Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   school (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=774322)

AlopiA 14-03-2004 10:59

school

Letters dansen op papier,
pennen krassen lustig rond.
mensen kreunen met plezier,
als het goede antwoord komt.

Deze keer zie ik het niet,
want ik had niet geleerd.
'ik kan het allemaal zo goed',
het leren was verleerd.

het is allemaal nog niet af enzo, maar ik had dit even in mijn hoofd zitten :)

Simon Cowell 14-03-2004 11:09

Citaat:

AlopiA schreef op 14-03-2004 @ 11:59:

het leren was verleerd.

Het pleit zeer voor je dat je er zelf al bij zegt dat dit gedicht nog niet af is; dan hoeft een ander het je niet meer te zeggen. Het is absoluut een vreselijk gedicht. Hoewel je metrum vrijwel kloppend is, is het een nietszeggend gedicht dat absoluut geen indruk maakt. Als je dit gedicht tussen duizend andere matige gedichten zou plaatsen, zou niemand een reden vinden om het zich te herinneren.

Je rijm is matig, vooral omdat je in strofe één een ABAB-schema gebruikt (dat overigens nog niet eens klopt), en in strofe twee een ABCB-schema (terwijl de twee B's niet echt rijmen door dat zij beide op "leerd" eindigen).

Je grammaticale controle lijkt op het eerste gezicht leuk maar valt tegen. Kreunen met plezier?

Goed, plaats alsjeblieft niet zulk matig werk.

Anne 14-03-2004 11:12

Simon Cowell. :D

T!ne 14-03-2004 11:52

Ik vind het juist wel mooi; is eens iets anders, een ander onderwerp. Het lijkt alsof er alleen maar gedicht mag worden over liefde, leven, verdriet. Goed gedaan Alopia

Simon Cowell 14-03-2004 12:09

Citaat:

Tinekeuh schreef op 14-03-2004 @ 12:52:
Ik vind het juist wel mooi; is eens iets anders, een ander onderwerp. Het lijkt alsof er alleen maar gedicht mag worden over liefde, leven, verdriet. Goed gedaan Alopia
Het lijkt wel alsof altijd als de waarheid boven tafel komt mensen iets onwaars gaan zeggen om de pijn te verzachten. Je lijkt Tooske Breugem wel. :rolleyes:

Dreamerfly 14-03-2004 12:19

Voel ik in je gedicht een kritische invalshoek?. Als dat zo is, je begint in de 1e strofe dan nog wel aardig, maar de 2e laat alles in het niets vallen, dat is erg jammer; de 2e moet sterker, in boodschap, taalgebruik, rijm etc...

Uice 14-03-2004 12:35

Het doet me niet zo veel, maar dit vind ik wel heel frapant:

Citaat:

:confused:

T!ne 14-03-2004 14:19

Citaat:

Simon Cowell schreef op 14-03-2004 @ 13:09:
Het lijkt wel alsof altijd als de waarheid boven tafel komt mensen iets onwaars gaan zeggen om de pijn te verzachten. Je lijkt Tooske Breugem wel. :rolleyes:
Wie is Tooske Breugem?? :confused:

Anne 14-03-2004 14:24

Citaat:

Tinekeuh schreef op 14-03-2004 @ 15:19:
Wie is Tooske Breugem?? :confused:
:D

Sorry.

T!ne 14-03-2004 18:23

Citaat:

Anneee schreef op 14-03-2004 @ 15:24:
:D

Sorry.

Sorry hoor mensen, ma in België ken ik geen 'dingske daar', dus zal ze wel van Holland komen en spijtig genoeg kenk daar niemand..

Not for Sale 14-03-2004 18:31

Ìk vind het wel grappig. Wijze les, en het is nogal herkenbaar :) ;)
Het ABCB stoort me niet.

songeur 15-03-2004 09:02

Citaat:

Tinekeuh schreef op 14-03-2004 @ 19:23:
Sorry hoor mensen, ma in België ken ik geen 'dingske daar', dus zal ze wel van Holland komen en spijtig genoeg kenk daar niemand..
Het is de Nederlandse presentatrice van Idols en ze heeft in de musical de Drie Musketiers en ik geloof dat ze ook nog bij TMF heeft gepresenteerd? Ze ziet er in ieder geval zo uit:

http://images.google.nl/images?q=tbn...ke_114071h.jpg

http://www.musicals.nl/images_produc...jes_Idols1.jpg

songeur 15-03-2004 09:08

Citaat:

het leren was verleerd.

In ieder geval vind ik het idee leuk. De eerste twee regels zijn ook wel leuk (de eerste regel doet me ergens aan denken :p ), maar dat 'kreunen met plezier' zou ik echt veranderen, zoals meer mensen hier al zeiden.

Verder zou ik er zelf voor kiezen om die gedicht óf niet in rijm, óf ABAB (die dan ook daadwerkelijk klopt, niet met rond-komt), óf eventueel het eerste couplet wel goede rijm en het tweede couplet niet, maar dat geleerd-verleerd is ook niet zo heel mooi (allebei met leren).

De laatste regel vind ik wel mooi, maar waarom je dan 'ik kan het allemaal zo goed' erboven zet, is mij niet helemaal duidelijk.

En 'deze keer zie ik het niet' vind ik ook niet heel mooi, die zin is veel te algemeen.

Succes! :)

songeur

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:24.