Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Muziek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=29)
-   -   Jezelf gitaar leren spelen.. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=806482)

JJ13 12-04-2004 17:38

Jezelf gitaar leren spelen..

ik ben van plan om binnenkort een elektrische gitaar te gaan kopen. ik wil het heel graag leren en ben van plan om mezelf het aan te leren door er veel over te lezen en veel te oefenen. wie van jullie heeft ook een beetje fatsoenlijk gitaar leren spelen zonder les en hoe moeilijk is het (als je nog nooit een instument hebt gespeeld)??

lucy48 12-04-2004 17:50

Ik heb mijzelf ook geleerd gitaar te spelen. Ik kon wel al noten lezen enzo, maar opzich heb je dat niet echt nodig om gitaar te spelen. Ik denk dat het het beste is als je gewoon wat tabs zoekt op internet en gewoon wat probeert te spelen. Heb ik ook gedaan en kan het nu best een beetje, weet alle basisaccoorden enzo.
Het is denk ik relatief gemakkelijk, vergeleken met een ander instrument, het klink al snel leuk
Als je echt goed wilt worden, is het denk ik wel gemakkelijker om les te hebben

Acda en de munnik hebben wel leuke beginnersliedjes, alleen wel akoustisch, maar kun je ook wel op elektrisch spelen

suicidal eendje 12-04-2004 18:01

waarom neem je geen les eigenlijk...

Visceral 12-04-2004 18:04

ik heb het mezelf geleerd. maar wel nadat ik eerst 4 jaar mezelf bassgitaar heb leren spelen. het kan wel, als je maar door zet en simpel begint.

Reserv 12-04-2004 18:27

En: je moet het echt willen. Oefenuuuh... Imiteren en naspelen... En niet stoppen als een nummer niet lukt, daar leer je het meest van.

Visceral 12-04-2004 19:00

Citaat:

®obin schreef op 12-04-2004 @ 19:27 :
En: je moet het echt willen. Oefenuuuh... Imiteren en naspelen... En niet stoppen als een nummer niet lukt, daar leer je het meest van.
precies

ik pak nu nog vaak cd's uit de kast waar ik een jaar geleden moeite mee had. meestal lukken ze dan wel, omdat je gewoon een jaar verder bent en weer een jaar geleerd hebt.

lucy48 12-04-2004 19:52

Citaat:

®obin schreef op 12-04-2004 @ 19:27 :
Stoppen als een nummer niet lukt werkt bij mij juist wel. Omdat je het jezelf aanleert en niet zeker weet wat nou moeilijk is en wat niet, moet je uitproberen wat je wel en niet kan. Na een tijdje kun je dit nummer nog eens proberen, misschien dat het dan wel lukt

kuivaar 12-04-2004 19:53

Je kunt best een heel eind komen als je jezelf gitaar wil laten spelen, zeker op internet is natuurlijk zat te vinden. Alleen les nemen is toch echt het beste, je leert belangrijke technieken die je altijd nodig hebt, je kan jezelf dan ook moeilijk foute technieken aanleren. En een leraar kan vaak ook nog extra motiveren en je kennis laten maken met nieuwe stukken ed. Mocht je klassiek willen gaan spelen, dan zou ik zeker les nemen want daar is de techniek vaak ingewikkelder.

suicidal eendje 12-04-2004 21:36

Citaat:

kuivaar schreef op 12-04-2004 @ 20:53 :
Je kunt best een heel eind komen als je jezelf gitaar wil laten spelen, zeker op internet is natuurlijk zat te vinden. Alleen les nemen is toch echt het beste, je leert belangrijke technieken die je altijd nodig hebt, je kan jezelf dan ook moeilijk foute technieken aanleren. En een leraar kan vaak ook nog extra motiveren en je kennis laten maken met nieuwe stukken ed. Mocht je klassiek willen gaan spelen, dan zou ik zeker les nemen want daar is de techniek vaak ingewikkelder.
*eens* les is het beste, tenzij je geen geld heb

FaZ 12-04-2004 21:40

zoveelste topic

count.me.out 12-04-2004 21:50

cyberfret.com.

kandyrat 12-04-2004 23:21

met een beetje zelfdiscipline kan je best ver komen denk ik. anders kom je net als ik niet verder dan wat beatles..... :o

SanderThomas 12-04-2004 23:26

Altijd les nemen :o
Ik heb et ook zonder gedaan (bass) en k heb veel verkeerd aangeleerd. En je loopt tegen achterstand op, omdat het moeilijker is jezelf met muziek bezig te houden.

Tuurlijk die nummers die je hoort naspelen is leuk, maar als je muzikant wil worden, etc.. dan moet je meer kunnen dan alleen naspelen. Naspelen is maar een klein stukje van het gitaar kunnen spelen :)

lifeafterdeath 12-04-2004 23:40

Met Guitar Pro 4.0 en www.mysongbook.com kom je een heel eind ;)

Mittageisen 13-04-2004 00:20

waarom laat je die gitaar niet met jou spelen..

Artus 13-04-2004 10:07

in t begin simpele shit spelen
en daarna steeds een net iets te moeilijk ding proberen te spelen, totdat het je toch lukt en zo komt je steeds verder

maargoed kheb 6 jaar akoestisch les gehad, en na een pauze van een paar jaar mezelf elektrisch aangeleerd

FlorisvdB 13-04-2004 11:18

Citaat:

lifeafterdeath schreef op 13-04-2004 @ 00:40 :
Met Guitar Pro 4.0 en www.mysongbook.com kom je een heel eind ;)
is er ook zo'n soort site voor keyboardspelers?

metallicpatrick 13-04-2004 11:27

wel jammer dat je al 19 bent...dan gaat het een stuk moeilijker

dan ben je al helemaal uitgegroeid en dan is het moeilijk om je vingers en handen nog soepel te krijgen

maar uiteraard kan het wel hoor

Rieno 13-04-2004 11:44

Citaat:

SanderThomas schreef op 13-04-2004 @ 00:26 :
Ik heb et ook zonder gedaan (bass) en k heb veel verkeerd aangeleerd. En je loopt tegen achterstand op, omdat het moeilijker is jezelf met muziek bezig te houden.

Tuurlijk die nummers die je hoort naspelen is leuk, maar als je muzikant wil worden, etc.. dan moet je meer kunnen dan alleen naspelen. Naspelen is maar een klein stukje van het gitaar kunnen spelen :)

Qua techniek leer je misschien dingen fout aan idd...jezelf niet met muziek bezig kunnen houden hangt heel erg af van de persoon natuurlijk. Ik speelde in het begin (2 jaar geleden) 3 á 4 uur per dag en nu nog steeds 2 á 3 uur. Op die manier leer je wel veel. Ik denk dat als je echt goed wilt worden zonder les, je gewoon erg fanatiek ermee bezig moet zijn. En daar reken ik dan ook bij dat je dingen opzoekt op i'net als je het even niet meer weet.

SanderThomas 13-04-2004 14:00

Nou, ik heb het op die manier gedaan en ik weet vaak wel wat ze spelen, maar nooit waarom bepaalde keuze's worden gemaakt.. Ik mis dus een heel stuk theorie. Zodra je meer met muziek wil, zul je theorie moeten beheersen. Je kunt met die stoffige zut beter meteen beginnen dan wachten tot je technisch gezien al een wonder bent, want dan is motiveren voor simpele theorie niet leuk meer :o

FaZ 13-04-2004 14:19

Je kan het proberen, maar je hebt toch af en toe eens wat theorie nodig

Rieno 13-04-2004 14:24

Citaat:

SanderThomas schreef op 13-04-2004 @ 15:00 :
Nou, ik heb het op die manier gedaan en ik weet vaak wel wat ze spelen, maar nooit waarom bepaalde keuze's worden gemaakt.. Ik mis dus een heel stuk theorie. Zodra je meer met muziek wil, zul je theorie moeten beheersen. Je kunt met die stoffige zut beter meteen beginnen dan wachten tot je technisch gezien al een wonder bent, want dan is motiveren voor simpele theorie niet leuk meer :o
Ik haal ook van die stoffige simpele theorie van i'net....dat is het m niet. Om een beetje gevarieerd te spelen kom je al snel op theorie-dingetjes uit, maar dan hoef je er nog niet perse les voor te hebben. Dat is dus wat ik bedoelde met fanatiek bezig zijn, ook de tijd nemen om theorie op te zoeken e.d.

SanderThomas 13-04-2004 17:48

Citaat:

Reel Big Nothin schreef op 13-04-2004 @ 15:24 :
Ik haal ook van die stoffige simpele theorie van i'net....dat is het m niet. Om een beetje gevarieerd te spelen kom je al snel op theorie-dingetjes uit, maar dan hoef je er nog niet perse les voor te hebben. Dat is dus wat ik bedoelde met fanatiek bezig zijn, ook de tijd nemen om theorie op te zoeken e.d.
Heb je wat handige adresjes voor me? :o

Q 13-04-2004 17:51

Citaat:

Weinig aan toe te voegen. (Details: Als je jezelf leert spelen kan je jezelf dingen aanleren doorbijvoorbeeld de hals verkeerd beet te houden en dat leer je nooit meer af. Als je jezelf dit verkeerd aanleert zul je nooit* complexe grepen makkelijk kunnen pakken. Maar dat is voor als je verder bent.

* = bijna nooit / moeilijk)

Rieno 13-04-2004 18:09

Citaat:

SanderThomas schreef op 13-04-2004 @ 18:48 :
Heb je wat handige adresjes voor me? :o
eentje waar ik best nog veel aan gehad heb is activebass.com

lifeafterdeath 13-04-2004 18:22

Citaat:

FlorisvdB schreef op 13-04-2004 @ 12:18 :
is er ook zo'n soort site voor keyboardspelers?
In de guitar pro files zitten meestal ook de keyboards en je kan dan een venstertje openen wat dan de toetsen laat zien. Maar of het ook de noten kan laten zien weetk niet.

SanderThomas 13-04-2004 20:02

Citaat:

Reel Big Nothin schreef op 13-04-2004 @ 19:09 :
eentje waar ik best nog veel aan gehad heb is activebass.com
Danku :o

Rieno 13-04-2004 20:17

Citaat:

SanderThomas schreef op 13-04-2004 @ 21:02 :
Danku :o
you's welcome

hippie jesse 13-04-2004 22:18

muziek spelen: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Je kan aan iets best ingewikkelds beginnen, maar als je dan elke dag heel veel oefend kan je zelfs dat na een maandje spelen.

succes

en niet na de eerste paar keer opgeven, want als jet eenmaal lukt dan is muziek maken super tof

funkypunk 14-04-2004 15:52

een vriend van mij heeft dat ook gedaan en het kan wel. het is afhankelijk van inzet en motivatie en ook hoeveel gevoel je voor muziek hebt natuurlijk

reel big bram 14-04-2004 16:19

Citaat:

Bull shit.. hoezo achterstand ?? Als je iets kan spelen maakt het niet uit op wat voor manier.. als het toch goed klinkt ?? Natuurlijk is les beter maar het is zeker niet noodzakelijk.. Ken zat mensen die heel erg goed spelen die nooit les hebben gehad..

alpha 14-04-2004 16:28

Ik denk echt wel dat je jezelf kunt leren gitaar te spelen. Als je een beetje muzikaal bent, het in je hebt. Ik zou wel, als je nog nooit een instrument hebt gespeeld, een beginnersboek kopen en zo beginnen. Dan heb je een begin, weet je hoe je een gitaar vast moet houden ;) en dan kun je mee gaan spelen met cd's enzo, beetje gaan kloten.
Maar je moet niet denken dat je zoiets zomaar kunt, want dat is niet zo. Of je moet een natuurtalent zijn.

FlorisvdB 14-04-2004 20:12

Citaat:

lifeafterdeath schreef op 13-04-2004 @ 19:22 :
In de guitar pro files zitten meestal ook de keyboards en je kan dan een venstertje openen wat dan de toetsen laat zien. Maar of het ook de noten kan laten zien weetk niet.
bedankt (y):)

Snees 14-04-2004 21:04

Citaat:

reel big bram schreef op 14-04-2004 @ 17:19 :
Bull shit.. hoezo achterstand ?? Als je iets kan spelen maakt het niet uit op wat voor manier.. als het toch goed klinkt ?? Natuurlijk is les beter maar het is zeker niet noodzakelijk.. Ken zat mensen die heel erg goed spelen die nooit les hebben gehad..
Dan gaan we het weer hebben over de definitie van goed...

reel big bram 15-04-2004 13:16

Ja is ook wel zo maar ik bedoel er zijn bekende artiesten bij die niet eens een noot kunnen lezen... Ik ben in ieder geval van mening dat les zeker niet noodzakelijk is om goed te kunnen spelen.. dan kun je gaan zeggen wat is de definitie van goed maar dat kun je je ook afvragen bij les. Wanneer ben je goed genoeg en heb je geen les meer nodig ??

Fog. 15-04-2004 14:05

DE oplossing:

Guitar Pro 4

http://www.mysongbook.com voor tabs van bijna ALLE nummers.

Guitar Pro is te downloaden op *kuch Kazaa kuch*

Maar je moet hem natuurlijk kopen he! ;)

Heel uitgebreid programma voor tabs en noten.

lifeafterdeath 15-04-2004 14:20

Citaat:

Fist of God schreef op 15-04-2004 @ 15:05 :
DE oplossing:

Guitar Pro 4

http://www.mysongbook.com voor tabs van bijna ALLE nummers.

Guitar Pro is te downloaden op *kuch Kazaa kuch*

Maar je moet hem natuurlijk kopen he! ;)

Heel uitgebreid programma voor tabs en noten.

Jup that's the key (y) :D

SanderThomas 15-04-2004 14:20

Citaat:

reel big bram schreef op 14-04-2004 @ 17:19 :
Bull shit.. hoezo achterstand ?? Als je iets kan spelen maakt het niet uit op wat voor manier.. als het toch goed klinkt ??
Bij een verkeerde techniek kun je RSI krijgen en op een gegeven moment verbeter je je snelheid enzo niet echt meer, omdat je een verkeerde houding aanleert, etc..

not2secure4u 15-04-2004 18:40

Hey

ook ff opinion neerpennen ...

Ik speel nu 7 jaar gitaar en heb tamelijk veel uren doorgebracht spelend op mijn gitaar waarschijnlijk zo een 8000 op die tijd ...
Ik heb vastgesteld dat : - Op klassieke gitaar (les gekregen)
- Op eletrische gitaar ( geen les buiten eens door Marcel coenen (y) )

Op klassieke : Om 30 minuten ongeacht je wat akkoordjes aanslaagt of technische bedrevere stukken speelt , pauzeer 5 min ... Thé keyword om geen RSI en andere klachten te krijgen ...
Khad ook voor mijn leerlingen een gitaar schema ontworpen als je wil mail ik het je eens ... De dingen die je onder de knie moet krijgen afhankelijk van welke richting je ingaat (klassiek metal punk pop instrum. ) Je dat kan opvolgen ...
Ikzelf ben Dat te weten gekomen 3 jaar geleden , ik had examen klassieke gitaar en ik moest asturias spelen ...
Ik had de laatste afgelopen dagen 12 a 15 uur geoefend / dag en eigenlijke maar een pauze of 2 genomen ...
Ik had het uiteindelijk wel betaald , ik heb tot nu toe bij bepaalde akkoorden grepen lang te houden nog steeds pijn in mijn pink (linker hand)
Ook immens belangrijk dat je naar je eigen luistert , al zijn het 'maar' akkoorden als je denkt dat je het kan neem het op ! als is het een stomme bandrecorder . Dat je met een kritisch oor jezelf kan beoordelen , en dat is de basis voor een goede sound.
Neem alles maar dan ook alles op. ik wel 30 uur aan videotjes en ideen liggen waar ik naar luister en mezelf probeer te verbeteren .

Voor elektrische :

Veel zelfde regels alles opnemen enzo ...
Als je je puur gaat concentreren op technieken ( sweepen tappen , alternate picken , en van die dingen) Werk met metronoom ... Timing gaat boven alles ...
Leer je toonladder doe het zo : Eerst chromatisch , dan majeur en dan mineur ...
Chromatisch eerst omdat je dan weet in welke area je moet spelen ... Daaarna meaakt het niet uit of je nu modes gaat leren of majeur of kokojoshi ;) ...

Les nemen of niet ...

Ja : - Je leert dingen veel sneller staat echt wel vast tliefst van iemand die het opzich zelf geleert heeft ...
- het is gemakkelijker ...

Nee : - je gaat de stijl ingaan van je leraar ongeacht wat hij speelt want je leert ZIJN methode ... niet dat dit slecht is maar het schaaft aan je ...
- soms is het duur ...

JIj kiest zelf ...

Ook een handige hulmp site met lessen is www.powertabs.net ...

Sorry dit is tamelijk omslachtig maar ik wil je een beetje late zien wat het allemaal is ... Meer dan je waarschijnlijk denkt ;) maar dit is normaal ...
Als je vragen hebt aarzel niet om mij toe te voegen of om me een bericht te sture ...

Nick

jongen 15-04-2004 19:20

Ik speel nu ruim een half jaar elektrische gitaar zonder les, en het gaat heel goed en ik ben beter dan sommige vrienden die nu al 3 of zo jaar op les zitten. Ik speelde al wel wat andere instrumenten.
Je moet gewoon heel veel spelen, eerst simpele dingen met veel powerchords en dan wat ingewikkelder en misschien wat solo's en gewoon meespelen met cd's.

botulismf 15-04-2004 21:04

Citaat:

Q schreef op 13-04-2004 @ 18:51 :
Als je jezelf leert spelen kan je jezelf dingen aanleren doorbijvoorbeeld de hals verkeerd beet te houden en dat leer je nooit meer af.
da's nie
toen ik zo'n 8 jaar geleden begon hield ik de gitaar zelfs als 'n linkshandige vast, dus de nek naar de verkeerde kant. heb dat zeker afgeleerd.
ik pleit voor het zelf aanleren. het mag misschien iets langer duren maar voor mij was t de enige manier. op les had ik t nooit zo lang volgehouden omdat ik gewoon mn eigen weg wil gaan. je moet gewoon veel oefenen en je dr veel mee bezig houden. dat houdt ook in dat je bij live-optredens na een tijd alleen nog maar gaat kijken naar wat de gitarist allemaal doet

Artus 15-04-2004 21:45

opnemen is idd zeer belangrijk, zeker voor strak spelen
als een nummer me niet strak lukt blijf ik t gewoon opnemen totdat t eindelijk goed klinkt, dan leer je t jezelf steeds strakker aan

en ja ik vind ook t nadeel van les het verplichte tintje, dat was ook de reden dat ik er na 6 jaar geen reet zin meer in had en mn gitaar aan de kant had gezet
maar ben nu sinds een jaar of 3 weer begonnen (elektrisch) zonder les en kvind t helemaal relaxt

AXL 16-04-2004 09:25

gewoon doorgaan als het niet lukt

reel big bram 16-04-2004 11:01

Citaat:

SanderThomas schreef op 15-04-2004 @ 15:20 :
Bij een verkeerde techniek kun je RSI krijgen en op een gegeven moment verbeter je je snelheid enzo niet echt meer, omdat je een verkeerde houding aanleert, etc..
Zoals ik al zeg.. wie bepaalt wat de juiste techniek is.. als je op jou manier het beste eruit weet te krijgen dan is dat de juiste manier.. En je snelheid verbeterd zeker wel.. als ik zie wat ik een half jaar geleden kon en nu dan is er zeker wel een progressie te horen.. Maar iedereen moet maar voor zichzelf kiezen. Les is zeker wel goed dat geloof ik best maar het zelf aanleren is daarom echt niet fout ofzo..

SanderThomas 16-04-2004 11:04

Citaat:

reel big bram schreef op 16-04-2004 @ 12:01 :
Zoals ik al zeg.. wie bepaalt wat de juiste techniek is.. als je op jou manier het beste eruit weet te krijgen dan is dat de juiste manier..
Ook als je daarmee je polsen naar de klote werkt? En dat heb je pas door als het te laat is. Daarnaast: als je op je zelfgeleerde techniek iets niet kunt spelen, door gebrek aan snelheid of techniek, is het veel moeilijker daarna weer een goede techniek aan te leren.

reel big bram 16-04-2004 11:07

Ik heb in 2 en half jaar nooit last van me polsen gehad en als het een beetje verkrampt aanvopelt ga je het vanzelf anders doen zodat het soepeler gaat.. Dus als je gewoon alles lekker ontspannen speelt en niet verkrampt dan werk je daar echt jezelf niet mee naar de mallemoer.. Kwestie van geduld ( Rowwen heze :P ) hebben en luisteren naar het gevoel in je hand/pols/vingers en het proberen zo te spelen dat je er geen last van hebt...

SanderThomas 16-04-2004 11:11

Citaat:

reel big bram schreef op 16-04-2004 @ 12:07 :
luisteren naar het gevoel in je hand/pols/vingers en het proberen zo te spelen dat je er geen last van hebt...
RSI voel je niet echt aankomen... Zodra je dat merkt, is het te laat...

reel big bram 16-04-2004 11:14

RSI krijg je door grepen te verkrampt te spelen en als je daar dus wel op let kun je het voorkomen..

MazeMouse 16-04-2004 11:46

Citaat:

Artus schreef op 15-04-2004 @ 22:45 :
en ja ik vind ook t nadeel van les het verplichte tintje
Dat is voor mij opzich ook de grootste drempel.
Alhoewel ik het voor de theorie gewoon nodig heb (en ook ga doen)

Verder aan alle RSI mensen is de powerball een handig geintje om tussendoor te gebruiken :)
Verder tijdens momenten van verveling kun je ook stressballetjes nemen (al dan niet in bepaalde vormen) om ipv door te spelen gewoon door in dat ding te knijpen langzaam wat kracht in je linkerhand op te bouwen. (en als je het gewoon wat zit te knijpen is het ook goed als afwisselende beweging tegen RSI :o)
Ook 'Chinese Balls' zijn een handig middeltje :)

reel big bram 16-04-2004 12:04

Haha ok dan !! De powerball ken ik wel ja grappig ding :D..

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:30.