![]() |
Verhalenwedstrijd: Geen titel
Geen titel
Het was 1948 en ik was weer vrijgezel. Mijn 3 jarig huwelijk was geen succes geworden, aan wie het had gelegen was voor mijn familie duidelijk. Mijn vader was het felste tegen deze duurzame ontwrichting. Hij had liever gehad dat mijn huwelijk voor eeuwig was blijven voortbestaan, maar ik was waarschijnlijk nog te jong dit te beseffen. Ook mijn vriend Frits was weer vrijgezel, zijn huwelijk had slechts 10 maanden geduurd. In tijden van de Duitse bezetting hadden we alleen narigheid beleefd. Wij wilden nu totaal vrij zijn zonder verplichtingen en aanhang. Ook mijn gescheiden vrouw had geen moeite met het huwelijksdrama. Wij waren als goede vrienden uit elkaar gegaan, ieder zij eigen weg. Mijn vriend was dol op varen, in de oorlog waren vaak zijn gedachten geweest een boot te hebben om er een wereldreis mee te maken. Het was toen een utopie, maar nu realiseerbaar. Ook ik begon steeds meer interessen te krijgen in luxe jachten, maar stond toch iets vaster in mijn schoenen. Bij haast ieder zeevaardig schip bleef hij staan en informeerde wat zo'n boot zou moeten kosten. De bedragen varieerden van 300 gulden tot 3 millioen gulden. Het bedrag van 300 lag wel wat dichter in ons bereik en een schip dat bijna niets kostte, daar is altijd wel iets van te maken. Het werd een Urker Botter de U.K. 107. De prijs: slechts 300 gulden. De botter had 50 jaar trouwe dienst gedaan in de vissersvloot, maar wegens ouderdomszwakte uit de vaart genomen. De masten, de zeilen en motor waren eruit gehaald, alleen het karkas bestond nog. Met behulp van Frits zijn fantasie werd het schip ons eigendom. Ieder 150 gulden, zodat hij en ik dezelfde rechten hadden en er geen onenigheid bestond van wie het schip nu was. Het ging de schipper kennelijk aan zijn hart afscheid te moeten nemen van zijn trouwe makker, maar toen wij van andere schippers hoorden dat hij van plan was geweest het schip voor niets naar een schepenkerkhof te brengen, kreeg ik spijt van mijn 150 gulden. Wij woonden op het moment van de transactie in Emmeloord, ongeveer 16 kilometer van Urk. Wij hadden daar ook een bootje liggen, een soort plezierjachtje, dat dienst gedaan had tussen Marken en Volendam en enige jaren geleden aan ons werd verkocht wegens omstandigheden. De prijs van dat scheepje lag wel wat hoger. Wij konden er in wonen en er zat bij de overdracht een motor in. Het bootje heette de Jantina. Het was helaas niet geschikt voor een wereldreis, in tegenstelling tot de Urker botter, mits wij hem weer zeewaardig maakten. De U.K.107 werd met manskracht naar Emmeloord gesleept, hetgeen een hels karwei was. Om de beurt moesten wij trekken, een van ons bleef afwisselend in de stuurhut en na drie uur inspanning was het karkas veilig in Emmeloord. De bewoners van het dorp vroegen ons wat wij er mee van plan waren en toen mijn vriend trots zei het schip weer zeewaardig te maken voor een wereldreis, begonnen ze te lachen. Een van de bewoners - het bleek een oude schipper te zijn - sprak van een doodskleed dat onze nieuwe aanwinst droeg, hetgeen door ons niet in dank werd afgenomen. Negatieve uitlatingen konden wij niet verdragen, alhoewel het wel begrijpelijk was. Emmeloord was toen nog een klein dorp, iedereen kende iedereen en wij waren als kunstschilder het gesprek van de dag. Vreemde vogels vonden ze ons en vooral toen zij hoorden over een wereldreis met dat ding werd er smalend gelachen. Wij trokken ons nergens wat van aan. Er werd door Frits en mij hard gewerkt aan onze boot. Vele inwoners hadden een schilderij van ons gekocht om bij te dragen aan het avontuur dat deze excentrieke jonge kunstenaars in hun hoofd hadden. Het dorp was echter te klein om de kosten te financieren. Er waren te weinig kooplustigen om de kosten te dekken, wij moesten naar een stad verhuizen, maar hoe? Er zat nog steeds geen motor in onze nieuwe aanwinst, zeilen waren er ook niet en trekken: geen denken aan. Noch Frits noch ik waren niet van plan nog eens die moeite te doen die wij hebben gedaan toen we het karkas van Marken naar Emmeloord hadden gesleept. De dichtstbijzijnde grote stad was Zwolle en die kon alleen bereikt worden met behulp van een sleepboot. Het slepen daar heen was erg duur en geld hadden wij niet. De verkoop van schilderijen was helaas tot stilstand gekomen doordat we ons in een dorp bevonden in plaats van in een grote stad. Op een dag kwam er een sleepboot voorbij gevaren en Frits riep wat het ging kosten om meegesleept te worden naar Zwolle. De kapitein van de sleepboot kwam met zijn boot even naast ons liggen om over de transactie te praten. Het was vijftig gulden, maar toen Frits zei, dat het bedrag pas later betaald kon worden per postwissel, verdween de kapitein onmiddellijk weer met zijn trekker. Deze voorvallen herhaalde zich, elke keer wanneer wij eerlijk vertelden later pas te kunnen betalen, werd het contact verbroken. Opeens kwam ik op een idee om zonder geld en ruzie naar Zwolle te komen, er zou wel een hoeveelheid psychologie aan te pas moeten komen, maar nood breekt wetten. Weer kwam er een sleepboot aangevaren en weer riepen wij waar hij naar toe moest. Naar Rotterdam riep de schipper en toen wij hoorden wat het ging kosten als hïj ons mee nam riep hij "200 gulden". Ook deze schipper kwam langs zij, maar wij spraken nu niet over een postwissel. In mum van tijd waren wij aangehaakt en de reis begon. Na ongeveer 2 uur varen - op de hoogte van Zwolle - begon ik te roepen naar de kapitein dat we straks geen geld zouden hebben als we in Rotterdam aankwamen, waarop de sleepboot onmiddellijk vaart verminderde tot hij stil kwam te liggen. De kapitein wipte even bij ons aan boord voor nadere inlichtigen en liet weten ons helaas niet verder mee te kunnen nemen. Wel bracht hij onze boot nog even veilig naar een ligplaats. Hij vond ons erg sportief dat we niet pas in Rotterdam daarvan kennis zouden geven. De sleepbootkapitein nam van Frits en mij vriendelijk afscheid, en vertrok meteen weer richting Rotterdam. Wij lagen nu zonder problemen in een jachthaven.... in de grote stad Zwolle. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:16. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.