![]() |
scheikunde snel plzzzzzzzzzz!!!!
ik moet morgen een verslag inleveren. het gaat over een muntoplossing. dmv een titratie moet je het percentage koper berekenen. In de oplossing zit oa salpeterzuur. Dit wordt door natriumcarbonaat geneutraliseert.
de vraag is waar het nodig is dit te neutraliseren.. (tip: het is een oxidator) ik snap dr echt geeen kont van!!!!!!!!!!!!!!!11 plz help me.. owja .. er wordt verder getitreerd met Natriumthiosulfaat |
Citaat:
|
omdat het natriumcarbonaat anders reageert met het salpeterzuur?
moet je ff in binas kijken of het een reductor is en of de reactie kan verlopen |
hoeveel kwam jij op uit ik heb hem namelijk ook gedaan
ik kwam uit op een kopergehalte van 99% in een oude stuiver (ik heb hem colorimetrisch gedaan, is een stukje makkelijker ;) |
trouwens:
het gaat erom dat de KOPER met de thiosulfaat reageert. Geconcentreerd salpeterzuur is een sterkere oxidator dan Cu2+ en dus meet je niet het kopergehalte van de munt. Kijk maar in binas tabel 48: geconcetreerd HNO3 heeft een potentiaal van + 0,81V en is sterker dan Cu2+ (+ 0,34 V) --> NO3- in water is zwakker dan Cu2+ en dus is het noodzakelijk dat je de oplossing neutraliseert ;) |
Citaat:
en ik moet het ook colorimetrisch doen :p tnx allemaal!!!! (y) |
ik heb nu mijn ijkdiagram op millimeterpapier getekend en kom ook uit op 95 % ;) had eerst een kleine schets gemaakt op blanco papier
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:29. |