Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   als je nou iets verkeerd doet bij internetbankieren kan je het dan nog terug krijgen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=789578)

Ja IK BEN HET 28-03-2004 21:35

als je nou iets verkeerd doet bij internetbankieren kan je het dan nog terug krijgen

:o

Louis Armstrong 28-03-2004 21:36

moet je je bank even contacteren maar ik geloof als naam en rekening niet bij elkaar horen dat er dan niks gebeurt

Envy 28-03-2004 21:36

Ik zou het niet weten.

Ja IK BEN HET 28-03-2004 21:37

als je nou van rabobank naar postbank iets overmaakt, hoelang duurt dat dan :o

Dynamico 28-03-2004 21:38

Volgens mij ben je erin getrapt. :o

Pebbles 28-03-2004 21:39

Citaat:

Ja IK BEN HET schreef op 28-03-2004 @ 22:37:
als je nou van rabobank naar postbank iets overmaakt, hoelang duurt dat dan :o
dat duurt langer dan van rabobank naar rabobank

Maar het ligt eraan wat je fout hebt gedaan. Als je teveel geld hebt overgemaakt, dan zal het wel niet meer te veranderen zijn. Of het verkeerde rekeningnummer ofzo..

Ja IK BEN HET 28-03-2004 21:48

hoelang duurt dat dan want een halve dag erna was het nog niet verwerkt :o

Sperzieboon 28-03-2004 21:56

postbank is traag heur:o

Ja IK BEN HET 28-03-2004 22:10

hoe traag dan :(

Boogie 28-03-2004 22:52

---> Werk, Geld & Recht

Martin 29-03-2004 06:59

Het ligt er volledig aan wat je verkeerd hebt gedaan. Kan je het misschien iets nauwkeuriger omschrijven? Als de naam en woonplaats van de begunstigde niet hoort bij het door jou opgegeven rekeningnummer zal de transactie in principe geweigerd moeten worden.

Snufje 29-03-2004 08:30

Je denkt dat je een fout hebt gemaakt, maar je weet het niet zeker? Je kunt toch bij je rabo internetbankieren checken of het postbankrekeningnummer en het bedrag klopt wat er af is gegaan..? Het kan wel een paar daagjes duren voordat het op de postbankrekening staat..

iamcj 29-03-2004 11:33

Kan wel een week duren.

boer 29-03-2004 12:36

transacties mag je altijd binnen 3 maanden ongedaan maken

Andijvie 29-03-2004 13:03

Ga naar een kantoor van je bank en vorder die transactie terug, dat kan gewoon.

Alex 29-03-2004 15:11

Volgens mij is het 3 werkdagen. Maar je kan het NIET terugkrijgen, dat kan alleen bij automatische incasso. Bij gewoon overmaken kan je via de bank bij diegene die de onverschuldigde betaling heeft ontvangen een verzoek om terugstorting laten bezorgen.

Maar je kan bij overschrijving niet zomaar geld laten terugstorten.... dit weet ik helaas uit eigen ervaring :(

Ja IK BEN HET 29-03-2004 22:39

ik heb het woensdag overgeschreven alles via de regels en begunstigde enzo, alleen ik had verwacht dat het sneller ging. Ik heb alleen geen bericht ontvangen van hem dat het over is gekomen.

Andijvie 29-03-2004 22:45

Citaat:

Ja IK BEN HET schreef op 29-03-2004 @ 23:39:
ik heb het woensdag overgeschreven alles via de regels en begunstigde enzo, alleen ik had verwacht dat het sneller ging. Ik heb alleen geen bericht ontvangen van hem dat het over is gekomen.
Sommige banken houden het een paar dagen vast (3 oid), om zo rente te vangen (zij dus, jij niet). Dat mag gewoon. Je hebt banken die een boek- en rentedatum hanteren. Je ziet dan bv. 1 maart als boekdatum staan en 4 maart als rentedatum. Dat betekent dat wanneer je dat geld voor 4 maart uitgeeft, je er rente over moet betalen. Je hebt het eigenlijk wel, maar het is nog niet echt van jou omdat de bank er nog mee bezig is.
Het kan zijn dat de postbank die boekdatum niet laat zien, en dus alleen het geld op de rentedatum laat zien. Dan kan het dus 3 tot 4 dagen duren voor het er op staat. (Het kan zijn dat het 2x 3 tot 4 dagen duurt, dat eerst jouw bank het nog vasthoudt en dan de bank van de begunstigde ook nog eens... maar dat weet ik niet echt zeker.)

nare man 30-03-2004 09:56

Citaat:

Andijvie schreef op 29-03-2004 @ 14:03:
Dan ben je gewoon afhankelijk van de goedheid van de bank, niet van interne protocollen die dat voorschrijven (tenzij jij bij éen of andere superlieve bank zit, die ik persoonlijk nog niet ben tegengekomen). Ook de Algemene Bankvoorwaarden verplichten er niet toe.

graag gedaan 08-04-2004 16:15

het was gelukt hoor :o

Gimme more beer 09-04-2004 13:23

Citaat:

Andijvie schreef op 29-03-2004 @ 14:03 :
Dat kan alleen indien de betaling nog niet geregistreerd is bij de begunstigde.

Nadat de transactie is voltooid is het officieel gezien niet mogelijk de transactie terug te draaien.

Ter aanvulling op wat nare man ook zegt, een bank heeft geen verplichting, het is je eigen verantwoordelijkheid, maar ze bieden wel een optie.

Ze sturen dan de begunstigde een brief of bellen hem/haar op (ligt aan de bank) waarin ze het misverstand uitleggen. Ze verzoeken hem dan vriendelijk het bedrag terug te storten op de rekening van de verzender van het geld.

Doet hij dit niet, dan wordt er (in het geval van een brief) nog een brief gestuurd en reageert hij hier niet op, dan heb je grofgezegd "pech".

Je moet het zien als je portemonnee verliezen waarbij je middels een medium probeert de vinder te vragen het ding terug te brengen. Doet hij/zij dit niet, dan is dat zeer spijtig.

Andijvie 09-04-2004 14:52

Citaat:

Gimme more beer schreef op 09-04-2004 @ 14:23 :
Dat kan alleen indien de betaling nog niet geregistreerd is bij de begunstigde.

Nadat de transactie is voltooid is het officieel gezien niet mogelijk de transactie terug te draaien.

Ter aanvulling op wat nare man ook zegt, een bank heeft geen verplichting, het is je eigen verantwoordelijkheid, maar ze bieden wel een optie.

Ze sturen dan de begunstigde een brief of bellen hem/haar op (ligt aan de bank) waarin ze het misverstand uitleggen. Ze verzoeken hem dan vriendelijk het bedrag terug te storten op de rekening van de verzender van het geld.

Doet hij dit niet, dan wordt er (in het geval van een brief) nog een brief gestuurd en reageert hij hier niet op, dan heb je grofgezegd "pech".

Je moet het zien als je portemonnee verliezen waarbij je middels een medium probeert de vinder te vragen het ding terug te brengen. Doet hij/zij dit niet, dan is dat zeer spijtig.

Ah ok, bij mij zeiden ze idd dat ze het gingen proberen en ik bericht zou krijgen van het resultaat. Het resultaat was dus positief voor mij. Normaal zou ik er dan alsnog wel de rente over dat bedrag moeten betalen aan mijn bank ofzo, iig, dat zeiden ze. Maar dat hoefde nu niet.. dus ze waren idd wel aardig voor me :)

nare man 09-04-2004 16:11

Citaat:

Andijvie schreef op 09-04-2004 @ 15:52 :
Ah ok, bij mij zeiden ze idd dat ze het gingen proberen en ik bericht zou krijgen van het resultaat. Het resultaat was dus positief voor mij. Normaal zou ik er dan alsnog wel de rente over dat bedrag moeten betalen aan mijn bank ofzo, iig, dat zeiden ze. Maar dat hoefde nu niet.. dus ze waren idd wel aardig voor me :)
Precies. Mochten ze het niet doen dan heb je geen poot om op te staan, dus gelukkig dat ze aardig waren :)

Gimme more beer 09-04-2004 16:56

Citaat:

Andijvie schreef op 09-04-2004 @ 15:52 :
Nou, het is een stukkie extra service. Ze zijn verplicht, volgens hun eigen serviceverplichtingen, om jou te helpen in dit geval. Dat je dan geen "administratiekosten" (een percentueel bedrag met een maximum) hoeft te betalen, heb je te danken aan het feit dat je een jonge studente bent die gewoon niet zoveel geld heeft. Banken sparen juist die mensen, ten eerste omdat de winst voor hun toch te verwaarlozen vanl en ten tweede omdat ze je graag als klantje houden, vooral later. Daarom krijgen studenten ook zoveel voordeel.

Bij de postbank weet ik dat er sowieso geen administratiekosten worden gerekend.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:49.