![]() |
help! zuur-base reacties!
Ik heb morgen een sk-herkansing en 'k ben 't spoor bijster.. Kan iemand even kijken of dit klopt?
- reactie tussen sterk zuur en sterke base: alle H+ worden afgestaan/opgenomen. Reactie is aflopend - reactie tussen sterk z of b met zwakke z of b: idem? - reactie tussen 1 zwak zuur en 1 zwakke base: Als de z en b links van de pijl sterker zijn dan de z en b rechts van de pijl, verloopt de reactie. Hierbij wordt altijd 1 H+ afgestaan? De reactie is aflopend? en dan vraag ik me af hoe dit dan kan?: CH3COOH(aq) + H2O(l) ---> H3O+(aq) + CH3COO-(aq) <--- Hoe kan dit dan reageren? ze zijn allebei zwak, en ch3ooh staat ten opzichte van h2o linksonder zodat de reactie volgens een stukje verderop in mijn boek niet verloopt. En toch beweren ze dat dit klopt.. Is een reactie met water een uitzondering? Geldt daar altijd dat een zwak zuur of zwakke base altijd 1 H+ afstaat/opneemt en er een evenwichtsreactie ontstaat? Alvast bedankt! :) |
en dan vraag ik me af hoe dit dan kan?:
CH3COOH(aq) + H2O(l) ---> H3O+(aq) + CH3COO-(aq) <--- azijnzuur is een zwak zuur en zorgt voor het bovenstaande evenwicht in water. In het algemeen geldt er dat als een je een zwk zuur in oplossing brengt er een evnwicht ontstaat. Zo ook als je ammoniak in water oplst. Je krijgt dan het volgende evenwicht: NH3 + H2O <--> NH4+ + OH- Maar volgens mij waren zuur-base-reacties altijd aflopend zolang er maar voldoende stof aanwezig is om te kunnen reageren. Verder geldt altijd: zuur + base --> zout + water HCl + NH3 --> NH4Cl (salmiak) + H2O (ga maar na, HCl is een sterk zuur en ioniseert volledig tot H3O+ en Cl- en NH3 is een base die alle H+ die er aanwezig is op zal nemen en NH4+ vormen. De positieve en negatieve ionen vormen dan het zout, dat een neerslag KAN vormen. Ga dus altijd na of het ontstane zout goed of slecht oplosbaar is in water) |
Citaat:
Je kan volgens mij beter de ionen in eerste instantie in oplossing schrijven, dus gewoon als zuur en base, en daarná nog even controleren of er misschien een zout neerslaat. |
Citaat:
H3O + + Cl- + NH3(g) --> NH4Cl (aq) + H2O Dit gaat trouwens prima hoor als je ammoniakgas door een HCl-oplossing leidt. Dit wordt echter nooit gedaan. Normaal wordt salmiak idd bereidt op de volgende manier: H3O+ + NH4OH --> NH4Cl (aq) + H2O en dan indampen. Er zijn trouwens meerder wegen die naar Rome leiden. |
Citaat:
En azijnzuur staat altijd nog linksboven de "base" H2O. :) |
Ja okee, als je er van uitgaat dat je altijd kan gaan indampen kan je het wel op die manier stellen. Het ligt waarschijnlijk aan de opgaven die je hebt gehad; ik heb altijd gewoon eerst de losse deeltjes bepaald en daarna pas gecontroleerd of er iets neerslaat. Een zout dat je pas verkrijgt door indampen is niet relevant bij het opstellen van reactievergelijkingen.
Maar goed, ik zei ook niet dat het fout was, ik vind het alleen een rare manier van stellen. |
bedankt allemaal :)
Citaat:
'k kan nu ff niet scannen maar d'r staat zegmaar dit (binas, 4e druk) Code:
ZUUR base zuur base |
ik vind het alleen een rare manier van stellen.
--> bij een zuur-base-reactie spreekt men niet voor niets over een zoutvorming ;) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:43. |