![]() |
mondharmonica vraagje
ff een vraagje aan mensen die mondharmonica spelen... ik ga beginnen met mondharmonica.. ik heb binnenkort een diatonische mondharmonica, maar aangezien ik veel met anderen mee wil spelen, is het niet handiger om een chromatische te nemen? en is het makkelijk om later eventueel alsnog een chromatische te leren bespelen?
|
wat is het verschil?
edit: ik pak de laatste trein terug vanavond, niet mijn idee |
Nee. Het is aan te raden om - als je wilt spelenmet anderen - een paar diatonische harmonica's te kopen in bijvoorbeeld C, G, en D (de toonsoorten waarin je denkt het meest te gaan spelen). Chromatische harmonica's zijn echt andere koek. Later kan je dat natuurlijk ook leren, maar volgens mij begin je echt het makkelijkst met diatonische.
|
:D (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Lijkt me niet. Als je echt al die noten wilt hebben kun je beter een ander instrument kiezen lijkt me. Trouwens, C G en D zijn in het algemeen wel veel voorkomende toonladders maar dan ligt in de bluesmuziek dacht ik wel anders. Ik meen me herinneren dat een Eb mondharmonica een van de meestgebruikte was.
Ik wist niet eens dat er chromatische harmonica's bestonden, tsss. |
ik heb extreem grote lippen, kan ik dan mondharmonica bespelen?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
:D
naja...hij is mooi toch?:P |
Als je de blues wil gaan spelen kan je beter een harmonica kopen die een kwint onder de gewenste toonsoort ligt. Dit is omdat als je blaast staat ie in de "normale" toonladder, maar als je zuigt, speel je in de toonladder een kwint hoger.
Ik heb bijv. een harmonica in A, maar als ik zuig, speel ik in de toonladder van E. |
Citaat:
|
ja, maar als je ze tegelijk speelt, krijg je als je blaast een gewone drieklank, maar als je zuigt, krijg je een septiemakkoord dat een kwint hoger ligt.
|
Citaat:
|
Omdat een G harmonica een F# heeft en F# de blauwe noot in C is.
|
|
Blues spellen, he he, zou C of G misschien F pakken, lig' aan je gitaar ook 'n beetje, maar ja hoef fout 't ook klinkt kan appart zijn
|
Citaat:
wat heb jij een ontzettend irritante avatar |
Citaat:
Ik zou dus gewoon voor de Diatonische C harmonica gaan. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:37. |