![]() |
carbonzuren
Hoi iedereen
In scheikunde zit is vandaag toevallig vast in een van de opdrachten. Het gaat over carbonzuren. Geef de formules van de volgende zouten: a. Magnesiumoxalaat, b. Bariumbutantoaat, c. natriumacetaat, Wat zal de formules zijn. Graag snel antwoorden. alvast bedankt, |
Ik zal je op weg helpen.
a. Magnesiumoxalaat, b. Bariumbutantoaat, c. natriumacetaat, De stoffen zijn zouten van carbonzuren, er is een H tje van de COOH groep van het zuur afgesplitst en bij de ontstane negatieve lading op de COOH groep voelt een positief metaal-ion zich helemaal thuis. Het zuur van a. is oxaalzuur(ethaandizuur). Dit zuur heeft dus aan twee kanten een zuurgroep. Het zuur van b. is butaanzuur. Het zuur van c. is azijnzuur(ethaanzuur). Houdt rekening met de valenties van de metaalionen! En nu even lekker puzzelen;). |
Citaat:
En de zuurstof moet -2 zijn, want ik wist niet hoe ja dat moet doen, sorry :s En ik weet echt niet hoe zijn ze aan dit antwoord gekomen. En hoe zit het met waterstof bij de oxalaat dan?!! waarom staat het niet in de formule!!?? |
Nou dat probeerde ik je dus uit te leggen!!
Oxaalzuur is C2H2O4. Oxaalzuur heeft aan allebei de kanten een zuurgroep (COOH): http://search.be.acros.com/_NXPNKOMH...BGNNMPOLTNVHH_ In jou geval heb je een oxalaat! Hierbij zijn er dus twee protonen van het oxaalzuur afgesplits, maar het ene electron van de H blijft achter. Hierdoor krijg je aan allebei de kanten van het oxalaat ion een negatieve lading. De totale lading van het oxalaat is 2-. Magnesium heeft een lading van 2+. Als je die bij elkaar voegt krijg je dus het neutrale zout magnesiumoxalaat: MgC2O4. En die Htjes zijn er niet meer omdat die als protonen zijn vervangen door het Mg. Nou hetzelfde verhaal bij de twee andere stoffen, ook daar wordt van het oorspronkelijke zuur een proton afgesplitst (maar nu maar 1 proton ipv 2!!!!!). |
Citaat:
...vervangen door het Mg ==> ...vervangen door Mg2+ |
Citaat:
TS was waarschijnlijk ook al wel zover dat een neutraal element geen lading heeft. |
Citaat:
Peace, SD85 |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20. |