![]() |
[verhaal] Sporen
Er zijn verschillende manieren om een trein in te gaan.
Sommigen stappen in terwijl de anderen nog uitstappen. Voor mij is dat niet de meest handige manier gebleken, maar misschien heb ik tot nu toe het punt gemist. Anderen blijven op het perron. Ze staan daar met een ander, te kussen, te praten of simpelweg elkaar aan te staren als een stel verveelde goudvissen. Ik had niemand om mee te staan, dus ik liep rustig een coupé in. Als een dorstige kameel zak ik door mijn benen, neer op een nepleren bruin bankje, tegenover een man van middelbare leeftijd. Hij kijk me wat kwaad aan. "Sorry, is deze stoel bezet?" vraag ik beleefd. Hij antwoordt niet, maar kijkt nog bozer. Ik hou niet van dat soort mannen. Gelukkig zit er geen in mijn familie. Ik heb een gelukkige jeugd gehad. M'n eerste vriend was er een. Zo'n mokman. Altijd sikkeneurig kijken, nooit antwoorden. Toen ik het uitmaakte liep hij gewoon kwaad weg. Nooit meer wat van gehoord. Wie zwijgt stemt toe, en ik neem me voor de blik van mijn over- buurman te vermijden. Naast me, dus op het bankje aan de andere kant van het gangpad, zit een vrouw, met een jongen van ongeveer mijn leeftijd. De vrouw praat met een man, schuin tegenover haar. Tegenover het meisje dus. Jörgen kijkt wantrouwend hoe zijn moeder met de vreemde- ling praat. Het is een rare man. Hij frunnikt. Aan zijn kin, zijn oorlelletje, zijn kraag. 'Ik denk niet dat hij een vrouw heeft. Vast niet. Dan straalden zijn ogen wel, bij het idee dat er iemand was die op hem wachtte. Hij frunnikt. Hij probeert iets beet te pakken, meer grip op zijn leven te krijgen. Hij weet het allemaal niet meer.' denkt Jörgen. Ik vraag me af, of de man en de vrouw getrouwd zijn. Mis- schien zijn het minnaars. Er is iets vertrouwds in de manier waarop hun ogen elkaar opnemen, rustig, afwach- tend. Maar de man trekt zo gehaasd aan zijn kleding, alsof hij een goede indruk moet maken. En de vrouw speelt net te veel met haar ketting om het echt te laten zijn. Sandra vraagt zich af wat Jörgen van de man vindt. Zij mag hem wel, hij is zo.. open. Ze wilde dat haar man David dat meer was. Dat hij haar meer vertellen zou. Ze vraagt zich af wanneer ze Jörgen moet vertellen waarom ze naar opa en oma gaan. Hoe lang ze daar zullen blijven. Ze betwijfelt of hij het zal begrijpen. Hij is zo oud voor zijn leeftijd. Maar misschien reageert hij wel gewoon zoals elk kind. Misschien begrijpt hij niet dat het huwelijk niet eeuwig duurt. Ineens pakt de man de hand van de vrouw, en zegt iets. Ik buig me meer hun richting op, in de hoop het te kunnen horen, maar hij mompelt, en hij mompelt maar even. Ik hoor het geroezemoes, maar het dringt niet tot me door. Ik blijf zo zitten, met mijn hoofd bijna tussen mijn knieën, wachtend op meer. Maar er volgt niets. Als ik opkijk is de man verdwenen. Sandra vouwt het briefje open en leest aandachtig. Alex Soest Graevelaan 93 8746 LB Voorburg De vrouw houdt een briefje in haar hand. Ze leest het, staart er een paar seconden naar, gooit het in het armoedige prul- lenbakje. Blijkbaar waren het dus geen vrienden. Vreemd genoeg voel ik me voor de gek gehouden. Voor lul gezet. Ik kijk naar de jongen. Nu valt me pas op dat hij glimlacht. Deed hij dat de hele tijd al? Jörgen heeft heus wel door dat het niet goed meer gaat, thuis. Hij hoort ze schreeuwen 's nachts, en voelt ze huilen 's morgens. Maar dat is geen reden om zomaar briefjes van vreemde man- nen aan te nemen. "Waarom gaan we naar opa en oma?" vraagt de jongen. Hij kijkt mij even beschuldigend aan. Snel kijk ik weg, beschaamd staar ik naar mijn voeten. "We zijn al zo lang niet meer op bezoek geweest." Ik hoor de leugen trillen in haar stem. "Hoe lang blijven we dan, mam?" Hij noemt mij nog steeds mam. Hij zag me flirten met de man, en hij zag hoe ik het briefje weggooide. Hij begrijpt de reden, hij noemt mij nog steeds mam. "Zolang als nodig, Jörgen. Niet langer dan je wil." Echt, denkt ze. Het huwelijk is geen sprookje, Jörgen. Als ik weer door het raam durf te kijken besef ik waarom de man een briefje gaf en wegliep. De trein is gestopt, bij mijn halte. Snel pak ik mijn boeltje bij elkaar en loop de trein uit. Als ik op het perron sta werp ik nog een blik naar binnen, naar de jongen en zijn moeder. Het gevoel bekruipt mij, dat ik deel ben geweest van een belangrijk moment. Hoewel ik er nog niet achter ben op welke manier. Piekerend loop ik het perron af, richting fiets. Ik bots tegen een man aan. De man. 'Vanavond eet ik boerenkool met worst. En misschien, heel misschien, poets ik dan m'n tanden, en ga uit.' denkt de man. Ik verontschuldig me, en werp een blik op mijn horloge. Ik denk dat m'n ouders al klaarzitten met het eten. Waarschijn- lijk een of andere stampot. Misschien ga ik vanavond nog wel uit. ik ben zelf niet zo tevreden over het eind, maar dat verander ik dan later nog.. |
Citaat:
|
Nogal verwarrend met wisselende perspectieve wanneer het pas na een aantal zinnen duidelijk is met wie we nu weer meekijken. Ik was nog bezig met wiskundig een plattegrond maken van waar wie precies zat in de trein en plotseling was ik een geslachtsverandering ondergaan, van Jörgen naar Saskia. Misschien zou je streepjes of wat voor een typografische prachten kunnen neerzetten als je van perspectief wisselt. De korte zinnen waar mijn voorganger het over had zullen dan misschien ook minder storend zijn. Je hebt er dan immers meer aandacht voor.
Ik vraag me af waarom je het einde zou willen veranderen. Ik vond het echt verschrikkelijk mooi. Een verhaal waarin iets diep emotioneels op de achtergrond ligt en met flarden naar de oppervlakte komt, maar aan het einde buiten beeld geschoven wordt door boerenkool met worst, tweemaal. Ik kan me geen beter einde voorstellen. Denk er nog eens goed over na! LUH-3417 |
Eerst vond ik je verhaal vaag maar iets in me wilde verder lezen, en dat heb ik gedaan. Ik vond hem mooi. Heel mooi. Hij raakte me op de een of andere manier. Goed gedaan!
|
veranderd, zo beter?
|
Stuk duiderlijker in ieder geval. Ik vind het een verbetering.
LUH-3417 |
Hey meid, op de kunstbende site zijn foto's uit: jij staat dr ook op 2: hiero een:
http://www.kunstbende.nl/gallery/alb...l_DSCF0034.jpg |
Heel apart verhaal, leuke manier van schrijven, het leest prettig en ik vind het einde juist super!
Sluit me bij LUH-3417 aan, die heeft het duidelijk verwoord. |
(y) echt gaaf man!
ik vind vooral de inleiding (zeg maar) van je verhaal mooi, over die verschillende manieren van in een trein stappen. en hoe je het voor mekaar krijgt om het verhaal daar al te laten eindigen, vind ik echt cool gewoon! want eigenlijk is het verhaal niet heel lang of zo, maar het is duidelijk en alles wat moet worden gezegd, is wat mij betreft ook gezegd. :) dat met die foto van de kunstbende, daar heb je dan aan mee gedaan toch? en, heb je wat gewonne? |
Leuk verhaal!
Het begon meteen al goed, vond ik. Alleen dit: "Naast me, dus op het bankje aan de andere kant van het gangpad, zit een vrouw, met een jongen van ongeveer mijn leeftijd. De vrouw praat met een man, schuin tegenover haar. Tegenover het meisje dus. " vooral dat: "tegenover haar. ... het meisje dus" Tegenover de ik persoon? want volgens mij zijn er 4 hoofdpersonen zeg maar: De ik-figuur, de nokkige man, moeder(sandra) en zoon(jorgen), toch? Of heb ik nu iets gemist? En uit het verhaal vind ik het meer lijken alsof die jongen jonger is dan dat meisje. Aangezien de jongen als kind wordt omschreven door zijn moeder en die moeder ook niet weet of hij het wel zal begrijpen, terwijl de ik-persoon alleen reist en ook al uit gaat, waardoor ik haar dan al snel 16 jaar zou geven, terwijl ik de jongen dan meer als 10 zie, omdat je het anders echt wel zult begrijpen lijkt mij! Het einde vind ik juist geweldig (zie LUH's argumentatie) Charlotte |
Je kan echt leuk schrijven ! Ik ben het wel voor een deel eens met de kritiek die je krijgt over het wisselen van het perspectief en de plaatsen van de karakters in de trein. Dat leest niet vlug door en het is ook niet zo dat als je het een paar keer leest je iets heel interessants te weten komt. Maar het zij zo. De volgende keer misschien een schemaatje erbij (;
PS: valt je ook op dat als een trein op het perron arriveert, dat de mensen vaak met de trein gaan meelopen, terwijl de kans dan echt niet groter wordt dat de deur voor hun neus eindigt ? Ik kan me herinneren dat ik altijd de enige was die stil bleef staan en dan droogjes naar voren liep. |
Citaat:
Charlotte |
Citaat:
Net als je misschien bukt als je voorin de auto zit terwijl er een tak tegen de ruit zwiept. |
Citaat:
|
Haha, nou. Alles beweegt dus volgt men de meute. Iemand hoeft het maar op gang te brengen en men is los. We dwalen wel een beetje af, maar je ziet het ook als iemand in een groep door rood loopt, geheid loopt iedereen - goed, de helft van iedereen - de persoon na.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:32. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.