![]() |
[wisk.] primitieve en oneigenlijke integraal
Ik ben echt een nit-wit op het gebied van Wiskunde, en dat blijkt wel nu ik voor mijn tentamen aan het leren ben.
Kan iemand mij uitleggen wat de primitieve is van 1/(x^2)? Het boek geeft -1/x als antwoord, maar ik kom zelf op (-1/3)/x^-3 uit. Nou is het al in me opgekomen dat dit misschien hetzelfde is, maar hoe ik op het eerste antwoord moet komen is me niet geheel duidelijk ;) Ik heb het antwoord nodig om de oneigenlijke integraal uit te rekenen ( b= oneindig, a= 1) bvd |
Citaat:
1/(x^2) = x^-2 dus primitieve is: 1/-1 * x^-1 = -1/x waar jij op uitkomt is x^3 / 3 en dat is dus niet hetzelfde.. je kunt niet zomaar onder de deelstreep gaan primitiveren ofzoiets.. dat lijkt me wat jij hebt gedaan. |
Citaat:
|
Lareno jij hebt een grote fout gemaakt.
Die ik in eerste instantie zonet ook maakte. Je hebt 1/x^2 veranderd in 1*-x^2 en niet in 1 * x^-2 De exponent wordt negatief, niet het getal zelf. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Je moet de exponent 1 ophogen en niet 1 omlaag brengen. Vervolgens vermenigvuldig je met de nieuwe exponent. De exponent -2 een ophogen geeft dus -1.
|
Citaat:
|
Ik snap echt geen piemel van de primitieve :( . Kan iemand mij uitleggen wat de primitieven van deze functies zijn?
Ik ben jullie echt eeuwig dankbaar 3√(p^2) (derdemachtswortel, dus niet 3 x de wortel) L^3√L |
Citaat:
|
die eerste daar staat p^(2/3) dus dan wordt de primitieve
1 / 5/3 p^ (5/3) = 3/5 p^ (1 2/3) |
De tweede wordt 2/9 * L4.5
Uitleg: Voor sqrt(L) kun je schrijven L1/2 L3 * L1/2 wordt L3.5 Nu pas je weer de algemene regel toe: exponent 1 ophogen en delen door de nieuwe exponent. Dan krijg je dus 1/4.5 L4.5 en 1/4.5 is 2/9. |
Dank U zeer (y)
|
Citaat:
Bij afgeleide trek je er 1 af bij de macht en bij primtieve tel je er 1 op. (kort door de bocht gezegd :)) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ben echt tè erg, maar ik heb nog een functie waarvan ik de integraal niet berekend krijg:
x(x-1)(x-3) Ik snap er niks van. Morgen tentamen :o . Maar gelukkig zijn er ook andere onderwerpen (y) . Zucht. misschien moet ik het gedeelte van de integraal maar gewoon overslaan, bespaart me een hoop tijd en ergernis. |
Citaat:
x(x-1)(x-3) = x(x²-4x+3) = x^3-4x²+3x en dan primitiveren: (1/4)x^4 - (4/3)x^3 + (3/2)x² deze regel moet je dus goed kennen voor je tentamen! succes :) |
Dankjewel. Als ik die antwoorden steeds lees denk ik: "ja, is allemaal heel logisch". Zo gauw ik het zelf moet doen is het net Chinees voor me :|
|
Citaat:
als f(x) = x^n dan is de primitieve F(x) = 1/(n+1)*x^(n+1) je kunt deze regel controleren door te differentieren: F'(x) = (n+1)/(n+1)*x^(n+1-1) = x^n = f(x) dit komt zo'n beetje neer op de fundamentele stelling van de wiskunde |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13. |