![]() |
Als het heelal is ontstaan door een explosie..
waardoor is die explosie dan ontstaan? en wat was er daarvoor? :)
|
Ja, en dat is dus de grote vraag. Ik denk dat wij mensen dat nooit zullen begrijpen.
|
Ik geloof dat er een theorie is die zegt dat er voor de Oerknal, alleen maar elementaire materie en antimaterie was. Deze zou dan met elkaar voor een enorme Oerknal zorgen. Omdat er meer materie was, blijft die uiteindelijk over.
Vanuit die materie is al het leven ontstaan en de rest van het heelal zoals wij het kennen. Je begrijpt dan dat er enorm veel materie over geweest moet zijn omdat de wet van behoud van massa geld (Lavoiser?). Alle materie die toen aanwezig was bestaat nu nog steeds maar dan in een andere vorm. Ik weet het, die theorie rammelt aan alle kanten, maar het was de eerste die ik me herinnerde. Alle kritiek is welkom. ;) |
Citaat:
En hoe kan er ergens überhaupt iets zijn: je hebt geen ruimte en plostseling is er wel ruimte??? Maar andersom: hoe kan er ergens geen ruimte zijn? |
Citaat:
|
Citaat:
We zullen het ook nooit zeker weten, er zijn wel theorieen, maar die zijn niet te bewijzen. |
Tsja, dan maar geloven dat God de wereld heeft geschapen...
|
ik heb ook wel eens gehoord dat er voor de oerknal nog geen 'tijd' was.... :confused:
massa = energie, je kunt het ook zien als een grote berg energie. niet dat het hier minder abstract van wordt, maarja.... |
Citaat:
|
Citaat:
@Luego_407: De uitdrukking massa=energie is niet correct. Je kunt wel stellen dat een bepaalde massa m correspondeert met een bepaalde hoeveelheid energie E volgens de relatie E=m*c², waarbij c de lichtsnelheid voorstelt. @dutch gamer: God is een door de mens bedacht idee om zo een verklaring te kunnen geven voor wat er om hem heen gebeurde, lang voordat de Grieken de basis legden voor de moderne wetenschap. |
Citaat:
|
Citaat:
maar de tijd gaat toch gewoon door? en als daarvoor niks was, hoe kan er dan "opeens" iets zijn? het kan toch niet dat er dan ineens tijd was? en hoe is het eerste sterrenstelsel ontstaan dan? ook uit die oerwolk? of uit een andere? en wat was dáárvoor dan? |
Het is toch niet zo, dat de Big Bang-theorie per sé inhoud dat het heelal op één punt is ontstaan. In een college twee weken geleden werd mij de theorie voorgelegd dat de oerknal overal plaatsvond.
|
Ik denk dat je bij dit onderwerp door kunt blijven vragen: 'Wat was er daarvoor? Hoe is dat ontstaan?
Ik vind het ook erg moeilijk om te geloven dat er niets was voor het ontstaan van het heelal. Ik denk persoonlijk dat het een grote oersoep was van subatomaire deeltjes, die "willekeurig" materie hebben gevormd en antimaterie, tijdens de Oerknal. Daaruit is dan alles ontstaan. Ik denk ook dat het heelal in èèn punt ontstaan is. Dat zou ook verklaren waarom het heelal uitdijt, vanwege de energie die vrijkwam bij de Oerknal. Maar zeker weten zal niemand het. :s |
Citaat:
Citaat:
@Not for Sale: In het Handboek Sterrenkunde wordt de Oerknal omschreven als een extreem kleine, supercompacte samenballing van pure energie. Daarbij wordt tevens uitgegaan van de inflatietheorie van Alan Guth. |
klopt deze schematische weergave van t heelal van groot naar klein?
1: je hebt het heelal 2: in t heelal "zweven" sterrenstelsels (zijn tog die spiraalvormige dingen) 3: elk sterrenstelsel bestaaat uit miljarden sterren 4: sterren kunnen eventueel planeten hebben als t totaal niet klopt, hoe zit t dan wel? en als t wel klopt, wat zit er dan tussen sterrenstelsels? |
Waarom denken mensen altijd in een begin of eind.
Misschien is het helaan wel eeuwig. Geen begin, geen eind. Alleen de inhoud veranderd. |
Citaat:
Citaat:
@Stff: Je schematische weergave klopt, alleen is het wel zo dat men onderscheid maakt in ellipsvormige, (balk)spiraalvormige en onregelmatige sterrenstelsels, een indeling die afkomstig is van de astronoom Edwin Hubble. Hij maakte dit onderscheid op grond van zijn waarnemingen van sterrenstelsels. Het schema dat hij daarvoor ontwierp staat bekend als de stemvork van Hubble, omdat dat schema de vorm heeft van een stemvork die plat op tafel ligt. |
Citaat:
|
1. Het heelal. Soms bedoelen we daarmee alles, soms bedoelen we daarmee alles dat we kunnen waarnemen.
http://ayura.udea.edu.co/~deca/alumn...s/universe.jpg 2. Sinds nog niet zo heel lang doen we onderzoek naar de grootste structuren en verdelingen van massa in het heelal. Je zou dit plaatje gezien kunnen hebben: http://www.hep.upenn.edu/~max/wmap.jpg 3. Dan heb je superclusters. Dat zijn groepen van clusters van melkwegstelsels. http://www.sttff.net/schematics/localsupercluster.jpg http://nrumiano.free.fr/Images_gx/supercluster.gif 4. Dan heb je clusters. Zelf wonen we in wat we noemen 'De lokale groep' . http://www.public.asu.edu/~rjansen/l...NVWS99B_03.gif 5. Het grootste melkwegstelsel in die lokale groep is onze melkweg. http://entropulse.com/milky%20way%20rotation.jpg 6. In de Orion-arm van de Melkweg ligt een zonnestelsel dat Sol heet. http://salmenhigh.stpsb.org/clubs/solar-system-nasa.jpg http://astrogeology.usgs.gov/assets/wallpaper/sun.jpg 8. En de planeten daarin kunnen weer manen hebben. http://pegasus.phast.umass.edu/a101/...ntro_moons.jpg http://spaceflightnow.com/news/n0205...onsgraphic.jpg |
Citaat:
Lijkt me ook logischer dan opeens boem pats oerknal en daar komen de sterren en planeten. Maar anders ken je nog altijd de een of de andere lompe God verzinnen. :s |
Citaat:
|
Nu ben ik heel erg nieuwsgierig. :o (mja, wie niet :p)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Explosie in je hoofd :eek:
Neuh, sommige dingen zullen we gewoon nooit achterkomen, dan kun je wel allerlei theorieen gaan bedenken, maar ja, echt helemaal 100% zeker weet je het nooit... |
(chi = energie die door alles stroomt) Positieve chi en negatieve chi vormden net zoals bliksem voor een ontlading en de energie was gescheiden van elkaar, daar tussen groeiden het heelal en planeten enz. Overal in het heelal kom je positief en negatief tegen, zoals man en vrouw, heet en koud. Hard en zacht. Dit heeft allemaal met de chi te maken. Langzaam komen de positieve energie (yin) en de negatieve energie (yang) weer bij elkaar, op een bepaald moment raken ze elkaar en komt er weer een nieuwe oerknal. Dit vernietigd het heelal maar door de knal onstaat er meteen ook weer een nieuw heelal. En dit heelal bestaat ook weer uit de 2 energiesoorten Yin en Yang. En zo blijft het maar doorgaan, knal en weer een nieuw heelal, knal en weer nieuw heelal. Wie weet zijn er voor ons al miljoenen heelal's geweest. Of is dit slechts nog maar de eerste variant. Het heelal blijf knallen en telkens onstaat er een beter en complexer heelal.
Of zit ik nu soms fout? |
kun je op die chi dan ook een magnetron laten draaien?
|
Citaat:
|
mijn theorie: er was niet voor het heelal. Het heelal is er altijd al geweest want tijd heeft geen begin en geen einde. Maar dit is niet voor de mens te bevatten en daarom blijft hdeze zoeken naar een verklaring die wel binnen menselijk voorstellingsvermogen pas, maar deze zal nooit worden gevonden.
lekker positief ben ik weer vandaag he? :rolleyes: |
Van alles dat er voor de big bang was bestaat helemaal niets meer. Het is dus correct om te zeggen dat er daarvoor niets bestond. Misschien bestond er wel wat, maar dat is of was dan in iedergeval geen onderdeel van onze wereld. Wat daar was is helemaal niet relevant. Alles van voor de big bang heeft 0.0% invloed op alles na de big bang.
We zullen nooit zeker weten wat er voor de big bang was. Dus onze wereld en alles dat zich er in bevind ontstond pas tijdens de big bang. We kunnen dus enkel filosofisch gokken en aannemen. Iets waar ik niet veel mee heb. |
Citaat:
|
Omdat je het toch nooit kunt bewijzen. Dus is het enkel een afspiegeling van je karakter, idealen enz en dus niet van de waarheid.
|
Citaat:
|
Citaat:
*sorry, was even een flauwe opmerking tussendoor... :D* |
Uuuh, ja. Ik had er per ongeluk ir- voor gezet. Ik edit het wel even. Irrelevant is z'n mooi woord. van mij mogen er wel meer zijn. Irbelangrijk, irgoed enzo.
|
In het engels heb je irregular, irresponsible en irreversible :cool:
In onze taal kan ik alleen nog irrationeel bedenken. Ik begrijp je gevoel helemaal :D |
Dubbel 'r' is denk ik wel een vereiste.
|
Als het heelal uit een punt iis ontstaan, moet dat punt oneindig klein geweest zijn, en over een gelijke dichtheid hebben gehad.
Het begin van de explosie moet dan ook uit één punt zijn gekomen. Conclusie: omdat het hele punt overal volledig gelijk is, moeten de fragmenten van de explosie volkomen, niet willekeurig verdeeld zijn over het 'alles'. Dit betekend dat ALLes in een zekere mate in bepaald patroon moet zijn, zoals je ook een beetje kunt zien bij de rangschikking van de sterrenstelsels. Dit ondersteund denk ik de oerknal theorie |
Het hele universum ziet er van elke kant hetzelfde uit. Ten minste, dat is mij verteld. Ik heb het natuurlijk niet gezien :)
|
tja
|
Maar als het heelal eeuwig zou zijn. Moet het toch heeeeeel lang geleden wel ergens begonnen zijn door iets of iemand of nog weer wat anders. Want alles zou toch eigenlijk een begin moeten hebben en een einde.
|
Waarom denk je dat?
|
Ok maar hoelang bestaat het heelal al en wat is er daarvoor dan geweest toen het nog niet bestond. :s :confused:
|
Jah ik weet het niet, maar het kan toch niet altijd al bestaan hebben ofzo. Het is toch ooit ergens begonnen. Het kan ook zijn dat we in een soort bak leven dat is dan de ruimte en als we zover kunnen reizen totdat we uit die bak kunnen. Zien we een vreemd soort leven. Het klinkt misschien gek he. Maar misschien worden we van bovenaf wel bestuurd. Dat als je helemaal naar boven vliegt in de ruimte dat er dan mensen naar beneden staan te kijken en ons besturen. Misschien zitten we wel in een soort van aquarium.
|
Je impliceert een god?
|
jah bijvoorbeeld. Net zoals met black en white ofzo (beetje dom voorbeeld) Want ik denk wel dat de ruimte niet zomaar is gekomen uit het niets. Iets of iemand heeft er wel aan meegeholpen.
|
"Jah ik weet het niet, maar het kan toch niet altijd al bestaan hebben ofzo. "
Waarom niet, dat is juist heel logisch. Wet van behoud van energie zegt dit juist. Materie en energie kunnen niet zomaar verdwijnen. En een theorie over het universum in een soort bak in een multidimentionele wereld, dat kan best zo zijn. Maar heb je dan wel ineens een begin en een einde. Stel het universum is een aquarium met goden. Als je daar dan een steen in plaatst dan komt die steen gewoon van buiten het aquarium. En als het aquarium afgebouwd is komt hij misschien in de tuin te liggen. Dan kent hij nog geen begin of einde. Dus met die theorie berijk je helemaal niets als het gaat om begin en einde. En over dingen die gebeuren zonder invloed van een hogere macht, dat gebeurd continue. In je lichaam zijn allerlei ingewikkelde processen bezig, gewoon vanzelf, spontaan. Zonder enige invloed van god. Dus dingen kunnen wel zomaar spontaan ontstaan. Een andere vraag is is waarom deze wereld toevallig zo goed werkt. Er ontstaan allemaal netjes sterren enz. Er zijn een aantal universele constanten. Waarom die zo zijn weten we niet. Misschien zou die waarde wel elke mogelijke waarde kunnen zijn. Maar dat is hij niet. Natuurlijk kan een universum met goede constanten wel spontaan ontstaan, maar de kans daarop is erg klein. Dus zou je kunnen concluderen dat ons universum een van de velen is. Net zoals de mens een van de ontelbare mogelijkheden is vanuit het perspectief van het ordenen van DNA. Waarom is de mens de enige? Omdat de anderen dood zijn, ze werken niet. Net zoals al die andere universums met rare constanten, die gaan ook 'dood'. Dus het is helemaal niet zo raar dat wij in dit universum leven, in een universum waar alles nog een grote hele kleine singulariteit is is helemaal geen leven mogelijk. De kans dat je daar zou leven is dus 0. |
Jah, wat ik zeg slaat ook helemaal nergens op.
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:56. |