![]() |
Migranten ----> toevoegendewaarde: Positief!
Noorderling heeft weinig moeite met migranten
Michel Brandsma assen/groningen - De inwoners van Groningen en Drenthe hebben weinig moeite met de aanwezigheid van allochtonen in hun regio. Veel mensen vinden het wel positief dat er buitenlanders in hun provincies wonen. Dat blijkt uit de Barometer van het Noorden, het grote jaarlijkse leefbaarheidsonderzoek van Dagblad van het Noorden. Slechts een kwart van de ondervraagden vindt dat er veel migranten in de omgeving wonen, en slechts één op de vijf mensen ervaart die aanwezigheid als onprettig. Bijna één op de drie noordelingen doet wel eens boodschappen in een buitenlandse winkel, de helft van de ondervraagden bespeurt een toegenomen invloed van buitenlandse culturen en vier van de tien noordelingen zien die invloed als een verrijking. De beeldvorming over migranten lijkt gunstiger te worden naarmate mensen elkaar beter leren kennen. Gevraagd naar goede ervaringen met buitenlanders wordt vooral het prettige contact op de werkvloer genoemd, direct gevolgd door goede relaties met buitenlandse buren en vrienden. Gevraagd naar negatieve ervaringen wordt het vaakst verwezen naar criminaliteit, agressie en onaangepast gedrag. Verreweg de meeste ondervraagden vinden het leven in het Noorden zo slecht nog niet. Ze wonen in prettige, nette buurten, kunnen goed rondkomen, zijn tevreden met hun leven en beschouwen zichzelf als gelukkige mensen. Ze geven gemiddeld een dikke 7,5 als rapportcijfer voor de leefbaarheid. Blij om weer eens zo'n signaal te horen. Ik denk er hetzelfde over, sta positief tegenover migratie en vind het een verrijking (en niet van onze cultuur, want dat is patat mayo ofzow :o) van onze samenleving. En jullie? |
Lang leve de nuchtere noorderling, maar uuh...hoeveel allochtonen wonen daar nou helemaal?
|
Citaat:
Ik kan moeilijk zeggen of ik er positief of negatief tegenover sta aangezien ik zoiets ruims niet kan overzien. Maar gezien mijn eigen ervaring zie ik het tot nu toe als een verrijking. |
Citaat:
|
Citaat:
De plekken waar ik kom iig zijn er heus buitenlanders en niet veel minder dan in de randstad e.d. Misschien heb je hier niet van die heel verpauperde wijken, maar dat is de schuld van de politiek en niet van de buitenlanders.... En ja, om precies te zijn, ik heb ze niet getelt :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Vraag is natuurlijk of dat komt omdat het zulke tolerante en lieve mensen zijn, of omdat ze blij zijn dat er in die afgelegen kutdorpen eindelijk eens wat gebeurt. :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik vind inprincipe de toevoeging van migranten aan onze samenleving niet slecht.. ze brengen nieuwe waarden en normen in en dat is lang niet altijd slecht.
Ik erger me wel aan de mensen die na 30 jaar nog geen woord nederlands spreken en de kinderen daarvan ook weer niet. Ik vind het uitzet beleid van verdonk ook heel slecht. die mensen hebben hier en bestaan opgebouwd en zijn hier goed geintergreerd. Ik erger me ook meer aan de uithuwelijkingen en familieherenigingen van gastarbeiders. Die zijn vaak slechter geintergreerd dan de echte asielzoekers. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar je maakt mij niet wijs dat die mensen na vijftien à twintig jaar niet de indruk kregen dat ze hier wel eens zouden blijven. Vanaf dat tijdstip hadden ze alsnog ruim vijftien jaar de tijd om Nederlands te leren, desnoods via een LOI-cursus voor ouderen ofzo, dat ze in elk geval zelf een brood kunnen bestellen. Maar goed, dat zij geen Nederlands spreken is natuurlijk niet zo erg. |
Citaat:
maar de 2de generatie spreekt vaak ook slecht nederlands voor mijn gevoel.. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
de derde generatie spreekt ook vaak slecht nederlands door de buitenlandse taal die ze thuis spreken. Op de basisschool moeten ze dan nog nederlands leren en hebben ze een flinke achterstand. |
De manier waarop we op dit moment over allochtonen spreken bevalt me niet. Ten eerste door de enorme generalisatie en ten tweede omdat door het beleid dat we voeren 'allochtonen' met een hoge opleiding, in ieder geval arbeidskrachten waaraan we zelf een tekort hebben en niet kunnen worden opgevuld met 'eigen mensen', geen kans krijgen hier zich te gaan vestigen en een nuttige bijdrage aan onze economie te leveren door te werken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Sowieso beheerst 90% van de Nederlanders het Nederlands in onvoldoende mate, maar dat is een andere discussie. |
Citaat:
|
Citaat:
de tweede generatie spreekt vaak slecht nederlands.. dat merk je zodra je onder die mensen komt :) |
Je moet migranten niet dwingen of forceren Nederlands te leren, je moet een sitautie creeeren waarin mensen dat zelf willen. Als allochtonen/migranten gelijk geaccepteerd zouden worden tot het tegendeel bewezen was (en dat, natuurlijk, per individu) zou dat die problematiek echt verkleinen. Als ik als moslim nu hier zou wonen, en ik zou beseffen wat ze in de media zeggen, wat de kranten schrijven en hoe veel mensen over me denken, wil ik dan nog NLs leren of ga ik dan liever dromen over m'n geboorteland? nou Nl had van mij echt de tering kunnen krijgen, ben ik bang. Je voelt je machteloos en hulpeloos; van wat voor 'n komaf moet je wel zijn om je daar bovenop te vechten? en ook al ben je nog zo geslaagd, je blijft gezien de houding van veel winkel personeel, een potentiele winkeldief.
ZOALS DE WAARD IS VERTROUWT HIJ ZIJN GASTEN.....alsof wij zo lekker zijn.... :rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
Als je om me heen kijkt, en je ziet hoe migranten anders tegenover je staan als je je distangeerd van die discriminatie en generalsierende media ophef (Toenemende moslim angst, tijdens Opsporing Verzocht: 'kijk, weer een zwarte.... :rolleyes: ) moet je toch beseffen dat het mes iig aan twee kanten snijdt en misschien is 'onze' kant nog wel scherper dan het hunne. Tenminste, dat is mijn ervaring :) |
Citaat:
|
Citaat:
...maarja, ik heb die van vandaag dan ook nog niet gelezen....:o |
Citaat:
Waarom zouden mensen naar een azc toe moeten, die asielzoekers kunnen toch ook onder de mensen komen? Dan leren ze wel nederlands. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
True story. |
Citaat:
Verder, zie verhaal McCaine. In Engeland word je ook alleen maar geaccepteerd als je helemaal verengelst. Paki's (heb je daar veel) worden door veel Engelsen ook maar als halve burgers gezien, dus ik zou Engeland niet teveel ophemelen. |
Ik heb me verbaast over dit bericht. Uit het artikel lijkt naar voren te komen dat de Noorderlingen migratie als positief ervaren. Maar wat is die toegevoegde waarde dan? Ik zie in grote lijnen twee soorten toegevoegde waarden:
1. Culturele toegevoegde waarde. Hoe groot is de werkelijke toegevoegde waarde van allochtone culturen? Er zijn nouwelijks autochtone Nederlanders bekeerd tot de Islam. We eten welliswaar bij de Griek, Italiaan, Chinees, Taiwanees enz. Maar is dat nou werkelijke toegevoegde waarde? Ik denk het niet. Ik zie in mijn (noordelijke) leefomgeving weinig invloeden van migranten. 2. Economische toegevoegde waarde. Een wat 'makkelijker' te definieeren toegevoegde waarde. Migranten bieden alleen toegevoegde waarde indien ze volledig kunnen leven zonder overheidssteun. Grofweg kunnen we zeggen dat grote groepen niet westerse migranten helaas (ten dele) afhankelijk zijn van uitkeringen. Het CBS heeft ook becijfert dat migratie per saldo negatief is voor de economie, tenzij het gaat om zeer hoog opgeleide migranten die vacatures vervullen die op geen enkele andere wijze zijn te vervullen. Het gros van de migraten voldoent niet aan deze eis. Ik denk dat veel Noorderlingen positief staan tegenover migranten omdat ze nog een relatieve 'zeldzaamheid' zijn. Net zo zeldzaam als migranten waren in de jaren '50 in de Randstad. Ik denk echter dat de mening van de Noorderling net zo snel verandert als de migrantestromen naar het noorden toenemen. |
Citaat:
|
Citaat:
Wel zou het zo kunnen zijn dat de lage verhouding allochtonen/niet allochtonen integratiebevorderend werkt omdat allochtonen niet in een soort ghetto kunnen leven. |
Citaat:
Sterker nog, ik zou durven zeggen dat we in Nijmegen geen allochtonenprobleem hebben, maar het wel gemaakt wordt. Ook hier lopen veel xenofoben rond, terwijl die eigenlijk geen reden hebben om zich zo expliciet uit te drukken. |
Citaat:
|
Citaat:
maar als ze het wel zouden snappen zouden ze ook zien dat we aan ze ergeren doordat ze GEEN NL spreken. Als ze dan denken f*ck NL, laat ze dan maar ergens anders heen gaan |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Eigenlijk is het vrij simpel, ik zie allochtonen niet eens meer echt als allochtonen. En die bullshit over dat moslims de wereld gaan overnemen, mag je gerust met een korrel zout nemen. Ten eerste, waar zouden wij dan blijven, ten tweede, wie is zo gek om nu alsnog te gaan "geloven" in iets en ten derde, so what? ze zijn toch ook gewoon wereldbevolking. Nu is de wereld in handen van de VS, dan van de moslims, so what? I guess you're just boo-fucking-hooing too much... Ehhm, sorry ik draaf wat door, maar ik meen wel wat ik zeg... |
Citaat:
Citaat:
1. Economisch kost grootschalige migratie zoals deze zich nu voordoet meer dan dat het oplevert. Alleen selectieve migratie kan dat wegnemen (zie eerdere posts). 2. Culturele wisselwerking is er nouwelijks. De gedroomde 'verrijking' van de samenleving valt toch wat tegen. 3. Het in gevaar komen van verworvenheden van de Nederlandse samenleving. We kunnen vaststellen dat voor grote groepen migranten de gelijkwaardigheid van man en vrouw nog niet vanzelfsprekend is. Als die groepen naar verhouding groot worden zullen zij ook naar verhouding invloed krijgen. Hoe moet een docente orde handhaven als een kwart van de leerlingen haar gezag niet accepteert omdat ze een vrouw is? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45. |