest hebben, en 3) omdat ik destijds niet één joods persoon kende.
Alle drie deze voorwaarden zijn nu veranderd, en de bedenktijd is voorbij.
Het is zover!
En is het niet hier, dan is het in Israël, want ik ben joods genoeg om een paspoort te kunnen claimen onder de Wet op de Terugkeer. En in Israël zijn programma's van 1 jaar, terwijl je hier zo'n 3 tot 5 jaar bezig bent.
Ach, ik zie wel hoe het loopt. In ieder geval is de beslissing genomen, en het besluit is: de operatie gaat door.
|