![]() |
Numerus Fixus, waarom?
Ik vroeg me af waarom er eigenlijk een numerus fixus is ingesteld.. zou iemand mij dat kunnen vertellen :)?
|
Numerus fixus = lotingsstudies???
Als je ergens wilt worden ingeloot, heb je het meeste kans met hoge cijfers op je examen. En als jedaar hoge cijfers hebt, heb je dus meer kans van slagen. Ik denk dat die universiteiten geen zin hebben dat 60% de studie toch niet haalt en dat daar de 'slimmere' mensen de dupe van worden. Dus daarom krijgen mensen met hogere cijfers meer kans, zodat er meer zijn die slagen... Ofzo. |
bij geneeskunde is het zo dat er gewoon te weinig opleidingsplaatsen zijn om alle mensen die anders geneeskunde zouden gaan studeren een plek te geven.
|
De vorige twee posts samenvattend: er zijn te weinig plaatsen voor alle studenten die zich aanmelden, dus moet er geloot worden, en de universiteit wil liever goede studenten, dus mensen met een hoger cijfer worden eerder toegelaten.
|
Citaat:
Dat ligt helemaal aan je motivatie, zeker bij geneeskunde. Geloof me, veel van die stof is heel droog en abstract. Daar moet je motivatie voor hebben. Iemand die met zesjes geslaagd is maar wel heel gemotiveerd heeft een betere kans dan een luie lapzwans die met negens geslaagd is. |
Citaat:
Joepie, ik ben door naar de 2e ronde van de decantrale selectie geneeskunde in Rotterdam (y) |
Citaat:
|
Citaat:
Nog belangrijker: als je moet selecteren voor een studie, dan pak je natuurlijk de cijfers. Je kunt niet met elke 'zesjes-leerling' een individueel gesprek houden om te kijken of hij gemotiveerd is. Dan pak je natuurlijk gewoon de mensen met de hoogste cijfers. |
Citaat:
|
Om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen, hebben veel universiteiten een numerus fixus op studie's als Psychologie en Bedrijfskunde ingesteld. Er zit daarom ook een behoorlijk verschil tussen Psychologie op de VU en Psychologie op de UvA.
|
Citaat:
|
Vu.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik chargeer natuurlijk een beetje, maar het gaat erom dat een universiteit niets anders heeft om op te oordelen dan de cijfers. Zoals ik zei kunnen ze niet iedereen uitnodigen om te komen uitleggen waarom hij/zij bepaalde punten scoort, dus pakken ze gewoon het hoogste gemiddelde. Simpel. :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Oke, als ik alles dus goed begrijp is het vanwege een te kort aan opleidingsplaatsen.
Ik had namelijk bedacht dat studies zoals geneeskunde/psychologie etc die nu een numerus fixus krijgen/hebben kunnen uitbreiden ofzo naar steden zoals Almere waar heel weinig studiemogelijkheden zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Er zouden wel opleidingsplaasen bij moeten, maar daar kan je pas wat aan doen als je de rets ook uitbreid. Wat ik erg stom vind is dat men tegenwoording naar andere soorten oplossingen kijkt voor het probleem, zoals praktijkverpleegkundigen. Je lost daarmee het probleem niet op. We hebben in nederland zowat de minste artsen op 1000 mensen van europa, dan klopt er ook iets niet. Citaat:
Maar je hebt wel gelijk, dat is wel het idee dat de meetse mensen hebben en natuurlijk zie je ook veel oude mensen. |
Citaat:
Er zullen altijd vakken zijn waar je wel beter in kunt worden door motivatie maar er zijn ook vakken die bepaalde mensen gewoon niet kunnen (ik kan gewoon geen teksten, hoeveel ik er ook voor doe) |
Citaat:
|
Even tussendoor, is een decentrale selectie voor huisartsen geen idee? Of is die er al?
En verder: Er zitten voor- en nadelen aan het lotingssysteem. Een voordeel is bijvoorbeeld dat je mensen met contacten en netwerken, mensen met 'mijn-vader-is-ook-chirurg-dus-ik-wordt-het-ook' het gewoonweg niet meer halen. Halen ze het wel, dan worden ze geselecteerd op cijfers en niet op netwerken. Prima, houden zo. Aan de andere kant heb je natuurlijk wel weer mensen als ik, die hopen op een 7 a 7,5 gemiddeld, maar dat toch nooit halen. Je kan je overigens afvragen of mensen die zeer gemotiveerd een 6 a 6,5 gemiddeld halen het überhaupt aankunnen, maar ja, das weer een andere discussie. En of je met al die hoge cijfers wel een beetje sociaalvaardige mensen binnenhaalt weet je ook maar nooit. Volgens mij komt het in dit systeem gewoon nooit goed, en is altijd iedereen ontevreden. Mijn achterbuurjongen is vorig jaar ingeloot met een 6,4 gemiddeld, terwijl twee meisjes uit zijn klas met een 7,3 zijn uitgeloot. Het kan verkeren, en er is dus nog hoop. :cool: |
Citaat:
|
Citaat:
Verder is de discipline juist heel hoog van universiteitswege. Als je tandheelkunde studeert mag je ook hooguit éen college per periode missen ofzo, daarna loop je al tever achter en heb je een probleem en kun je het jaar overdoen. |
de numerus fixus is er omdat zich jaarlijks 5000! mensen inschrijven en maar 2800 kunnen worden toegelaten. Ze doen er wel wat aan, alleen de kwaliteit vd opleidingen moet constant blijven...
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:28. |