![]() |
Plaatselijke verdoving of narcose?
Ik word binnenkort geopereerd aan mn ogen en ik zit te twijfelen of ik me plaatselijk zal laten verdoven of door middel van een narcose. De operatie is in dagbehandeling en ik moet de zelfde avond al weer naar huis. Dit houd dus kort gezegd in dat ik s'avonds met mn misselijke kop (heb vaak gehoord dat je na een narcose erg misselijk bent) de auto in moet en 3 uur op de achterbank mag liggen voordat ik thuis ben. Mischien kun je je nu voorstellen dat ik meer voel voor een plaatselijke verdoving. Echter, ook deze heeft een nadeel aangezien ik aan beide ogen geopereerd moet worden en dus tijdelijk 'blind' zal zijn (of heb ik dat mis?). Dat lijkt me erg rot, vandaar dat ik erg zit te twijfelen of ik me nu plaatselijk zal laten verdoven of dat ik een narcose 'zal nemen'.....
Opinions please! |
ik denk dat ik voor de plaatstelijke verdoving zou gaan, tis idd wel een eng idee om niks te kunnen zien, maar aan de andere kant is het niet enger dan je ogen dichthouden. Je ziet niks, maar kunt wel nog contact houden met de buitenwereld (neem ik aan??). Maar ik vind t wel vreemd, een plaatstelijke verdoving daar, kan ik me weinig bij voorstellen.
|
Ik zou zeker weten voor de plaatselijke verdoving gaan, als je mag kiezen. Dat draagt minder risico's met zich mee, je knapt sneller op en je hebt er minder last van.
Ik weet niet of je nog kunt zien, als het gebied rond je ogen verdoofd is. Waarom vraag je het niet aan de artsen? :) |
Denk niet dat je kunt zien met een plaatselijke verdoving dan.. :s Zie 't niet echt voor me, die scalpeltjes richting je oogje komen :s ... Sorry als ik je nu bang maak :o Nah iig succes! *knuft*
|
Citaat:
Maare, 3 uur in de auto? :| Ik zou óók geen 3 uur in de auto gaan liggen na zo'n operatie! :| Kon je niets dichterbij regelen? 3 uur rijden is wel érg ver voor een simpele oogoperatie. :| Aangezien het geen heel ingrijpende operatie is (dan zou je geen keuze hebben in de verdoving) neem ik aan dat het iets is wat in ieder ziekenhuis gedaan kan worden. Als ik jou was zou ik die operatie afbellen en naar je plaatselijke ziekenhuis bellen. 3 uur in de auto gaan zitten/liggen na een oogoperatie is een héél slecht idee. Zorg dat je kotszakken meeneemt... |
Citaat:
|
Citaat:
Ik had van de narcose die ik ooit gehad heb, totaal geen last. Integendeel, ik was daarna heerlijk uitgerust en voelde me prima, was totaal niet misselijk of wat dan ook (ben met een kapje onder narcose gegaan, weet niet of dat nog wat uitmaakt (schijnt erger te zijn, volgens mij, maar goed ;))). Ik zou zelf zeker weten kiezen voor narcose, maar goed, wie ben ik? ;) :) 'k zou het er idd met de arts over hebben, is misschien wel handig. :) |
Citaat:
|
Citaat:
Dan nog vind ik 3 uur in de auto onverstandig. Regel dan een hotel daar voor een nachtje ofzo, is beter dan 3 uur in de auto. |
Ik heb toen voor narcose gekozen, omdat ik er niet geestelijk bij wilde zijn zeg maar...
|
Ik ben al twee keer onder volledige narcose geweest.. en eigenlijk prefereer ik toch die optie hoor. Je weet van niets, en voor je het weet ben je er van af. En als je nuchter blijft, wordt je normaal niet misselijk hoor. Er is een kleine kans van 1 op .. zoveel dat er iets misloopt. De kans dat je overreden wordt is bij wijze van spreken veeeeeeel groter. Maar ja, de keuze ligt bij jou natuurlijk!
|
k ben een jaar geleden geopereerd onder volledige narcose, en daar ben ik zoooo beroerd van geweest. Mijn advies zou dus altijd zijn: plaatselijke verdoving, maar ja... t schijnt dat tegenwoordig lang niet iedereen zo misselijk wordt van narcose, dus... :s
|
narcose ben er wel ziek van geweest maar plaatselijke verdovind is zwaar kloteuh ik
|
Ik zou zelf voor de narcose kiezen, omdat zo'n operatie aan m'n ogen me echt eng lijkt. :| Ik wil dan niet bewust meemaken wat er allemaal voor enge dingen aan m'n lijf gebeuren.
|
als je nog 3u in de auto moet zitten dan zeker plaatselijk..
dat geschommel in de auto maakt t niet prettiger als je misselijk bent denk ik... en voor de pijn hoef je niet bang te zijn plaatselijk is ook echt plaatselijk :) |
Ik heb de operatie afgezegd, althans, voor een tijdje. Ik durf echt niet meer en ik ga niet rechtstreeks tegen mijn gevoel in.
Ik moet maar eens kijken hoe ik het beste van die angst kan afkomen want dit is ook niets. In ieder geval bedankt voor de reacties :) |
hej klote dat je zo bang bent joh!
maar goed tis idd misschien beter als je er helemaal achter staat zeg maar.. dat maakt t wel makkelijker natuulrijk.. ikzelf was ONTZETTEND bang toen ik ana mn knie geopereerd werd.. liep al dagen te stressen en te bibberen durfde niet... ben nl heel bang voor spuiten en was bang dat ik alles gweoon zou voelen.. dat was gelukkig niet zo :) wel heel veel napijn gehad en daarom zou ik het niet snel weer doen mar goed dat is iets heel anders dan aan je ogen natuulrijk.. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik wee tnie tof dat mogelijk is voor haar...
vaak doet de anestesist (of hoe je dat schrijft) de verdoving en die spreek je niet voor de operatie.. tenzij je er specifiek om kunt vragen maar weet niet of dat gebruikelijk is :s??? |
Ik heb wel met de anesthesist gesproken voor de operatie. Hij heeft me toen wel gerustgesteld (achteraf gezien wel ten onrechte... :rolleyes: ). Ik was nl. heel bang om misselijk te worden na de operatie (heb een soort van braakfobie...).
De narcose zelf viel me heel erg mee. Ik weet nog dat ik een soort spul binnenkreeg, dat ik zei: "ik word nu al misselijk". Toen zei de dokter : "nee, dat denk je maar" Toen dacht ik: "waar slaat dat nou op" Maar voor ik dat kon zeggen was ik al weg. Echt... t gebeurt in een flits. Dus als je dat eng vindt... hoeft volgens mij niet. |
wel fijn in elkgeval dat je die kunt spreken als je dat graag wilt!
ook al was t dan nie thelemaal terecht :S |
Citaat:
|
Citaat:
Als je echt heel erg tegen de operatie opziet en zenuwachtig bent, dan kan je ook om een pilletje vragen waar je rustig van word. Dat werkte de laatste keer bij mij echt goed! Ik was helemaal overstuur en wilde weer naar huis, dus toen maar zo'n pilletje genomen. Daarna heb ik geen seconde meer aan de operatie gedacht, ik heb alleen maar leuke gesprekken gevoerd :) (het is dus wel even een wat zwaarder pilletje dan je bijv. voor een examen kan innemen) En over het ziek worden van de narcose: het kan natuurlijk altijd. Maar doordat je nuchter moet zijn word het in ieder geval beperkt. En het ligt denk ik vooral aan de persoon; wordt je normaal ook snel misselijk ed.? Bovendien hangt het ook sterk van de operatie af. Als je bijv. aan je kaak of neus geopereerd word, bestaat er een grote kans dat er bloed in je maag stroomt, waardoor je erg ziek word. |
Ik ben gisteren geopereerd en ik heb gekozen voor een narcose.
Ik hoorde ook allemaal verhalen van misselijk worden enzo, maar dat was bij mij totaal niet het geval. Ik ben al een paar keer geopereerd onder plaatselijke verdoving maar da's echt niks voor mij. Ten eerste deden die prikken superveel zeer, ten tweede hoefde ik mijn operatie eigenlijk niet zonodig zelf te zien :s Ik kreeg voor de operatie een of ander drankje waar ik echt supervaag van werd. Ik was totaal niet zenuwachtig en kon alleen maar lachen. Ik had ook verwacht dat je langzaamaan in slaap zou vallen, maar het gaat echt in 1 klap, ik kon niet eens denken zo van: nu ga ik slapen. Tegen die misselijkheid kan je pilletjes vragen, die moet je slikken een uur voor de operatie, als het goed is wordt je dan niet meer misselijk. Het is echt voor ieder persoon verschillend of je misselijk wordt en ik geloof dat als je in slaap gebracht wordt met zo'n ranzig kapje dat je dan eerder misselijk wordt dan alleen een narcose via een infuus. |
Het is niet zozeer de misselijkheid waar ik bang voor ben, het is meer dat ik andere mensen snel wantrouw en het moeilijk vind om mezelf aan anderen over te laten. Ik denk dat dat eerst 'weg' moet zijn voordat ik me kan laten opereren, want op zo'n manier werkt 't ook niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik kreeg atropine (ofzo) wat maakte dat ik ook totaal niet meer bang was. Misschien een idee om dat ook aan je arts te vragen?
|
Citaat:
|
Citaat:
Als je in een enigszins goed ziekenhuis zit, natuurlijk. Dat is gewoon standaardprocedure... Hoewel het bij kleine operaties (zoals een oogoperatie) soms ook wel door een anesthesie-assistent (HBO'er) wordt gedaan. In ieder geval heb je, ook wanneer dat niet wordt aangeboden door je arts, recht op een pre-operatief gesprek met de anesthesist (anesthesioloog, eigenlijk). Bel even de poli oogheelkunde en vertel het aan de assistente, die kan je waarschijnlijk in contact met de poli anesthesiologie stellen, zodat je een afspraak met de anesthesioloog (of assistent) kan maken. |
Citaat:
Is wel een idee misschien. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
:) Ja, het zal vast niet de laatste keer zijn dat ik geopereerd zal worden. |
Ik zou zelf voor een lokale verdoving gaan. Ik heb al vaak verdovingen gehad en de lokale bevielen mij veel beter. Niet dta je van een narcose hondsberoerd bent ofzo, mara je verneemt het langer. Heb een paar keer 6uur en 8uur onder narcose gelegen en was van de narcose zelf niet echt beroerd alleen wel vreselijk brak! Het zelfde had ik van narcoses van 1uur en korter. Het enigste nadeel van een lokale verdoving vindt ik dat je alles mee krijgt. Maar daar tegen hebben ze ook wat. je zou kunnen vragen om een lokale verdoving in combinatie met een roesje. Een roesje val je licht inslaap en na een tijdje ben je weer op en toppie.
Veel succes ermee! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bij een infuus gaat het spul erin, en dan kan het niet meer gestopt worden. Daarom kreeg ik toen ik 12 was een kapje i.p.v. infuus... (Weet het niet zeker, hoe dat zit, maar dit is wat ik me kan herinneren.) |
Algehele narcose!! Tijdens mijn besnijdenis heb ik plaatselijke verdoving gehad. Pfoeh, ik heb echt alles kunnen voelen wat er gedaan werd. (vezel voor vezel zeg maar, het deed niet zoveel pijn maar fijn is anders). Ik zeg dit trouwens niet om je bang te maken!
Groeten, The Gent |
Ehm mensen, ik kom nu ook ff met een probleempje over het ziekenhuis...:
Ik krijg binnen een maand een heel kleine operatie (5 minuutjes) om een pin (die er mei 2002 is ingezet) uit m'n linkervoet te halen. Ik had er ook één in m'n rechtervoet maar die is er al uitgehaald onder narcose. Nu kwam de dokter vandaag met het idee om de pin uit m'n linkervoet met een ruggeprik eruit te halen. Nu weet ik dus niet of ik dat wel wil... Ik heb tot nu toe (de andere 4 grotere operaties + de kleine operatie voor de pin van m'n rechtervoet) steeds narcose gehad. En ik weet niet of ik er wel bij wil blijven. Je krijgt dan wel zo'n scherm voor je enzo, maar ik weet niet, narcose vind ik tot nu toe nog steeds wel het 'fijnste'...nu komt dus waar het omgaat: als ik weer voor narcose kies zal ik waarschijnlijk weer 1-2 weken school missen, klinkt leuk, maar niet als je het hele jaar al veel school hebt gemist (zoals ik) waardoor er twijfel bestaat of je over gaat, dus wat moet ik doen!!!??? narcose op ruggeprik (ohja, doet de ruggeprik nou pijn of niet, de dokter en m'n ouders zeggen van niet omdat ik nog jong ben en dan zou het makkelijker gaan ofzo, maar heel veel anderen die ik spreek zeggen dat het heel erg pijn doet, dus please help me!!!) |
Ik zou eerlijk gezegt, maakt niet uit voor wat voorn operatie, gaan voor volledige narcose. Ik ben twee keer geopereerd onder narcose. De eerste keer zou het ook een dagbehandeling zijn, maar omdat ik zo ziek was mocht ik blijven slapen. Dus het scheelt ook wel dat als je echt heel misselijk bent en ziek je mag blijven slapen (als het ziekenhuis niet te vol ligt). En over een ruggeprik weet ik niet veel. K heb wel een keer op tv een meisje gezien van 16 die een ruggeprik kreeg en tog wel behoorlijk verkrampte.. Het schijnt dan ook dat je benen heel vaag voelen, maar dat weet ik allemaal niet zeker... Iig.. iedereen die nog moet: VEEL SUCCES :)
|
Tja, ik weet het nog steeds niet want het schijnt dus dat als je ontspant het minder/geen pijn doet, naja, ik zie het wel. Blijf a.u.b. berichten sturen want ik weet het dus nog steeds niet:S
mzzl, Zjongen |
Citaat:
Hehe, dat hoop ik dat ik mag blijven slapen....dat lijkt me veel fijner aangezien ik die 3 uur in de auto echt niet zie zitten. Ik ben zelf al vrij snel wagenziek dus je kunt wel nagaan wat er zal gebeuren als je net bent geopereerd en vervolgens in de auto mag.... Ik ken een meisje die het aan haar blindedarm had, ze heeft een ruggeprik gehad en dat beviel voor zover ik het weet goed. Ze was gezellig aan het kwebbelen met de chirurg over van alles en nog wat er vroeg tussendoor even hoe het ging. Viel allemaal mee dus.... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:24. |