![]() |
Een jaar vrijnemen na het vwo
wat vinden jullie hiervan? doen of niet? Hou er wel rekening bij, dat ik nu echt schoolmoe ben, en het liefst er nu mee zou stoppen :o (5de klas)
|
doen
|
Citaat:
|
In iedergeval beter dan gestressd uni doen en dan overspannen stoppen. Heb je dan geen zin meer , dan moet je toch doorzetten. Tip geef een vriendin bij het begin van het jaar 500 Euro, die mag ze houden al je niet naar de uni gaat, ga je wel dan geeft ze jou 550 euro terug.
|
Citaat:
|
wat de mijne dus ook hebben ja en dat is idd het grootste probleem, want ik zou eht wel willen en dan ook echt weer naar de uni gaan maja de ouders weer met hun gebazel
|
Wat zou je willen doen in dat jaar? Want een paar weekjes vrij en lekker uitslapen is leuk maar dat gaat ook vervelen. Lijkt me wel dat je dan moet gaan werken, en dat is ook niet alles. Bovendien kan ik me voorstellen dat na een jaar "vrij" weer gaan studeren nog moeilijker wordt. Bovendien is het voor mijn gevoel dan ook een verloren jaar, want veel zal je dan niets bereiken aangezien je instelling is iets wat niet zo snel veranderd. Is er geen opleiding die je graag zou willen doen? Als dat niet zo is, dan zit er misschien wel wat in om eerst een jaartje je te orienteren...
|
ik zou gelijk willen studeren, dan ben je een jaar eerder klaar en ga ik daarna denk ik reizen, of gewoon vrij nemen. Ik denk dat ik aan die 2.5 maand na mn examen wel genoeg vrij gehad heb.
|
Heb ik ook gedaan, oftewel: ben ik nu ook aan het doen, en ben het op het moment behoorlijk zat. Ik vind het op zich wel een goed idee, een jaar er tussenuit, maar dan zou ik wel leuk werk zoeken ofzo, en niet zoiets als in de supermarkt gaan werken, zoals ik zo verkeerd besloten heb.
Maar ik denk dat je na een jaar niet naar school te zijn geweest absoluut meer zin hebt om te gaan studeren dan meteen na 6V. Je kan natuurlijk ook een jaar naar het buitenland gaan, lijkt me ook best cool Enne, nog even hoor, 6V is een makkie als je de vijfde hebt gehad |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
na je studie kun je ook nog reizen, en dan heb je er meer tijd voor + je hebt meer ervaring en waarschijnlijk ook meer geld
ik zou niet gaan reizen na de middelbare school, het lijkt me fantastisch om te doen, maar dan nog gaan studeren lijkt me ook weer zo moeilijk als je net al die fantastische plaatsen hebt gezien en dan naar zo'n lelijke rot universiteit moet in het lelijke rot nederland :D |
Reizen klinkt leuk hoor, maar waar zou je dat is godsnaam van moeten betalen? De gemiddelde student heeft na zijn studie een schuld, of iig geen vette bankrekening. Ook nu neem ik aan dat je niet duizenden euro's spaargeld hebt dat je daaraan wilt uitgeven. Dan zou je eerst een tijd moeten gaan werken om vervolgens al dat geld uit te geven.
Citaat:
|
Ik had eigenlijk na VWO3 in de TF drie jaar vakantie voordat ik ging studeren. En nu heb ik al weer twee jaar min of meer vakantie. :)
|
Ik ken toevallig twee jongens die nu een jaar 'niets aan het doen zijn', en die zijn echt niet meer te motiveren voor het universitair. Als ik jou was zou ik gewoon doorgaan, je masters kan je altijd nog in het buitenland doen toch? :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik ga een jaar 'vrij' nemen na mn examens, ik ga eerst een paar maanden werken en dan een half jaar vrijwilligerswerk doen, in afrika.
|
Citaat:
|
hmm, ja kwil iig gaan werken, en kwil graag voor een paar maanden tussenuit. Enne als ik al dat niks doen zat ben, hoop ik dat ik gemotiveerd ben om te gaan studeren, want op dit moment heb ik het toch redelijk gehad met school :s (n)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
gewoon dat jaar vrijnemen..
in een jaar kun je jezelf weer op een rijtje zetten en motiveren; daarna wil je als het goed is weer gaan studeren (had ik tenminste wel: werken kan altijd nog). Een jaartje eerder afstuderen heeft geen enkele zin als je je studie met tegenzin hebt gedaan: dan heb je 4/5/...jaar jezelf niet prettig gevoeld, dus ben je zoveel jaar kwijt ipv 1. Ik denk zelfs dat je de "studie-achterstand" wel in zult halen als je weer echt gemotiveerd bent. Dat beginnen na een jaar valt eventjes tegen, maar moet niet overdreven worden, vind ik |
Ik zou geen jaar vrij nemen. De universiteit is zowiezo ontelbaar keer leuker dan de middelbare school dus dat je de middelbare school zat bent is geen argument om niet te gaan studeren. En als hoe langer je de gang naar de universiteit uit stelt, hoe moeilijker het wordt om er toch aan te beginnen. En na die 2-3 maanden vrij na je examen ben je dat lanterfanten echt meer dan beu hoor.
|
Citaat:
|
Ik geloof niet zo in schoolmoe zijn. Wie zegt dat school volgen altijd maar 'leuk' of 'makkelijk' moet zijn? Alle mensen die ik ken die ertussenuit zijn gegaan, zijn daarna gestopt, niet meer op hun eigen niveau aan de slag gegaan of hebben gefaald. Ik zou gewoon doorgaan.
|
Citaat:
|
Citaat:
Beetje handig doen met werkstukken enzo ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb ook (onbedoeld) een 'jaar' vrijgenomen na het VWO, door een verkeerde studiekeuze. Ik heb nu de tijd om mijn rijbewijs te halen, boeken te lezen en ondertussen spek ik mijn spaarrekening behoorlijk. Ook kijk ik nu veel serieuzer naar het maken van de studiekeuze (nog een jaar niet leren overleef ik niet), en ik kan ook zeggen dat ik niet kan wachten om in september weer te beginnen.
Geen probleem dus voor mij, een jaartje stoppen. |
Als je een jaar te lang lijkt, kun je op sommige scholen ook halverwege het jaar beginnen. & dan het andere halve jaar reizen (zorg wel voor genoeg geld!!) of een leuke baan zoeken.
succes! |
Citaat:
heb je al gezocht naar organisaties etc? ik heb al wel wat rondgekeken maar ze vragen vaak ervaring in onderwijs/gezondheidszorg etc, en ik heb wel een béetje ervaring int onderwijs, maar niet officieel/genoeg.. :/ |
juh, ik ken een paar organisaties die interessante programma's hebben. Bijv. activity international
Een vriend van mij was hiermee naar equador geweest voor 4 mnd. en zijn verhalen en foto's waren echt gewéldig. Ervaring is niet echt vereist geloof ik. Maar ik heb sowieso wel ervaring met kinderen, werk al 2 jaar (vrijwillig) met gehandicapte kinderen en mn plan was om in n weeshuis of inrichting voor kinderen te gaan werken. edit: ik ben echt al 2 jaar aan het zoeken naar dit soort dingen, ik kan niet wachten. :D |
wat vet (y) :D
ik had wat organisaties gevonden waarbij je overtuigd gristen moest zijn en er een kledingcode was (geen knieen en schouders) en daar zat ik eeecht niet op de wachten ik wil iets gaan doen met onderwijs daar, of straatkinderenopvang ofzo, ouders zitten beiden in het basisonderwijs en ik loop vrij vaak dagen mee bij hen ik heb er echt zooo'n zin in. ! btw tnx voor link :) |
Ik zou het zelf ABSOLUUT niet doen, ik heb veel te veel zin om te gaan studeren, al ongeveer een jaar heb ik zo'n gevoel van dat ik er niks meer aan vind op school.. Vrienden van mij zijn het wel van plan, ik denk wel dat je met jezelf moet afspreken dat het bij 1 jaar/deeljaar blijft, ik weet niet of ik dat zelf wel zou kunnen eigenlijk :o
|
Citaat:
want dat heb ik al in de zomervakantie :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bleven er bij jullie btw ook zo'n stuk of 10 mensen zitten in 4V? ( We houden er na dit jaar nog maar 25.. :eek: ) |
ga het denk wel doen hoor.. jaartje vrij nemen..
|
Niet doen. Eerst eens gaan studeren. Daarna kan je altijd nog verder kijken.
En als je dan toch van plan bent om een jaar er tussenuit te gaan, ga dan niet niets zitten doen. Ga dan werken of reizen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17. |