![]() |
Moeilijke Wiskunde som
Hallo, de volgende examensom is voor mij te moeilijk:)!!!!
f(x) = wortel(27x-x^4) g(x) = wortel(8x-x^4 Ik citeer: In figuur 6 zijn de grafieken van f en g en een verticale lijn met vergelijking x = p getekend. De verticale lijn snijdt de grafiek van f in A en de grafiek van g in B, de lengte van AB is 3 De vraag: bereken p, rond je antwoord af in 2 decimalen. Ik heb deze vraag al gemaakt, en ik kwam er maar niet uit zonder mijn rekenmachine... :eek: Wat ik probeerde was f(x) - g(x) = 3, maar dan stik je in de berekeningen, en ik deed d8 ik niks verkeerds... ......:P Iemand? Greetz en suc6! |
Citaat:
yB=g(p)=sqrt(8*p-p4). Er moet nu gelden: |yA-yB|=3, dus yA-yB=3 of yA-yB=-3, dus yA=yB+3 of yA=yB-3, dus sqrt(27*p-p4)=sqrt(8*p-p4)+3 of sqrt(27*p-p4)=sqrt(8*p-p4)-3. Begin met sqrt(27*p-p4)=sqrt(8*p-p4)+3. Links en rechts kwadrateren geeft: 27*p-p4=8*p-p4+6*sqrt(8*p-p4)+9, dus 19*p-9=6*sqrt(8*p-p4). Opnieuw kwadrateren geeft: 361*pē-342*p+81=288*p-36*p4, dus 36*p4-361*pē+54*p+81=0. Oplossen van deze vergelijking met behulp van je grafische rekenmachine geeft een benadering voor p. Neem nu sqrt(27*p-p4)=sqrt(8*p-p4)-3. Links en rechts kwadrateren geeft: 27*p-p4=8*p-p4-6*sqrt(8*p-p4)+9, dus 6*sqrt(8*p-p4)=-19*p+9. Opnieuw kwadrateren geeft: 288*p-36*p4=361*pē-342*p+81, dus 36*p4+361*pē-54*p+81=0. Oplossen van deze vergelijking met behulp van je grafische rekenmachine geeft ook weer een benadering voor p. |
wat is het probleem???? er staat toch bereken p en rond af op 2 decimalen. Zou ik gewoon lekker met de GRM doen dus ;)
ik kom zo uit op p = 1,34 klopt dat ??? |
Ik heb de vergelijking kunnen herleiden tot:
36x4 + 361x2 - 630x + 81 = 0 Fouten onder voorbehoud. Dit kan ik niet oplossen. Om te beginnen kun je beste de vergelijking omschrijven van: sqrt(27x-x4) - sqrt(8x-x4) = 3 naar: sqrt(27x-x4) = 3 + sqrt(8x-x4) Zo kun je wat makkelijker kwadrateren. Edit: Vergelijking aangepast. |
Citaat:
|
hallo!
Ik heb het even nagekeken bij de antwoordenbladen... Ik dacht eerst even kijken of ik opweg geholpen kon worden. Alleen het moet dus via de rekenmachine! Anders kan het niet, lijkt het. Ik ben gewent om eerst het zelf te doen zonder rekenmachine om bij de grafiek te kijken. Maar toch bedankt! Greetz |
wat zei ik .....
als ik zie staan rond je antwoord af op 2 decimalen: REKENMACHINE :d |
Ik bedoel natuurlijk zonder intersect enzo, zonder kleine dingen te berekenen wordt het wel heel moeilijk jah! :)
|
Citaat:
|
Haha, dankjewel:) Als ik niet uit mijn hoofd de stappen kan bedenken om een som op te lossen, wordt ik echt helemaal gek en radeloos. Maar goed, waarschijnlijk wordt het dan ook wiskunde studeren:P... Maar iig bedankt voor de oplossingen!
|
Citaat:
De kunst is dan eerst rustig de opgave overschrijven, (soms opdelen in deelvragen), en dan gestructureerd naar een oplossing toewerken. Dat leer je alleen door veel te oefenen, wat ik ook nog veel zal moeten :) |
Ik kom na een niet eens zo ongelofelijk lange en/of moeilijke berekening (paar keer gekwadrateerd) op:
36 x^4 + 361 x^2 - 630 x + 81 = 0 Daar moet ik toch echt mijn rekenmachine erbij pakken.... x = 1.3384..... :D :D Edit: had mathfreak's post niet gelezen.... was dus al bekend. |
Citaat:
Dat ik dit ging uitwerken, was meer een uitdaging voor mezelf. "Bereken in 2 decimalen" betekent, zoals hierboven al staat, dat je in principe f(x) - g(x) als Y3 kunt gebruiken, nulpunt zoeken, klaar. Dat scheelt tijd voor andere sommen waar dat niet mag. |
Citaat:
Maar voor het examen is dat zeker een goed punt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19. |