Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Oorzaak problemen, je aard of opvoeding? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=810027)

Rerisen Phoenix 15-04-2004 18:45

Oorzaak problemen, je aard of opvoeding?

Wat denk jij dat de oorzaak is van de meeste problemen en waarom denk je dat? - liever niet alleen op pol reageren en verder niet discusseren. Wij kunnen fout zitten en discusseren is het bestrijden van elkaars meningen met als doel samen tot een beter inzicht te komen.

Ben je perfectionist omdat dat nou eenmaal je aard is of omdat je veel te zwaar bent afgerekend op fouten in je jeugd?

Ben je depressief omdat dat je aard is of omdat je nooit positieve dingen hebt meegemaakt?

etc...

I love stars 15-04-2004 18:57

moeilijke vraag , ik denk aan beide. Welke er meer geld weet ik niet. Dus ik heb op beide even veel gestemd. Ik ben zelf te prefectionistisch, ik denk dat dat komt door mijn aard. Maar ik stem toch voor beide evenveel.

Quiana 15-04-2004 18:59

Ik denk dat je aard + opvoeding (en andere ingrijpende
gebeurtenissen) er allebei sowieso invloed op hebben.

Hoe de verhouding daartussen is verschilt ook per persoon,
denk ik, bij de één zullen dingen nadrukkelijker vanuit de
aard al aanwezig zijn dan bij de ander...

Maar de manier waarop je omgaat (leert omgaan) met dingen
heeft er denk ik ook invloed op de gevoeligheid voor problemen
van iemand. En volgens mij zijn die drie dingen niet de enige
factoren die mee (kunnen) spelen bij het ontstaan van problemen.

Hoe je met dingen omgaat zal deels wel met je karakter te maken hebben, maar ik denk dat bijv je omgeving (voorbeeld
wat je van anderen krijgt, naast opvoeding), en de manier
waarop je leven verloopt daar ook de nodige invloed op hebben...

Hmm, beetje warrige post. :o Ik zal zo ff editten om te zeggen wat ik gestemd heb. :)

*Liene* 15-04-2004 18:59

jah idd moeilijk
ik zal er nog ff over nadenken
hoewel ik sowieso wel denk dat het allebei invloed heeft

Rerisen Phoenix 15-04-2004 19:07

>>> Quiana

je kunt inderdaad zeggen: aard + opvoeding + gebeurtenissen + omgaan met gebeurtenissen + karakter.

maar karakter = aard + opvoeding, gebeurtenissen = opvoeding, omgaan met gebeurtenissen = opvoeding

= aard + opvoeding.

Ik denk dat het helemaal tot voornamelijk opvoeding is. Niet helemaal omdat je aard ook intelligentie inhoudt, veel IQ = meer denken over hetzelfde dan een ander = meer weten. Sommige dingen die je dan te weten komt die conflicteren met wat je geleerd hebt. Je leert bijvoorbeeld dat je altijd goed en aardig moet zijn als iemand goed doet, maar door oplettendheid en goed begrip krijg je door dat degenen die jou dat leerden mensen die goed doen oplichten ofzo. - is dat een fout van opvoeding of aard? opvoeding toch? je aard stond je alleen toe om meer op te vangen dan bedoeld was. maar dat je meer op kunt vangen dan bedoelt is betekend weer dat opvoeding incorrecte informatie verschaft die intelligentere persoon doorziet.

sonho 15-04-2004 19:11

ik denk beide redelijk gelijk verdeeld. maar dat zal ook verschillen per persoon en epr probleem. mja moet er ff over denken, zal later nog ff posten....

Lentekriebel 15-04-2004 19:35

ik denk dat het vooral mijn aard is, mijn ouders hebben me echt niet slecht opgevoed ofzo, ik heb ontzettend lieve ouders. goed een paar dingen zal ik geleeerd hebben, maar het meeste is toch mijn aard.

CharlotteRooz 15-04-2004 19:36

Ik denk dat de problemen veroorzaakt worden door je aard EN je opvoeding.. Als je erg moeilijk met bepaalde dingen om kunt gaan, dat zit in je karakter, wordt je anders, dan wanneer je makkelijker met bepaalde dingen omgaat, wat ook met je karakter te maken heeft..
Ik ben perfectionistisch, maar dat heeft niets te maken met mijn jeugd.. Dat zit in mijn karakter..
En tuurlijk ben je niet depressief, omdat je geen leuke dingen hebt meegemaakt.. Want je maakt altijd wel iets leuks mee. Als je depressief bent, ligt dat eraan hoe je karakter is en hoe je dus met bepaalde dingen omgaat.. Tenminste zo denk ik erover.. :)

moon 15-04-2004 20:21

Ik denk dat het ongeveer wel gelijk verdeeld is. Ik denk dat er behoorlijk wat in de opvoeding ligt, maar het is ook zeker je aard. Als je een gevoelig mens bent ben je al vatbaarder in mijn idee.

Miracle 15-04-2004 20:22

Het ligt aan beiden, redelijk gelijk verdeeld.
Het is per situatie verschillend. In het ene voorbeeld kun je zeggen dat het door opvoeding komt en het andere door de aard van iemand.

Ik denk dat er verschillende soorten mensen zijn. De ene groep gaat vrij makkelijk met problemen om en de andere groep niet. Bijv. in een gezin rond de tweede wereld oorlog. Een tweeling zus hebben hetzelfde meegemaakt en toch gaan ze daar beide heel anders mee om. De ene kan goed verder leven daarna, terwijl de ander altijd last blijft houden van wat er toen gebeurt is. Dat je depressief bent ligt dus in je aard, of je goed met problemen om kunt gaan of niet. Perfectionisme hoeft echter niet in je aard te liggen. Dat kan door verschillende dingen zijn ontstaan.

Sponstanietje 15-04-2004 20:46

Ik weet dat mijn problemen aan geen van alle opties liggen (teminste niet direct). Bij mij lag het aan mijn omgeving die druk op mij uitoefende op een lange termijn. Als je een paar jaar lang elke dag hoort dat je minderwaardig bent of wat dan ook dan gaat dat in het begin nog niets uitmaken, maar na een tijd ga je die grens passeren dat je je eerlijk gaat afvragen of je het misschien toch ook wel bent. Soort indoctrinatie.

Aangezien de omgeving van school ook vormend is voor iemand's karakter komt het t dichts bij opvoeding (al valt mijn ouders dus niets te verwijten hierin).

Dreamerfly 15-04-2004 20:47

Citaat:

CharlotteRooz schreef op 15-04-2004 @ 20:36 :
Als je depressief bent, ligt dat eraan hoe je karakter is en hoe je dus met bepaalde dingen omgaat.. Tenminste zo denk ik erover.. :)
Daar ben ik het niet mee eens. Depressiviteit kan ook iets erfelijks zijn, een tekort aan een bepaalde stof.(hoe heet die stof ook alweer?)

Dreamerfly 15-04-2004 20:50

Citaat:

Dreamerfly schreef op 15-04-2004 @ 21:47 :
Daar ben ik het niet mee eens. Depressiviteit kan ook iets erfelijks zijn, een tekort aan een bepaalde stof.(hoe heet die stof ook alweer?)
*Opgezocht*serotonine

phensicske 16-04-2004 01:02

Citaat:

Dreamerfly schreef op 15-04-2004 @ 21:47 :
Dan zit het toch in je karakter? (aangeboren aard):confused:

phensicske 16-04-2004 01:10

Ik vind dat het aan beiden ligt. Neem nu een hyperkinetisch kind in een minder positieve omgeving. Het kind wordt gestraft omdat het rondjes rent in huis. Maar het kind heeft nu éénmaal die aard en het is moeilijk om rustig te blijven. De ouders straffen hem omdat hij geen goede resultaten haalt in school, de leerkrachten hebben geen goed woord over voor het kind, de familie krijgt hem niet graag op bezoek. Dit is dus de omgeving die negatief reageert op het gedrag van het kind, maar het kind kan er niet veel aandoen, want dit gedrag zit in hem. De omgeving treft ook geen blaam, want ze weten van niet beter dan een kind te straffen als het zich niet kan gedragen als 'normale' kinderen.
Door die negativiteit in zijn opvoeding (omgeving) kan het kind verder ontsporen en zo een echt probleemkind worden.

Is het de schuld van de opvoeding? Deels.
Komt het door zijn aard? Toch ook wel.

Misschien had het probleem wel kunnen vermeden worden indien het kind therapie, medicatie...kreeg van zijn omgeving (opvoeding) omwille van zijn aard.

Dus kort gezegd: Het ligt aan beiden, redelijk gelijk verdeeld

ratsja 16-04-2004 09:54

bij een serotonine tekort ben je eerder vatbaar voor depressies, dit tekort is erfelijk, dus van aard ben je eerder depressief ja.

coopergirl 16-04-2004 10:31

..Er zijn allerlei factoren die meespelen bij het ontstaan van psy. aandoeningen. Vroeger was men er van overtuigd dat aandoeningen als 'psychoses' werd veroorzaakt door de opvoeding die het kind heeft meegekregen. Tegenwoordig wordt er anders over gedacht...
Factoren die mogelijkerwijs psychische aandoeningen tot gevolg kunnen hebben;

Biochemische factoren
Verstoring van de balans van bepaalde stoffen (bijvoorbeeld serotonine, noradrenaline, dopamine, cortisol et cetera) in de hersenen heeft ook gevolgen voor de mensch op psy. gebied.

Biogenetische factoren
Veelal blijkt dat er ook een erfelijke component van belang is bij het ontstaan van psy. aandoeningen.

Psychosociale factoren
Ingrijpende negatieve (echtscheiding, dood, verlies van werk etc.) en positieve gebeurtenissen (krijgen van een kind, promotie) kunnen veel spanning (stress) oproepen.

Psychische factoren;
Naast de hierboven genoemde factoren is het verleden (geschiedenis) van grote invloed op hoe iemand denkt, voelt en handelt, wat zijn of haar normen en waarden zijn, hoe hij of zij met zichzelf en anderen omgaan

Organische factoren;
- Stemmingsstoornis door een middel:
Sommige medicijnen, bijvoorbeeld medicijnen tegen hypertensie en slaapmiddelen en diverse drugs (alcohol, amfetamine en cocaïne) kunnen een depressie/ manie veroorzaken.
- Stemmingsstoornis door een somatische aandoening:
Sommige lichamelijke aandoeningen (bijvoorbeeld CVA en schildklieraandoeningen) kunnen psy. klachten tot gevolg hebben.

Fade of Light 16-04-2004 10:34

Citaat:

coopergirl schreef op 16-04-2004 @ 11:31 :

Biochemische factoren
Verstoring van de balans van bepaalde stoffen (bijvoorbeeld serotonine, noradrenaline, dopamine, cortisol et cetera) in de hersenen heeft ook gevolgen voor de mensch op psy. gebied.
(...)
Organische factoren;
- Stemmingsstoornis door een middel:
Sommige medicijnen, bijvoorbeeld medicijnen tegen hypertensie en slaapmiddelen en diverse drugs (alcohol, amfetamine en cocaïne) kunnen een depressie/ manie veroorzaken.
- Stemmingsstoornis door een somatische aandoening:
Sommige lichamelijke aandoeningen (bijvoorbeeld CVA en schildklieraandoeningen) kunnen psy. klachten tot gevolg hebben.

eh die laatste valt gewoon onder de eerste IMO

ratsja 16-04-2004 10:58

Citaat:

Fade of Light schreef op 16-04-2004 @ 11:34 :
jep verder is de mate van intellegentie ook een oorzaak, laten we dat niet vergeten.

coopergirl 16-04-2004 11:02

Citaat:

ratsja schreef op 16-04-2004 @ 11:58 :
jep verder is de mate van intellegentie ook een oorzaak, laten we dat niet vergeten.
Intelligentie :p

coopergirl 16-04-2004 11:04

Citaat:

Fade of Light schreef op 16-04-2004 @ 11:34 :
In mijn wijze van zien zit er verschil tussen... Anyway, het gaat er mij om dat er méér bij komt kijken dan enkel 'aard of opvoeding'... Hoe/ waardoor wordt immers je aard gevormd?

Fade of Light 16-04-2004 11:09

Is er uberhaupt wel 'een aard'? Waar kun je bij een kind aan herkennen dat het een 'aard' heeft?

ratsja 16-04-2004 11:38

Citaat:

coopergirl schreef op 16-04-2004 @ 12:02 :
Intelligentie :p
infantiel

nare man 16-04-2004 15:41

Nature vs nurture, maar in dit geval ben ik geneigd aan te nemen dat moeilijk en etterig gedrag meer biologisch dan sociaal bepaald is, hoewel een kutomgeving natuurlijk wel als katalysator werkt. Een kind met een etter-aanleg zal eerder ontsporen als de ouders net zo erg zijn.

Nanaki 16-04-2004 23:46

Mjah, de Nature/Nurture discussie is wel zo suf. Iedereen komt toch altijd weer tot de conclusie dat het door allebei komt :|

MrOizo 21-04-2004 02:45

Het ligt aan beiden maar voornamelijk aan je aard

sweetkrissy 21-04-2004 03:18

opvoeding, in mijn geval dan

Deliveran©e 21-04-2004 07:18

Het ligt helemaal aan je aard, hier heb ik voor gekozen. Hoewel eigenlijk geen van de antwoorden goed was bij mij. Mijn psychische problemen komen voort uit hoe mensen vroeger met mij omgingen. En dan niet mn gezin, maar mensen uit de omgeving. "Vrienden" en "Vijanden" Oftewel, mensen die deden alsof 't je vrienden waren, maar achter je rug over je roddelen, en mensen die direct laten merken (op zo'n beetje elke mogelijke manier) dat ze je niet mogen. En ik ben zoals ik ben, door veel vervelende situaties uit het verleden. Dus ik vind niet dat er echt een passen antwoord voor mij tussen zit, maar als ik dan toch moet kiezen neem ik "Het ligt helemaal je aard" omdat ik een nogal gevoelig persoon ben die alles snel op zichzelf betrekt, en omdat het simpelweg niet aan mijn opvoeding ligt. :)

Makaveli 21-04-2004 07:32

Opvoeding (incl. invloed omgeving, hoe je je ontwikkelt als mens) = Oorzaak van alle psychische problemen
Erfelijkheid + opvoeding (incl. invloed omgeving) = Oorzaak van alle lichamelijke problemen

Zo zit het bij mij en bij iedereen, denk ik.
Ik geloof daarom ook niet dat een moordenaar geboren wordt, alleen gevormd.

Maarten 21-04-2004 08:05

Het hangt van de situatie af en er zijn zowel gevallen waarbij nature bepalend zal zijn geweest als gevallen waarbij nurture bepalend is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:31.