![]() |
Gitaarkneus zoekt help.
Help! Kan iemand me in f*ckin hemelsnaam vertellen wat bij elektrische gitaar het verschil is tussen 'hammer' (die weet ik) en 'bend' (die niet). Als we het over tabs hebben, he? :confused: Jaja, het is heel slecht dat ik dit niet weet na 8 jaar akoestisch, maar bij een elektrisch werd ik ineens geconfronteerd met dit soort probleempjes... :s ... Thanx!
xxx |
III overgankelijk werkwoord
dempen, de sourdine opzetten Dus je hand of handpalm ertegen gaan om het te dempen / stillen There are three ways you can mute a string: 1. By using your left-hand thumb 2. By tilting or extending a fretting finger 3. By using other available fingers It does take some time and practice until you get used to it. But, once you are comfortable with the technique, you'll find yourself doing it even without thinking about it! http://www.all-guitar-chords.com/guitar_chords_faq.php |
Citaat:
nee sorry ik kan je niet helpen |
als je help zoekt moet je bij de "B" kijken van Beatles
|
Ik ben straight-edge, althans, het drink-gedeelte dan :evil: Eigenlijk maar half dus... Maar thanx voor de snelle reactie. Ik heb er nog één kom ik weer vééél te laat achter. Wat is 'bend'? Ik weet dattie heel usual is, :s
xxx |
Muten betekent dempen, niet uitzetten. Je duim gebruiken is niet zo handig, dus je kan het beste als het om een snaar gaat, gewoon je vinger half optillen, zodat hij de snaar wel aanraakt, maar niet fret. Als je alle snaren moet muten, gewoon je hele linkerhand op de snaren leggen.
Verder heb je ook nog 'palm muting': de zijkant van je rechterhand - zeg maar de kant waarmee je iemand een karateklap geeft - leg je op het uiteinde van de snaren op de brug. |
Citaat:
http://www.ibreathemusic.com/article/123 De snaar 'opdrukken' is misschien duidelijker. |
benden is je snaar omhoogduwen
hammer-on is dat je zeg maar met je vinger slaat op de fret, zonder die noot aan te slaan. Tegenovergestelde is pull-off. Als ik dat nog moet uitleggen ben je een mongool. |
Citaat:
|
Citaat:
xxx |
Citaat:
xxx |
Citaat:
je moet de toon even hoog krijgen als dat je fret 9 normaal zou pakken zeg maar. |
Citaat:
Je kan trouwens een snaar ook naar beneden duwen, bij de lage e bijvoorbeeld (en de a ook wel) is het nogal moeilijk om de snaar omhoog te duwen omdat je m dan van de hals afduwt.. snapje? |
Citaat:
|
Ben je in die acht jaar op akoestisch nooit op het idee gekomen een snaar te buigen? Van de ene noot naar de andere te schuiven en een noot gewoon te fretten zonder hem aan te slaan?
Wow... |
xxx
|
Citaat:
Nu ja ik heb zelf een vraag dat misschien wel toepasselijk is op dit topic. Ik speel zelf bas en zou wel eens beginnen oefenen met vibrato (snaar snel op en neer bewegen) Moet dit gewoon snel genoeg gebeuren, of moet je de snaar op en neer bewegen op het ritme van de muziek? (oftewel 2 of 4 maal zo snel als het ritme, whatever) Dit laaste lijkt me correcter, maar is ook stukken moeilijker. Iemand die goeie nummers weet om dit aan te leren? |
Het hoeft niet met de snelheid van de muziek. Het is erg moeilijk een goede vibrato te krijgen. Er zijn veel gitaristen, ook beroemde, met een vreselijke vibrato. Nu zijn er niet zo heel veel bassisten die deze techniek gebruiken maar voor een vibrato, op welk instrument dan ook, zijn een paar dingen belangrijk.
Houd het ritme waarin de de toon oscileert constant. Dit is heel belangrijk. Anders krijg je z'n zwakke waggelende vibrato. Ook wil je dat hij iscolleert tussen twee vaste punten. Stel we nemen de A 440. Deze trilt normaal met een frequentie van 440 Hz. Nu willen we hier een vibrato op hebben. We gebruiken de standard gitaarvibrato techniek en buigen de snaar zelf op en neer. De eerste toon boven A is A#(of Bb) en die is 466 Hz. Dus we willen de top van de oscillatie hebben die halverwege de A# is. Dus 453 Hz. Dus we willen een vibrato met een constante oscillatie tussen 440 en 453. Dan krijg je zoiets als dit: http://www.cyberfret.com/techniques/...to_explain.gif Nu kun je een vibrato op allerei manieren doen, snel, agressief, een hele brede, eentje die in amplitude langzaam afneemt of eentje die in snelheid toeneemt enz. Maar je wilt elke keer die perfecte intonatie van de oscillatie hebben. Je kunt een vibrato ook anders doen. Bijv door de spanning op de snaar te veranderen, net zoals vioolspelers doen. Je ziet ze dan helemaal met hun hand heen en weer bewegen. Dit werkt op gefrette instrumenten heel minimaal. Maar het heeft wel het voordeel dat je in toonhoogte zowel omhoog als omlaag kunt. De gitarist met de beste vibrato is naar mijn mening Yngwie Malmsteen. Je kunt veel op z'n spel aanmerken maar zijn vibrato is echt perfect. Het is bijna een pianotriller tussen twee tonen. Om een hele goede vibrato te krijgen moet je in de eerste plaats zelf goed kunnen horen. Anders hoor je het verschil tussen een goede en een slechte al niet eens. Een bekende gitarist met een werkelijk belachelijke vibrato is Kirk Hammett. Maar er zijn ook van die wannabee shredders die alleen snelle toonladders kunnen spelen en voor de rest helemaal niets kunnen. Ze kunnen niet eens langzaam spelen. Laat staan een snaar 'in tune' buigen of een noot met een sterke vibrato spelen. Het grappige is dat je de muzikale kwaliteiten van een gitarist het snelst af kunt lezen door enkel naar z'n vibrato te luisteren. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals Steve Morse. En de beste manier op het te oefenen is gewoon je gitaar/bas te pakken en een noot te spelen met een vibrato en dan goed te luisteren en dit een half uur lang. Probeer allerlei verschillende vibrato's. Nootcontrole en articulatie is belangrijk. Probeer jezelf ook eens een keer op te nemen zodat je nog beter kan luisteren. |
de tering
|
Citaat:
|
Citaat:
|
dat heeft ie vast niet van zichzelf hoor
|
Citaat:
En Daevrem: laat die arme zolderkamershredders eens met rust, ze kunnen het niet helpen. ;) We kennen allemaal de vooroordelen over shred maar die hoef je niet in elk topic te spuien. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
"Note
-------------------------------------------------------------------------------- A notational symbol used to represent the duration of a sound and, when placed on a music staff, to also indicate the pitch of the sound. Also see Notation. " "Tone -------------------------------------------------------------------------------- An interval consisting of two semitones, that is a whole step. The particular sound of an instrument or voice, as well as the performer¹s particular coloring of that sound. For example, the tone produced by a certain clarinetist could be said to be rich, dark, and mellow; this is the result of the natural sound of the instrument, combined with the performer¹s particular technique of playing. " Ik weet niet of de nederlandse taal dit anders ziet, zo ja dan vind ik niet dat de nederlandse taal de autoriteit heeft dat te doen. (quote niet de Van Dale want daar staat gewoon een foute definitie van muziek in). Dus een noot is iets op papier en een toon is een muzikaal geluid(geen ruis). Dus een toon is wel altijd een noot en anders om en een geluid is niet altijd een toon, dus ook geen nooit. Zoiets? Edit: Van Dale zegt hetzelfde. Toon is een geluid met een bepaalde trilling en een noot is een teken voor een toon. Noten lees je, tonen speel en hoor je. |
Citaat:
|
Citaat:
Oh ja, ik kom 'toon' ook tegen als naam voor stappen in een toonladder, bv 1, 2, 7 enzovoorts. |
Ja, er zijn dus twee definities van toon, een muzikaal geluid(met daarin alle eigenschappen daarvan, toonhoogte, overtonen, kleur, enz) en een intervalsafstand. A naar B is een hele toon, B naar C# is een hele toon enz. Dat staat daar ook, alleen viel in mijn quote de nummers die er voor stonden weg.
|
Citaat:
|
Citaat:
Hierdoor herken ik ongeveer wel alle akkoorden, verschil tussen (roep eens wat) Am/F# en Am/G enz. Daarna ben ik gaan oefenen met bestaande tabs. Toen ik overstapte naar electrisch, kwam ik al die vage functies tegen en mjah... weet ik veel... By the way, elektrische-gitaar die-hards zullen me nu lynchen, maar kan het zijn dat de handle er bij sommige gitaren voor de sier bij hangt? Het effect bij mij is namelijk erg minimaal, of doe ik wéér iets fout? Citaat:
xxx |
Citaat:
1 dat jij kutnummers speelt op je akoestische, bv akoestische blues bevat echt grandioos veel bends en slides 2 dat je een kut gitaar hebt want zo'n tremolo hendel doet t altijd 3 dat je een homo bent |
Citaat:
|
Citaat:
xxx (ik blijf het lekker toch doen!) |
Citaat:
Verklaart een hoop :P |
Citaat:
|
Citaat:
en blues?? ja dat is hetero seksueel muziek. |
Het is maar een gratis online woordenboek. Ik zal als ik geld over heb eens een gerenomeerd woordenboek kopen.
|
Misschien is een woordenboek ook voor Brutus een goed idee aangezien zijn beheersing van de Nederlandse taal tenenkrommend is.
|
xxx
|
Citaat:
en alleen met woorden bereik je erg weinig. weet je al hoe je een E moet pakken? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Hehe, eindelijk iemand die de 'xxx' begrijpt :p, maar ik wassut echt niet. Stond ik gister achter de bar in een kroeg, vragen 3 van die huppelkutjes: "Stond jij niet in de 1e ronde van Idols?"... I rest my case... IIG thanx voor de gitaarhulp, ik kon er wel wat mee!
xxx |
Citaat:
|
8 jaar akkoestisch spelen en niet weten wat benden en hammer on is???
wat the fuck heb je dan in die 8 jaar lopen spelen? een miljoen keer come as you are ofzow???? damn dude als je dat niet begrijpt moet je die gitaar maar gewoon wegleggen en gaan trommelen ofzow.... maar iig sucses met je virtuose gitaarspel :P |
Sorry Brutus, maar heb ik je op je teentjes getrapt?
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Snees heeft gelijk.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:47. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.