![]() |
DVD doet het niet
Ik wilde zojuist een DVD in mijn pc doen, maar mijn DVD-rom herkent de DVD niet. Mijn DVD-rom vraag om een schijf of ander geschikt medium te plaatsen.
Ik heb Windows XP Home, en een AOPEN 16XDVD-ROM/AMH. Nu is mijn vraag, ligt het gewoon aan die DVD of is mijn DVD-rom van een slechte kwaliteit? |
Misschien de regio code?
|
Regiocode heeft alleen te maken met de afspeelbaarheid van films. Je hebt geen speciale drivers nodig - als het goed is moet jouw Windows XP die drive ook gewoon rapporteren als een 'DVD-drive'. Kijk even bij This Computer -> Device Manager -> en dan je DVD-drive. Als je daar kunt kiezen voor 'DVD Region Change' dan herkent Windows dus goed dat het een DVD-speler is.
En sja...ik heb zelf ook wel eens gebakken DVD-R's in mijn speler gehad (Toshiba DVD-ROM SD-M1402B, 12x40) en die wilde ze ook nauwelijks lezen. Met gewone DVD's heeft-ie geen enkel probleem. Net zoals je brakke branders hebt en brakke lege media, zul je ook brakke DVD-spelers hebben...en A-Open staat nou niet echt bekend om zijn supergoede CD-apparaten. Hoor je de DVD wel op snelheid komen in de speler of blijft-ie gewoon helemaal dood? |
Citaat:
OT:Gaat het om DVD-ROM of DVD-R / DVD+R media? |
Citaat:
Als je namelijk burst mode gebruikt maakt het niets uit wat de kwaliteit van de extraction is, de speler leest dan gewoon op volle snelheid zonder fout- of jittercorrectie. Pas als je jittercorrectie gaat gebruiken, zal bij een slechte speler de snelheid heel erg inzakken en bij een goede gelijk blijven omdat daar geen jittercorrectie nodig is. Overigens lag het 'm destijds aan de door mij gebruikte software, ik gebruik nu een ander programma en haal met die brander keurig 40X resp. 52X DA-extraction van een goede kwaliteit (en ja, ik ben flink audiofiel ;)). |
Welke software gebruik je nu en gebruikte je toen dan?
|
Citaat:
|
Ik gebruikte toen Nero en Exact Audio Copy en beiden haalden een snelheid van zo rond de 12X - gek genoeg ook nog CLV, de snelheid ging niet omhoog naarmate de speler bij de buitenste tracks kwam (terwijl die A-Open in alle snelheden een CAV-speler is).
Ik gebruik nu gewoon Alcohol 120% voor alle soorten data. Die gebruikt gewoon de synchronized burst mode en haalt daarmee 40X resp. 52X (als je de eject-knop enkele seconden inhoudt). Het is dus wel mogelijk. Blijkbaar kunnen EAC en Nero de burst mode van die speler gewoon niet activeren en blijven ze in secure mode hangen ofzo. |
EAC zuigt ook als de neten...
*hoort op de achtergrond een hond blaffen* :D Maar snelheid van CD-rippen is dat zo belangrijk? Als je het vaak doet misschien, maar ik kan er wel op wachten, je kunt gewoon dingen ondertussen doen. Net zoals met MP3 compressie; kwaliteit vind ik belangrijker dan snelheid. |
Citaat:
|
Citaat:
In iedergeval zeer grappig dat je EAC vind zuigen, maar wel waarde hecht aan een degelijke compressie. Lieverd, als je rotzooi in welke codec dan ook strooit, komt er alleen maar rotzooi uit. En voor zover ik weet is secure rippen alleen van belang met audio. Overige data bevat genoeg foutcorrectie. |
Citaat:
|
Citaat:
Met andere woorden; ik snap niet waarom je het risico neemt. Rip lekker met EAC in de secure mode, dan is het resultaat altijd 100%, zo niet, geeft EAC ook aan WAAR mogelijke errors zitten -- je komt niet voor verrassingen te staan. |
heb je helemaal gelijk in :) ik maak eigenlijk vrijwel nooit 1-op-1 kopiëen van schijven, ik brand meestal vanaf mp3 en dan is de kwaliteit sowieso al dubieus. als ik een originele cd heb die ik zo mooi vind dat ik geen enkel risico wil nemen, dan rip ik ook gewoon in secure mode met de jitter- en foutcorrectie op high.
|
Citaat:
EAC vind ik niet zuigen, dergelijke benaming kies ik vooral voor bloated apps en wel met mate. Mijn ervaringen met EAC zijn best goed, alhoewel het programma niet geheel fool-proof vind en de interface wel wat restyling kan gebruiken om het niet alleen voor de poweruser maar ook voor 18-jarige aaimeisjes geschikt te maken. :) Misschien bij de installatie een keuzeoptie voor Poweruser en Newbie, dat zou wel fijn zijn. Verder kreeg ik op een computer van iemand glitches in de geripte MP3 (met LAME compressie filter), niet echt naar gekeken en ik zal vast wat fout hebben gedaan, maar echt fool-proof is het proggie nog niet. Jammer dat het niet open source is, anders hadden andere mensen daar wel aan kunnen werken en misschien ook porteren naar *NIX. Blah, offtopic. :) |
Citaat:
Citaat:
Nou ja, het is inderdaad niet het makkelijkste programma. Maar je moet ook niet vergeten dat een goede DAE domweg niet makkelijk ìs. Bijvoorbeeld Cactus Datashield 200; een "beveiliging" waarbij audio bewust met ontiegelijk veel fouten op CD wordt gezet, hopende dat de CD-speler lomp genoeg is qua foutcorrectie en -tolerantie om er wat muziek uit te kunnen persen. Dat vereist toch wel wat skills om daar een degelijke digitale rip van te maken. Maar goed, op bovenstaande URL wordt heel duidelijk uitgelegd hoe je EAC dient te bedienen voor optimaal resultaat. Dus eigenlijk is de complexiteit van het programma geen issue meer wanneer je 9 stappen kunt opvolgen :) Jij met je open source. Open source is niet per definitie beter. Bovendien is het cardware, wat de foque wil je nou nog meer? Een Linux/Unix-variant is, heb ik vernomen, CDParanoia. Schijnt ongeveer hetzelfde secure-principe van EAC te hanteren. Geen ervaring mee, overigens. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:40. |