![]() |
Wat heeft de kerk jongeren nog te bieden???
ik heb in mijn vorige topic over de vergelijking tussen Islam en Christendom gezien dat er gezegd werd dat de kerk te saai is:
Wat moet er nu volgens jullie veranderen om toch jongeren toch te interesseren voor de kerk (denk aan muziek, spreektaal decoratie etc.) |
Citaat:
zit niet zo te proberen alles aantrekkelijker te maken, maar maak het aantrekkelijker |
Kerk moet gewoon weg... zou het beste zijn.
|
Citaat:
|
ik denk dat de kerk best veel te bieden heeft voor de hedendaagse jeugd het punt is alleen dat velen zich daar niet van bewust zijn.
een kerk is een plek waar je je geloof ongestoord kunt uiten en je e met anderen over kan praten. ik denk dat veel jongeren die met een bepaald geloof zijn opgevoed denken dat ze het saai vinden, omdat het niet echt overeen komt met hety leven wat ze met hun leeftijdsgenoten hebben, op school etc een kerk zit vol geborgenheid en vertrouwdheid, ikdenk dat veel jongeren met verschillende problemen te kampen krijghen ( door bv die lastige leeftijd, waarin je niet altijd het gevoel hebt serieus genomen te worden) waar ze door een kerk of soortgelijke instelling het een stuk gemakkelijker mee zouden hebben. wat de kerk kan don om dit aan jongeren over te brengen is denk ik het 'geloof' wat minder suf te laten lijken ik denk dat de spreektaal en vooral de benadering veel zou schelen, als het meer op hedendaagse praktische dingen zou gaan, over dingen die ook jongeren aangaan. ik denk niet dat de sreektaal heel erg makkelijk of zo zou moeten, dat is te doorzichtig. wel zou het schelen als de spreker zich op een wat directere manier met de mensen zou binden, dus niet hij alleen op een voetstuk terwijl iedereen doodstil zit en zwijgt, maar meer een gesprek vorm, waarin je je mening kan geven en de eventuele andere kant uitgelegd kunt krijgen ik verwijs hierbij naar de technieken van socrates-----> de kracht van het dialoog |
Niets?
Dat is ook de manier waarop het jodendom is blijven bestaan: niet veranderen. :p Blijf bij je tradities, je gebruiken. Natuurlijk mogen er wel speciale dingen gericht op jongeren zijn (de NIK [orthodox-joodse overkoepelende organisatie] heeft bv. een jongerenrabbijn in dienst), maar de basis moet hetzelfde zijn. |
Oh en wij moeten allemaal het jodendom volgen :rolleyes:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Interessante discussie voor later en in een ander topic, maar ik moet nu toch echt eens gaan... |
Er zijn erg veel kerken naar verhouding op het aantal christelijken als ik dit vergelijk met het aantal moskeeen en moslims en synagogen en joden.
Het is in die wijze niet vreemd dat er veel kerken alleen leeg zijn en in dorpjes slechts oudere mensen aantrekt. Daarnaast zijn mensen niet tevreden met de regels die het biedt en willen mensen hun eigen religie of non-religie volgen. Laat ze. Je hoeft die mensen toch niet te dwingen door disco in de kerk te spelen? |
Waarom dragen Joodse mensen keppeltjes? Qua herkenning is het hetzelfde als een davidsster dragen...
|
Citaat:
|
Toch herken ik ze er aan, of niet dan? :)
Jah.. en Joodse vrouwen dragen pruiken, toch? En ik vind het zielig dat je die vlag in je avatar hebt. Provocerend. |
Maar er is nog steeds niet echt antwoord gegeven op mijn vraag
Wat moet er nou eigenlijk veranderen?? Betere (sfeervollere) muziek Spreektaal Decoratie We dwalen weer af jongens!! |
Citaat:
Sommige vrouwen dragen pruiken, anderen hoedjes, een doekje of... niets. |
Bij mij in de buurt allemaal, maar gezien hun gedrag dacht ik al dat het niet normaal was ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
Joh, horen we jou nu niet al een tijdje pleiten voor het regelrecht afschaffen van het geloof? zei je nou provoceren? :D |
Citaat:
Maar de meeste Nederlandse joden zijn orthodox. Niet alle orthodoxe mannen dragen trouwens fulltime een keppeltje. Binnen 'orthodox' zijn er heel veel stromingen, van ultra-orthodox tot modern-orthodox... |
Denk niet echt een visie die bij deze tijd past.. Paar gasten die ik ken zitte nog op catechesatie.. (je schrijft het anders geloofik) maar das ook alleen maar voor de gezelligheid en het jointje een kwartier nadat het is afgelopen..
|
De kerk trekt me niet aan omdat er enkel oude mensen zitten en het evangelie ging de laatste keer over het uittrekken van de ingewanden van de vissen die Jezus dan vermenigvuldigde. :s
Het is bovendien veel te stil en ik ken de zinnetjes niet die je moet opzeggen, ook weet ik niet wanneer ik moet rechtstaan of neerzitten, wanneer die gosti er alweer is... Mijn beeld van een kerk is leeg, kil en saai. Nochtans zou ik wel graag een geloof uitoefenen, maar dan zoals esprit-chick zegt, volgens de methode van Socrates. Ook wat meer jongeren die hun idealisme uitspreken (natuurlijk wel volgens de bijbel) en dan kan iedereen dit bekrachtigen of net vertellen waarom ze er niet achter staan. Een vleugje gitaarmuziek zou ook niet mis staan. En wat comfortabelere en gezelligere zitplaatsen, niet dat het zo luxueus moet zijn, want dan is heel het modeste kerkidee er wel weer af, maar gewoon wat knusser, wat dichter bij elkaar...op kussens of zo. :) Er zouden aparte jongerenvieringen moeten zijn, maar dan ook nog een gemixte (ouderen en jongeren) zodat die elkaar ook leren appreciëren. Dat zijn voorlopig mijn ideeën. |
Citaat:
En de banken zijn inderdaad niet fijn om in te zitten. Methode van sacrates?? Please explain. |
Doe veel met muziek (y)
En dan niet alleen 'christelijke' muziek, maar ook gewoon pop- of rocknummers :) Natuurlijk wel een beetje op de tekst letten he... dus geen Marilyn Manson oid ;) Zo ga ik bijvoorbeeld (op piano) met m'n broertje (op gitaar) en twee jongens die zingen Dreamer van Ozzy Osbourne in de kerk uitvoeren (y) En in onze kerk hebben we stoelen ipv banken, en dat zit een stuk beter :p |
Citaat:
|
Citaat:
Daarom wil ik dat het afgeschaft wordt... het wekt zoveel agressie op. Binnen een geloof is onenigheid, tussen geloven bestaat onenigheid. Goede normen en waarden in combinatie met atheisme is veel meer waard dan goede normen en waarden die voortvloeien uit godsdienst. Heb je tenminste minder oogkleppen op. |
Wat heeft de kerk jongeren nog te bieden???
Voor het merendeel; HELEMAAL NIETS De kerk is een instantie sowieso al op sterven na dood is. In honderd jaar is de invloed die ze hadden praktisch weggevaagd. En zelfs honderd jaar geleden was de invloed op het dagelijks leven al enorm geslonken. Voor de machtshebbers binnen de verschillende geloven is het geloof meer een middel om macht en rijkdom te vergaren dan om echt in "hogere sferen" te komen. |
Zou de kerk niet blijven wat ze nu is?
In de jaren 60/70 zijn er ook een aantal kerken geweest, die dachten dat ze allerlei vernieuwingen moesten invoeren. Uiteindelijk bleek dat de 'behoudende' kerken hun jeugd grotendeels hielden (en nu nog steeds) en die kerken die voor vernieuwing waren steeds meer leegliepen.... Overgens heb ik het heel erg naar mijn zin in mijn kerk! Er zijn zondags 2 gewone kerkdiensten, mét orgel, gewone ouderlingen+diakenen en een dominee die een preek van ong een half uur houdt. En er zit behoorlijk wat jeugd, vooral voor een gemeente van ong 300 man. Nieuwe liedjes(oa opwekking) enz zingen we met elkaar op de jeugdclub, met gitaar ofz, er worden regionale jeugdavonden(met spreker, discussie) gehouden en met een paar gaan we naar de EO-jongerendag( :cool: ). Wat de kerk jongeren nog te bieden heeft? Heel veel!! :) |
Citaat:
Het is niet zo belerend, want op die manier verwerf je inzicht. |
de kerk heeft niets te bieden
een oude pastoor die weer eens een lulverhaal uit zn duim is aant zuigen. een hoop nonsense over blabla en evangelies en shit die lame hosty en dan het gekniel wat ook nog slecht voor je rug is jah dan kan ik nog wel even doorgaan.... Dat de kerk die koren af moet schaffen en wat bands daar laten optreden. En dat hij zich wat meer zou moeten richten op hetgene dat de jongeren interesseert |
niet elke kerk is ook oudbollig met knielen een koor e.d.
je hebt bijv ook jongerenkerken sowieso is het contact heel leuk wij hebben trouwens ook 18 uur op een paal gezeten 2 meter boven de grond ik vind dat er niet zo veel hoeft te veranderen |
Ik denk niet dat er iets moet veranderen. Iedereen moet vrij zijn in zijn keuze om gelovig te zijn of niet en ik denk dat best een grote groep jongeren dat is, maar ik denk niet dat iedereen er behoefte aan heeft om naar de kerk te gaan....en verder, laat het zoals het is. Je maakt het niet aantrekkelijker door het te veranderen.
|
Citaat:
Persoonlijk, ik ben wat ouderwetser en vind de dienst geweldig als de organist alle registers opentrekt. |
Wat moet veranderen is dat zij moeten accepteren dat de kerk nu eenmaal leegloopt, omdat mensen gelukkig rationeel willen zijn.
|
Citaat:
|
De kerk in de oude vorm heeft niks te bieden an sich
Lekker iedere keer met zijn allen op zo'n martelwerktuig (banken? met mijn rug zijn het martelwerktuigen pur-sang) gaan zitten luisteren naar iemand die dingen uit een eeuwenoud boek (dat zichzelf op meerdere punten afschuwelijk tegenspreekt en door de wetenschap ook op meerdere punten enorm onderuit gehaald is) dat toch bij mijn weten al jaren hetzelfde is staat te blaten.... Niet bepaald opwekkend of uitnodigend. Geborgenheid en vertrouwen, kijk nu komen we ergens. Alhoewel ik daar al die god verhalen en jezus termen niet voor nodig heb eerlijk gezegd. (maar goed, ik wil alles in hedendaagse dingen zien en niet in dingen waar ik niet in geloof) en dan heeft zo'n kerk-groepje voor mij niks te bieden. Plus die regels over wat wel en niet mag zijn afschuwelijk achterhaald in een hoop gevallen (ik ga ze hier niet uiteenzetten. Geen zin in) dus dat remt zo'n kerkkoor ook weer af. Ben ik beter af naar een willekeurig jongerencentrum te fietsen en daar wat mensen aan te spreken en zo op die manier vriendschappen op te bouwen en daar geborgenheid en vertrouwen te vinden. Krijg ik er veelal gelijkgestemden, volledige vrijheid voor eigen keuzes en vaak fatsoenlijke muziek bij. Want dat is een ander punt Muziek Muziek brengt mensen samen dus is goed.... Maar alsjeblieft die cliché teksten van de psalmen brengen bij mij ernstige braakneigingen omhoog. (no offence, maar het bullshit gehalte van de bijbel ligt mij te hoog dus daar heb ik een lage tollerantie voor) Nou fijn, dan laten we het christelijke even los op de soorten muziek die mij wel aanspreken. Rock en Metal. Ik geloof dat de laatste christelijke metal band (ja, ze schijnen te bestaan) me vroeg om bij hun te komen en me maar gelijk weer afwees toen ik ze uitnodigde afgelopen zondag bij de repetitie van Amorf te komen kijken of ze me er wel bij wilden hebben. Blijkbaar was het feit dat ik op een zondag (en nog wel de paaszondag) repeteerde al genoeg reden voor hun om mij te min te vinden. Klinkt ook erg vertrouwelijk en bied heel erg veel geborgenheid..... Verder zijn ze over het algemeen niet blij met de muziek die ik verder nog luister. (Epica, After Forever, Nightwish, Rammstein, Marilyn Manson, Iniquity, Dream Theater, Therion, etc) En hebben ze dus ook op muziek mij weinig tot niks te bieden. Noem voor de verandering eens een goede Christelijke Doom-Metal/Gothic-Metal band en kom dan nog maar eens terug. Dus voor muziek moet ik ook dus al niet bij de kerk zijn. Ergo: dat hele geloof heeft mij gewoon niks te bieden wat ik niet ergens anders in voor mij betere vorm te vinden is. |
ik ben een beetje gaan geloven........
Moest iets want wat ik egt haat zo erg aaaaah dacht dat ik gek werd. en toen zei ik in me zelf: " okeej god als het niet doorgaat ga ik geloven". ik tot een 1 uur van te voren stressen en wat denk je iemand anders belde op zei dat het niet door ging ^^ :) maarja geluk of god.... thats the question |
Citaat:
oke, het is een reden. Ik ben echter iemand die liever op zo'n moment in toeval geloofd :o |
tja ik voorheen oook maar laatste 1/1,5- jaar ben ik zo wanhopig dat ik maar gaa bidden :confused:
|
is dit ook toeval: een kennis van mij die zei 'God als hier bij het bezinestation een man op zijn handen gaat staan, dan geloof ik dat u bestaat'
die man wil weg rijden en dan gaat er opeens een man op zijn handen staan. hij gaat naar hem toe en vraagt 'meneer waarom staat u op uw handen?'en de man: 'omdat God dat tegen me zei..' |
Citaat:
Als iemand zometeen vraagt: "En als ik dat nou nu ook van God vraag dan?" En vervolgens gebeurt er niks... I made my point... |
Wat er moet veranderen om de kerk aantrekkelijker te maken voor jongeren?
*denkt* - een andere vormgeving van het gebouw - de kruizen, banken en het orgel eruit halen - Heavy metal of rock of trance draaien :cool: - bier schenken of in elk geval wijn, dat dronk Jezus immers ook Maar als je m'n eerlijke mening wil... de kerk kan nooit aantrekkelijk worden voor jongeren. Ik denk dat een kroeg toch op numero uno staat (y) Kerken vind ik meer iets voor al die oudjes die niet beter weten dan als een zombie naar de kerk te gaan :s |
ik denk niet dat kerken echt meer aantrekkelijk kunnen worden.. Ik ben zelf Evangelisch en zit in een evangelische gemeente= geen kerkgebouw, geen orgel, gewoon in de aula van een school, we hadden eerst een bandje en in heel veel evangelische / pinkster gemeentes hebben ze een band(dus ook drum en gitaren enzo).. het is veel vrijer en leukere liederen.. Geen hoed en rok(nouja dat mag als je zelf wilt) je mag komen zoals je bent? toch? wij hadden laatst een jeugddienst en dan mogen wij van te voren zelf vragen bedenken waar me mee zitten, zoals twijfel aan de authenticiteit van de bijbel, twijfel of God ons wel hoort, is God almachtig? enz enz. en dan gaan we die terplekke in de gemeente behandelen en iedereen praat gewoon mee, en dat is gewoon hartstikke gezellig..
dus bij ons is niets saai en ouderwets! |
Ik zit dus ook bij zo'n soort kerk maar dan een pinkster gemeente en wij hebben een eigen kerk maar hebben geen houten banken maar lekker zachte bioscoopstoelen :D. En ook geen orgel maar een band met drum gitaar saxefoon enz. Het is ook heel leuk voor kinderen want kinderen tot en met 12 jaar gaan naar de zondagschool en worden in leeftijds klassen en daar word de bijbel behandeld op zo'n manier dat de kinderen het begrijpen. En er zijn ook speciale jeugd diensten die altijd heel gezellig zijn en we zitten dan ook niet alleen maar saai in de kerk maar gaan regelmatig leuke dingen doen.
Dus mijn kerk heeft jongeren nog heel veel te bieden en dat hebben heel veel kerken. En naar de kerk gaan vind ik zowiezo leuk omdat daar altijd een gezellige zweer hangt en het is heel onderbouwend voor mijn geloof. |
Citaat:
|
Citaat:
De kerk is stiekem een seksclub :eek: |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:49. |