![]() |
Woordbetekenissen
Kan iemand me vertellen wat de volgende woorden betekenen? Ik heb wel wat woordenboeken ter beschikking, maar het zijn juist woorden die NIET in de Grote Van Dale staan en ik moet verklaren waarom ze er niet in staan. Graag ook een omschrijving van de context waarin ze (kunnen) worden gebruikt.
C.C.C. griffo (met label 'etnologie') kastaar (Ik weet dat dat woord wordt gebruikt in bepaalde dialecten in Vlaanderen, maar wordt het ook in Nederland gebruikt?) |
Een griffo is een gereformeerd iemand. Youp van 't hek heeft dat ooit gebruik in een conference, maar ik zou zo niet weten welke.
|
Citaat:
|
Niemand? :(
|
Kastaar komt van kastar en betekent een sterke of stoere (als in veel durven) jongen. Het is idd zuidvlaams streekdialect.
Griffo kan idd verwijzen naar gereformeerden maar waarschijnlijker is dat het verwijst naar griffioen, het mythologische dier. |
Dank je wel!
C.C.C. iemand? |
CCC is de afkorting van Cellule Communiste Combattante, maar ik weet niet of het dat is wat je zoekt.
|
Citaat:
Maar aangezien het een afkorting is van een Frans begrip, kan ik wel een reden bedenken waarom het niet in Van Dale staat. ;) Bedankt voor je reactie! |
Citaat:
|
Okay, ik zal even wat achtergrondinformatie geven zodat je weet of het al dan niet het begrip is dat je zoekt.
CCC was een Waalse terroristische beweging, actief in de jaren '80, vanuit een marxistische ideologie. Zij waren fel gekant tegen de regering-Martens, die in hun ogen de bourgeoisie steunde. Zij pleegden een aantal bomaanslagen; de meeste daarvan maakten geen slachtoffers omdat de CCC op voorhand vewittigde. PS Ik zie dat je ook uit België komt en Germaanse studeert, is dat misschien in Leuven? |
Citaat:
Ik studeer in Kortrijk, maar binnen twee jaar (hopelijk) wel in Leuven! Ik heb daar al een kot te mijner beschikking van mijn zus die daar hopelijk tegen dan weg is. :evil: Ik vermoed dat jij in 2de kan zit, maar een klasgenote van vorig jaar zit in 1ste kan pol en soc in Leuven. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind het heel leuk om te weten wat woorden betekenen en wie ze gebruikt. :) |
Het woord griffo wordt ook in West-Brabant (nabij de Belgische grens) en Zuid-Holland gebruikt. In dezelfde betekenis: een (streng) gereformeerd iemand.
|
Ik zal mijn prof kunnen imponeren. :D
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:42. |