![]() |
Excelsior Recordings stapt over van cd naar vinyl.
Excelsior Recordings stopt met het uitbrengen van compact discs en zal met ingang van het komend kwartaal albums alleen nog maar op vinyl via de detailhandel aanbieden. Hiermee neemt het toonaangevende label een even opmerkelijke als drastische stap in de strijd tegen de illegale verspreiding van muziek via gekopieerde cd's en het internet.
Eerste release-oude-én-nieuwe-stijl van Excelsior is '10.45', de nieuwe single van Daryll-Ann die vanaf morgen alleen op 7" vinyl verkrijgbaar is. Namens het label verklaart woordvoerder Ferry Roseboom: 'Iedereen weet onderhand dat de compact disc passé is. Men kopieert maar raak en de albums verliezen daardoor hun waarde. In de cd-handel is het dan ook kommer en kwel. Vinyl daarentegen is met een geweldige revival bezig, dat hebben we wel gemerkt toen we Daryll-Ann's 'Don't stop' en 'Baueresque' van het popduo Bauer op vinyl uitbrachten.' Michel Terstege van popspeciaalzaak Da Capo te Utrecht beaamt volmondig dat de verkoop van vinyl toeneemt. 'Het is een geweldige zet van dat Excelsior. Wij verkopen sinds jaar en dag bijna alleen maar vinyl en ik heb altijd geroepen dat wij de compact disc zouden overleven.' Ook bij de Excelsior Recordings-artiesten valt de overstap van cd naar vinyl vooralsnog goed. 'Ik ben er in elk geval blij mee", zegt Anne Soldaat van Daryll-Ann. 'Je merkt overal dat de cd-verkoop instort en dat bepaalde mensen toch vinylplaten zijn blijven draaien en kopen dus waarom zou het volledige platenkopend publiek niet op zijn schreden kunnen terugkeren?" |
Ik mag die vent van het excelsiorlabel niet...
beetje vooringenomen mannetje |
leuk, ik hou wel van vinyl. enige nadeel is dat het niet in mijn discman past :s
|
1 april yo!
check www.nu.nl |
Beetje een stapje terug in de tijd, heet dat. Heb ik normaal een bloedhekel aan, maar een vriend van me is DJ en zweert bij vinyl, niet alleen voor danceplaten. Ik probeer hem al jaren bij zn verstand te brengen dat het achterhaalt is... Maar toch: vinyl, weet je wel! Strax wordt Daryll-Ann dus in de clubs gedraaid :|
Ik vind het wel een beetje voorbarig om te roepen dat vinyl de cd overleeft nu één band van één platenlabel in één land deze stap heeft gemaakt, maar dat terzijde. xxx |
Citaat:
|
vinyl is vetter.
artwork, zuinigheid, lp tikken, posen met opslag! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
4 woorden: colored vinyl!
|
Citaat:
Dat bericht over Excelsior Records heeft op www.nu.nl gestaan, dat het een 1 april grap was. |
Citaat:
Na Marco Borsato die geen cd's, maar alleen dvd's meer maakt, stopt ook Excelsior Recordings met de productie van cd's. In haar strijd tegen illegale muziekhandel doet de platenmaatschappij een stap terug in de tijd en brengt albums alleen nog maar uit op vinyl. Een grap? "Uh, tja", stamelde een woordvoerder woensdag. "Maar er bellen mensen die er serieus op ingaan", herstelde de zegsman zich. http://www.nu.nl/news.jsp?n=301066&c=119 |
Citaat:
|
Citaat:
|
ach SUPEIREUR.
vinyl klinkt gewoon goed, niet meer of minder imo :p |
mooizo
vinyl uber cd's |
vinyl IS beter! beter geluid, warmer, artwork.
Da Capo is de shit!! |
vinyl is no way beter, mensen doe normaal. vinyl is goed zo net zoals cd's maar beter :nono:
|
bewijzen?
|
Citaat:
|
Mensen die cd's boven vynil verkiezen zijn gewoon geen echte liefhebbers maar van die brandende paupers (n)
|
het beschadigt zo veel sneller, is onpraktisch. IK heb zelf ook zo'n 200 vinyl platen maar cd's ik weet het niet gewoon een stuk fijner kunnen je discman in e.d . en ik vind cd's beter klinken. klaor
|
deze discussie was er al ooit.
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
wat denk je zelf?
|
Citaat:
|
ja wat je punt nou eigenlijk?
begrijp nog steeds niet waarom cd's beter zouden zijn |
Beste allemaal,
Het was dus 1 April gisteren en van dat vinyl was een ouderwets gebbetje; met hartelijk dank voor de attente reacties en olijke excuses aan degenen die er intuimelden en een stukje in de krant zetten of ons hele lieve mailtjes stuurden of we wel goed bij ons hoofd waren. Voor de vinylfans die ons de hemel in prezen: we doen dus wel degelijk vinyl, hè? Zo bezorgde de voormalige Van Gend & Loos hier gisteren de nieuwe vinylen single van Daryll-Ann. Met op kant A een versie van '10.45' en op de flipside een 'previously unreleased' liedje van Jelle, te weten 'Everything must go'. (...) Servus, frrr |
Citaat:
|
Overigens, ik had het niet erg gevonden als Excelsior alleen maar vinyl zou uitbrengen, maar het was dus een één april grap. :)
Citaat:
Ferry is gaaf <3 |
Dat zegt niet zo veel, Krummeltje. Jij vindt de Poemas ook gaaf.
:p |
Citaat:
|
Trouwens wel lief dat we de hele dag niet in het grapje 'je veter zit los' trappen, maar dat we dit allemaal meteen geloven. Incl ikzelf, jah. :bloos:
|
Geloven niet, maar het zou wel een goede oplossing zijn opzich :)
|
Electronische muziek die in de computer is bewerkt en daarna wordt uitgebracht heeft kun je beter op CD (of superaudio-cd/dvd-audio, da's natuurlijk nog véél beter) luisteren, analoge opnames zijn beter voor de LP.
Als het via de computer wordt gemixed/gemastered (dus digitaal, en dat gebeurt tegenwoordig bijna altijd) is het excuus van 'een lp heeft een 20khz+ frequentiebereik + een analoge muziekopslag die veel natuurlijker is dan ééntjes en nulletjes' onzin, want het is dan eerst van 1'en en 0'en omgezet om op plaat geperst te kunnen worden. Wanneer een plaat wordt opgenomen met alleen maar analoge apparatuur, op een analoge mengtafel en op tape, dan is het beter een LP te gebruiken omdat je de muziek niet meer hoeft te 'digitaliseren'. |
Citaat:
|
Vinyl klinkt niet beter dan cd als je hem met een gewone digitale versterker gaat afspelen. Het klinkt veel beter als je een analoge buizenversterker neemt.
|
Citaat:
|
Citaat:
Grrr... :P Citaat:
|
Citaat:
tijdje terug een marketingtraining gehad van de beste man, (initiatief om bands te begeleiden vanuit lokale organisaties hier) Ze hadden em uitgenodigd om het een en ander te vertellen over marketing, demo's etcetera. Vervolgens verkondigde hij allerlei dingen waarvan wij uit de praktijkervaring weten dat het anders zit. En dan met slappe excuses komen vind ik erg lame. GEwoon niet willen toegeven dat je het verkeerd hebt vind ik tamelijk zwak ;) |
Citaat:
Maar ik ken hem alleen vanuit de verte, enzo... |
Citaat:
|
Citaat:
Maar tot nu toe vind ik et een eikel :p |
Citaat:
maar ik heb het idee dat ie meer een muziekliefhebber is dan een zakenman, eigenlijk. en ach, het platenlabel op zich is natuurlijk meer dan geweldig, dat lijkt me logisch :) en dat dan niet zozeer om de muziek, maar meer op de manier waarop ze dingen doen en projecten zoals spinvis, meindert talma een kans krijgen... |
kopen : vinyl voor thuis
downloaden : mp3/cd voor onderweg |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:56. |