![]() |
voorbeeld groepsstructuur
Voor school hebben we (ik en Monique) een vraag die we moeten uitleggen. De vraag is:
Geef een voorbeeld van een goede groepsstructuur en geef aan wat de gevolgen zijn. Wie weet hier een voorbeeld voor? (wij doen de opleiding SPW3, en het moet een voorbeeld uit de kinderopvang zijn. we komen er zelf alleen niet helemaal uit) (ff nog wat informatie: Voor een goede groepsstructuur in de groep, zijn er 3 rollen nodig. Die 3 rollen zijn: 1. actieve kinderen met veel ideeën en initiatief 2. sociale kinderen 3. neutrale kinderen) |
Is het niet de bedoeling dat je door een bepaalde indeling de groep in evenwicht brengt?
'k Weet niet zo goed wat de bedoeling anders is. |
ja klopt, maar nou moeten we nog een voorbeeld hebben ;)
|
Zou je het nog iets beter uit kunnen leggen? Ik snap het nog niet helemaal, geloof ik... :s
Je zou (als ik het goed begrijp dan iig) iig kunnen zeggen dat een groep met kinderen die allemaal dezelfde rol hebben iig niet goed loopt. Als je een groep hebt vol 'nr1-kinderen', dan heb je erg snel conflicten in die groep, denk ik. Iedereen heeft (andere) ideeën en iedereen neemt initiatieven. Als je allemaal 'nr2-kinderen' hebt (lijkt me een leuke groep dan btw ;)), dan komt er misschien weinig van de grond...kinderen leren dan ook niet omgaan met conflicten. (?) En als je allemaal 'nr3-kinderen' hebt, dan wordt het een saaie boel. ;) In een goede groepsstructuur (als dat er mee bedoeld wordt dan), zitten kinderen met alle rollen, denk ik. Misschien zou je een omschrijving kunnen geven van wat die rollen inhouden? Je kunt ze nu op best veel verschillende manieren opvatten. |
Citaat:
Je kan bijvoorbeeld zeggen dat er een groep van tien kinderen is. 2 actieve 3 sociale 5 neutrale De actieve worden dan ofwel de ambetante gastjes ofwel de leiders, eventueel zelfs pesters. De neutrale zullen die wel een beetje volgen, zoals gewoonlijk. De sociale zijn deze die de boel samenhouden door te bemiddelen. Je geeft echt wel weinig info. We weten zelfs niet in welke theorie of context dit alles wordt gezien. Je zegt ons ook niet of een kind zowel sociaal als actief kan zijn, of niet. Het zou gemakkelijker zijn als een een voorbeeld gaf en wij dat dan konden verbeteren, denk je ook niet? |
phensicske, meer informatie kan ik echt niet geven, want dat heb ik niet ;) maar we hebben dankzij jou antwoord wel een goed antwoord weten te vinden. thanks!
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.