![]() |
jullie mening over kopieen van uni-->hbo
Er zijn tegenwoordig steeds meer studies die op de universiteit gegeven worden waarvan ze ook een kopie gemaakt hebben op het HBO.
Om een paar voorbeelden te noemen: Psychologie, Rechten, bouwkunde etc. Wat is jullie mening hier over? En zou je zelf voor zo'n hbo opleiidng kiezen of niet? |
Ik vind het wel 'handig'...al ben je altijd 'het hulpje van'...maar misschien veranderd dat ooit nog eens. ;) Of je moet gewoon een goede baan uitkiezen, dan valt het ook wel mee, denk ik.
Het kan ook een goede opstap zijn voor de universitaire studie. Ik doe hbo pedagogiek, eigenlijk ook een 'kopie' van de universitaire studie, ik wil hierna ook zeker de universitaire studie nog gaan doen, want ik vind het niveau ed nu te laag. Straks heb ik wel het voordeel dat ik al behoorlijk veel praktijk ervaring heb opgedaan, iets wat je bij een universitaire opleiding nog wel eens mist. |
Ik zal zelf ook nog even antwoorden...
Ik wil hierna zelf ook een hbo studie doen en zit te twijfelen tussen een wel en niet 'kopie' en ben daarom benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken. |
heb ik niet echt een mening over en vooral ook geen problemen mee. mits het toegevoegde waarde heeft 'kopieren' ze maar raak.
|
Citaat:
|
Op zich wel handig, als je geen zin hebt om t vwo te halen of het moeilijk kan... Het is idd wel het nadeel dat je altijd een rangetje lager bent, daarom gaan er altijd veel mensen nog door...
Alleen een nadeeltje... Het schijnt dat als je HBO-recht hebt gdaan dat je dan wel rechten kunt studeren alleen nooit een toga-beroep kan doen.... Dus btje gemengde gevoelens, bovendien is het nooit echt 'veilig' om aan een nieuwe opleiding te beginnen, er is dan vaak nog weinig of nix bekend over slagingspercentages en kansen op de arbeidsmarkt. (Één voordeel voor de wekgever; je bent wel goedkoper) mzzl |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is maar goed ook dat de eisen voor wat betreft doorstromen in WO rechten via de HBO-route zo scherp worden aangelegd. Zelfs na het afronden van een WO-studie rechten is 80% van het volk dat zichzelf advocaat noemt brandhout, daar moeten echt nog niet een keer HBO'ers bij komen kijken. En meer ontopic laat mijn mening naar aftreksels van academische studies in HBO-vorm zich dus wel raden: "(n)" |
Citaat:
Opdoeken, al die slappe aftreksels van echte studies. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik kan me voorstellen dat een HBO-psycholoog, of iemand die HBO-rechten gedaan heeft best een ondersteunende functie zou kunnen leveren aan iemand die wel een universitaire opleiding doet. Ik zie geen reden om de hbo-kopieën op te doeken, zolang ze een nuttige bijdrage kunnen leveren. |
Citaat:
Een advocatenkantoor is een hele platte organisatie. Je hebt eigenlijk maar twee soorten functies: jurist (stagiair-medewerker-compagnon) en secretaresse (junior-medewerkster-senior). Aan meer personeel is gewoon geen behoefte en als ik de boeken van die HBO-rechten zie, zal die behoefte er ook nooit komen. |
Citaat:
|
Wat houden de toga beroepen dan precies in?
Uiteindelijk hebben ze dan toch ook een WO diploma en kunnen ze de zelfde dingen. Na 1jaar hbo --> wo is ook een mogelijkheid. En bij rechten ligt het misschien weer anders dan bij andere studies/opleidingen. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je kunt op twee manieren een systeem benaderen: gewoon zoveel mogelijk casus en voorbeelden uit je kop stampen zodat je via een eenvoudig systeem van regeltoepassen in de praktijk wat eenvoudige dingetjes kunt doen, of je kunt de merites van het systeem proberen te begrijpen, zodat je niet gebonden bent aan casus en praktijkvoorbeelden, maar door logisch redeneren kunt inter- en extrapoleren en dus problemen oplossen waar nog geen regels voor zijn. Ik heb het studiemateriaal van mijn nichtje (doet HBO-rechten in Utrecht) uitgebreid bekeken en het is gewoon niet geschikt voor het werk dat je later als advocaat in de praktijk gaat doen. Misschien dat ze als juridisch adviseur bij een bedrijfje kunnen gaan werken, maar advocaat nooit. Dat is namelijk een beroep waar je altijd geconfronteerd wordt met dingen die nooit onder een regel passen en die altijd anders zijn, en dan kom je met de (praktijkgerichte) HBO-kennis gewoon helemaal nergens. |
Volgens mij hebben ook niet alle vwo-leerlingen Latijn gehad.
Als jij een universitaire master kan doen en haalt, dan mis je toch geen kennis? Zo wel, dan moeten ze de masters zo aanpassen dat je het niet kunt halen als je kennis mist. Of bedoel je dat je met een hbo-opleiding alleen geen advocaat moet kunnen worden? (Dan ben ik het met je eens.) Jij gaat er ook vanuit dat iedereen die hbo doet, niet logisch kan redeneren? |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Het is niet een middelbare school, waar elk achtereenvolgend jaar een verbreding en verdieping is van het voorgaande jaar. Daardoor missen mensen met HBO-rechten gewoon kennis die in de praktijk broodnodig is. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Redeneren is niet alleen iets dat je kunt leren en het is ook niet iets dat iedere universitaire student per definitie kan en precies op dezelfde manier doet ed (en omgekeerd met hbo-studenten net zo). |
Citaat:
Er is wel een goede oplossing om die mensen makkelijker te laten doorstromen naar de uni - VWO doen. Citaat:
Dat die opleiding geschikt is voor juridisch bulkwerk zoals het opstellen van standaardovereenkomstjes ontken ik niet, maar dat is niet wat ik onder de juristerij versta. |
Citaat:
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, ik vind alleen dat je (weer) alles over één kam scheert en dat vind ik zonde. Om je gerust te stellen qua boeken ed (wel niet over rechten, maar deze topic ging ook niet alleen over rechten :p), ik ga vrijdag naar de open dag van de universiteit Leiden, omdat ik volgend jaar waarschijnlijk de 'echte' studie bij de hbo-opleiding wil gaan volgen. Ik zal het dan dus van beide kanten kunnen bekijken. |
Citaat:
|
Ik vind het een handige uitvinding voor mensen die havo gedaan hebben en toch graag een universitaire studie willen doen want zo is er voor hun de mogelijkheid om hun propedeuse op het hbo te halen van een soortgelijke opleiding. Zeker nu het met de Tweede Fase moeilijker is om na de havo nog vwo te gaan doen vind ik dit wel een goede ontwikkeling.
|
Ik niet, omdat de kwaliteit van het onderwijs erdoor achteruit gaat, geheel contrair aan wat Balkenende c.s. voorstaan met hun 'Platform Ontwikkeling Kenniseconomie'.
|
Precies, je zit meestal niet voor niets op de HAVO.
Er zullen inderdaad wel mensen op de HAVO zitten die VWO zouden kunnen, maar absoluut niet het percentage dat van HBO naar WO gaat. |
Citaat:
Vind ik onzin. |
Citaat:
In een test (met e.v.t. verplichte bijspijkering) in het 1e jaar voor wat betreft Nederlandse taalkennis/beheersing kan ik me wel vinden. |
Citaat:
|
even een stomme vraag: de TS meldt in t bericht dat er een hbo-opleiding psychologie is. weet je dat zeker? en zo ja, waar?
overigens vind ik het helemaal niet erg, dat kopiëren. ik zie er niet zoveel nadelen aan. ze zullen er waarschiujnlijk wel zijn, maar er zullen vast ook wel voordelen aan zitten. |
Citaat:
En Loontjuh gaat als ik het goed heb het na dit jaar ook doen. Je kan even een pm sturen |
Citaat:
Bovendien gaat t er niet om hoe goed mensen kennis hebben opgedaan, eerder om hoe ze die kennis gebruiken! En er zijn zat wo-pptjes die dat niet goed onder de knie hebben, terwijl hbo'ers dat vaak zelfs nog wel beter kunnen! grtzzzzzz |
Citaat:
thabomb1986: kretologie als 'variatie in mensen' kan ik niet plaatsen, 'ambitieus en doelgericht' is op lucht gebaseerd en 'dat het erom gaat hoe je kennis gebruikt en dat wo-menen dat niet kunnen' is ook grenzeloze onzin. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
foei, een jurist hoort een abonnement op het NJB te hebben ! :)
|
Citaat:
|
Ach, als ik straks universitair jurist ben is het natuurlijk wel handig als ik een medewerker heb die HBO-recht heeft gedaan om mijn enveloppen dicht te plakken. :p
Serieus, ik vind het onverstandig van mensen om een beroepsaftreksel van een wetenschappelijke studie te gaan doen. Het biedt gewoon minder mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Togaberoepen vallen al af, net zoals de interessante banen in de publieke en private sector. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Misschien dat ik toch nog een abbo neem dit jaar, ben niet lang student meer. :D |
IK blijf erbij dat als een Wo-er zijn studie heeft afgerond (Y)
maar als een hbo-er eerst zijn hbo heeft gedaan en daarna Wo ze uiteindelijk het zelfde wo-diploma in hun zak hebben en dus in staat moeten zijn voor de zelfde beroepen. De begonnen met hbo-er heeft zelfs meer doorzettingsvermogen... Misschien ben ik een klein beetje bevooroordeeld omdat ik zelf ook hbo ga doen en de zelfde kansen wil :o |
Citaat:
|
Citaat:
Je ziet namelijk gewoon dat mensen die van het HBO komen, of dat nu via het eerste jaar is of bij de afsluitende master aan het einde, verschrikkelijk veel vaker afhaken dan mensen die van het VWO komen. Er zit echt een factor 10 verschil tussen ofzo, zoek maar ff op internet en je vindt er genoeg artikelen over. |
Citaat:
Over HBO'ers stond trouwens deze week een leuk artikel in de UvT universiteitskrant: http://www.uvt.nl/univers/nieuws/0304/28/hbo.html |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:33. |