![]() |
vraagje
omdat het waarschijnlijk niet in de titel paste:
Als een gitarist/bassist ook de vocals doet, lijdt zijn gitaarspel er dan onder? Moeilijk te formuleren maar de vraag is dus: Heb je liever een apart persoon voor zang en voor het gitaarwerk of denk je dat het niets uitmaakt... Ik vind het zelf namelijk heel moeilijk om voluit de zingen en gitaar te spelen. Dat komt in mijn geval doordat ik nog moeite heb met gitaar spelen zonder naar m'n vingers te kijken. Misschien is het zo dat juist wanneer je gitaar speelt je meer kunt spelen met de zang? |
Tsja, het is vooral oefening wat nodig is om beide tegelijkertijd te kunnen. Zeker voor beginnende bandjes is het daarom handig om een leadzanger te hebben, die zich bij het krijsen houdt.
Jarenlange oefening is denk ik benodigd om beide tegelijkertijd skilled te kunnen. |
ik denk dat dat gewoon ligt aan hoe goed je gitaar kunt spelen, want als je niet meer naar je vingers hoeft te kijken, dat zeg je zelf al, dan kun je je denk ik wel beter concentreren op zingen. en het ligt waarschijnlijk ook aan de moeilijkheid van het nummer dan.
|
sommigen kunnen het direct al, anderen moeten het aanleren, en bij sommigen is het gewoon niets.
Maar ik denk dat jij gewoon oefening nodig hebt. |
Citaat:
ik speel ook geen gitaar in onze band.... want dan ben ik zo met dat ding aan het kloten dat ik niet meer kan zingen en raar doen op het podium. + het feit dat een gitaar te duur is om ermee van het podium af te flikkeren... |
coordinatie.
|
Ik prefereer een "losse" zanger. Anders is t allemaal zo statisch. Hoewel het natuurlijk bij sommige muzieksoorten wel goed uit de verf kan komen.
|
gewoon veel oefenen
als je t nummer blind kan spelen kan je dr ook bij zingen |
Citaat:
ja, een zanger kan bij wijze van spreken makkelijk het publiek in diven. Als hij eerst zijn gitaar weg moet zetten komt het niet meer zo spontaan over... |
Citaat:
Zo van "WAAH" *mensen stappen aan de kant* *plof!* Jah, zoiets heb ik wel eens gezien :P Zo'n zanger staat zo'n beetje te zingen en echt ineens springt hij vol op het publiek af. Gaat dus niet goed :P |
Citaat:
heb het zelf ook, kan wel beide wel apart, maar niet tegelijk, behlave bij heel simpele nummers met steeds herhalende akkoorden, en met hetzelfde ritme. Hoewel het me al makkelijker afgaat |
Er zijn zoenzo best weinig bassisten die ook de vocalen doen(die ik ken dan)..en als je dat wilt, dan moet je het ook wel heel goed kunnen, anders lijdt de bas er erg onder, en dan word de muziek stukken kutter. Maar als je het goed kan, dan kan je je eigen zang precies aanvoelen..en dat heeft zn voordelen.
|
kkannet ok nie egt, ook alleen bij makkelijke nrs, waarje niet over het gitaarspel hoeft na te denke, zoals bij polly ofzo......speel liever alleen.
|
Volgens mij niet, volgens mij zit er dan juist veel meer gevoel/feeling in het nummer (y)
|
een losse zanger zet een veel energiekere show neer over het algemeen. Die rent, jumpt en glijdt all over the place. Heb je tenminste nog t excuus dat je buiten adem was van al t rondrennen als je iets fout doet :D
|
Citaat:
Moet je maar voor meer adem zorgen :p |
Citaat:
maar ja k heb al in eeuwen niet meer in n band gezeten dus tja t wordt maar weer ns tijd wat nieuws te beginnen en dan zie k wel hoe k t op t podium uit ga houden |
ik denk het wel, dat is net als zingen en piano spelen tegelijk, op de een of andere manier gaat het zingen dan minder dan wanneer je alleen zingt. Ik denk dat het wel kan, maar dan moet je echt jarenlange ervaring hebben en het instrument blind kunnen bespelen zo'n beetje..
|
Ik snap wat je bedoeld dude......
Ik vind eigelijk van niet, kijk bijv. naar metallica, James zijn gitaarspel lijdt er ook niet onder...... Hij speelt dan weliswaar geen solo's, maar toch..... Crappy voorbeeld: Check orion eens, daar speelt hij ook gewoon solo's is wel instrumentaal :o |
Citaat:
en daarom die ik dats oort dingen ook niet, alleen apart.... stilstaand spelen vind ik ook zo saai, dan kun je je energie niet kwijt. :) |
Citaat:
Extreem voorbeeld, dat wel ;) |
Citaat:
|
Citaat:
Denk aan Pro-pain en motorhead (toch?) bijvoorbeeld. In het rockgenre zie je gitaren en zang beter gaan en in de metal zie je veel slaggitaristen/bassisten die de zang doen. Dit zijn dan meestal wel erg goede muzikanten of erg slechte bandjes :P |
Citaat:
|
Citaat:
(of de eerste 5 als je je vingers meteen kneust...) |
Citaat:
:rolleyes: |
Ik speelde laatst Self Esteem op de bas en probeerde er bij te zingen. Dat ging echt enorm K*T. :)
|
Ik zing + speel gitaar
ik heb daar zo'n jaar à 2 jaar wel op geoefend. |
En de kwaliteit gaat daardoor er echt niet op achteruit als je het fatsoenlijk kan
|
Ik heb al moeite met gewoon praten tijdens het spelen...verneuk ik het toch vaak
|
Maakt me niets uit. Zolang de techniek er maar niet onder gaat leiden.
|
Het heeft ook zo zijn voorbeelden om bijde te doen natuurlijk. het is o.a. vooral handig met het schrijven van nummers denk ik.
ps. bassen bij hardcore en daar ook de vocals bij doen lijkt me niet zoveel kunst aan ;) |
Citaat:
|
Citaat:
maar dat is dus wat ik bedoelde...of het bandje is heel goed, of ze kunnen er niks van..:) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20. |