![]() |
Warmte
Kan iemand deze sommen voor me oplossen ik snap er helemaal niks van
Een blokje koper heeft bij 273 K de volgende afmetingen: l=15cm B=9cm H=4 cm. Men verwarmt het blokje tot 313 K. Hoeveel warmte is hier voor nodig??? Men smelt 30 kg Koper Het koper heeft aanvankelijk een temperatuur van 277 K. Hoeveel warmte is er nodig? Bij een injectie in je arm wordt de prikplaats ontsmet met 2 g pure alcohol. Je voelt de huid op die plaats afkoelen. Bereken hoeveel warmte er aan je huis werd ontrokken voor verdampen van de alcohol. Stel de verdampingswarmte van alcohol bij 303 K is 6,0x10^5 J kg-1 In een ketel van aluminium met een massa van 450 gram, wordt water 10 graden celcius aan de kook gebracht. Hoeveel J warmte neemt de ketel op als de ketel steeds dezelfde temperatuur heeft al water???? soortelijke warmte: koper 390 lood 130 aluminium 880 nikkel 460 tin 220 water 4200 Smeltwarmte: nikkel 310 koper205 lood 25 Smeltpunt: nikkel 1726 Koper 1356 dichtheid: koper 8.9 g/cm3 |
hallo x...x,
Voor het oplossen van deze problemen moet je de volgende formules gebruiken: massa berekening Binas 35-5 (voor ned. gebruik) regel 2 .... m = V x dichtheid waarbij V = l x b x h warmte berekening voor temp T1 naar T2 regel 8 .... Q = m x c x (T2-T1) met c = soort. warmte Voor het smelten (T blijft gelijk) Q = m x smeltwarmte |
K snap er niks van ow ik ben egt dom dat wordt weer een 1
|
Citaat:
Er is gegeven dat de soortelijke warmte van koper 390 J per gram per graad Kelvin bedraagt. Dat betekent dat je 390 J warmte nodig hebt om 1 gram koper 1 graad in temperatuur te laten stijgen. Voor de benodigde hoeveelheid warmte Q geldt: Q=m*c*delta T, waarbij m de massa, c de soortelijke warmte en delta T het temperatuurverschil voorstelt. Omdat je de massa in het eerste onderdeel van de opgave hebt berekend kun je nu dus berekenen hoeveel warmte je nodig hebt omdat je ook de soortelijke warmte en het temperatuurverschil kent. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:39. |