![]() |
[Java] Hulp bij schoolopdracht
Bij deze een apart topic maar met dezelfde vraag.
Voor school moet ik een programma voor een pinautomaat maken, met het programma VisualCafe. Bij de pincode heb ik al problemen: hij moet maximaal vier getallen in kunnen toetsen, en bij elke keer moet een een x'je extra komen te staan. Dus bij de eerste keer " x . . ." etc. Volgens mijn vader moet ik dit met een hulpveld doen, waar je Code:
int telVeld; Ik heb dus bij elke knop dit staan: Code:
void eenKnop_ActionPerformed(java.awt.event.ActionEvent event) Alles wat ik tot nu toe heb, en als iemand het weet, voeg het er dan alsjeblieft even in een ander kleurtje tussen zodat ik ook weet wat en waar er iets anders is. Ik ben jullie eeuwig dankbaar. :) Code:
/* |
even een quote uit het andere topic:
Citaat:
Zelf dacht ik ook aan het punt dat je misschien op de een of andere manier al die knopjes van 0 t/m 9 als één button kan krijgen. Dus dat het eigenlijk één knop is, maar dat het er wel 10 lijken. Want in mijn geval maakt het niets uit of je op een 3 drukt of op een 7, hij moet gewoon naar 4 nummers verdergaan naar het volgende scherm. Is dat een idee en zoja, kan dat? |
Ok, die if-statements moeten sowieso anders, kijk anders ff hier,
void eenKnop_ActionPerformed(java.awt.event.ActionEvent event) { int een; if (telVeld == 1) invoerVeld.setText("x . . ."); else if (telVeld == 2) invoerVeld.setText("x x . ."); else if (telVeld == 3) invoerVeld.setText("x x x ."); else if (telVeld == 4) invoerVeld.setText("x x x x"); telVeld = telVeld + 1; } Maar ik zal 'm zelf ook ff runnen om te checken :P Ben niet zo'n java held eigenlijk maar dit weet ik nog net wel. |
Citaat:
|
Eh ja dat moet idd wel ja. Maar volgens mij moet die function ActionPerformed ook wel binnen een class staan, in plaats van buiten, zoals nu het geval is.
|
Die functie ActionPerformed staat wel goed volgens mij, zo staat hij namelijk altijd en dan doet hij het wel. Het zit hem volgens mij meer in het feit dat ik telVeld nergens gedefinierd heb, omdat ik niet weet waar dat moet. Overal waar ik het geprobeerd heb, geeft hij een foutmelding.
|
Eh.. maar wat ik me dus ook afvraag, waarom heb je voor elke knop een eigen actionlistener methode gebruikt? "eenKnop_ActionPerformed, tweeKnop_ActionPerformed, etc" dat klopt toch niet? Want je hebt iig alleen maar "eenKnop_ActionPerformed" gedefinieerd zegmaar.
|
Oja en deze regel snap ik ook niet:
Code:
SymFocus aSymFocus = new SymFocus(); |
Ok!
Ik heb 'm werkend. Jajajajaa :D:D (y) |
Citaat:
|
Code:
/* |
Eh ja het probleem was geloof ik een beetje dat je bij je "actionPerformed" methode een hoop andere methodes aanroept die je niet hebt gedeclareerd (tweeKnop_ActionPerformed, drieKnopActionPerformed, etc). Die moet je dus wel declareren, of die regels die die methodes aanroepen ff verwijderen, toen ik dat deed wilde ie wel draaien.
|
Sjonge jonge, en dat op de vrijdagochtend hihi.
+ als jewil dat ik het code-validatie dingetje moet maken moet je 't maar ff zeggen dan probeer ik wel wat. |
Ik kan die code toch gewoon invoeren?
Nu gaat hij bij mij zitten zeuren over de haakjes op het einde.. :s Daar heb ik dit: Code:
void stopaKnop_ActionPerformed(java.awt.event.ActionEvent event) Maar dat andere geeft ie iig niet meer als fout. Dank je wel!! |
uhm...
Code:
invoerVeld.setText( invoerVeld.getText().replaceFirst( "/\./", "x" ) ); Wel even controleren hoeveel je er al heb gehad... Ik kan vanavond thuis wel even kijken/proberen, maar dat wordt pas na 19:00 uur... |
Citaat:
|
Citaat:
het aantal haakes moet altijd gelijk zijn.. Dus 10 haakjes openen betekent altijd 10 haakjes sluiten.. |
Erm je moet natuurlijk ff nagaan of alle haakjes die je geopend hebt, ook weer gesloten worden. Paste anders hier ff je code zoals ie nu is..
+ ja wat mclaran zegt (y) |
je moet altijd evenveel haakjes sluiten als je opent :)
EDIT: Boah, Trilo en eXo waren me alweer voor :\ (Met D's en T's ben ik niet sterk, rest van de taal beheers ik perfect. Btw: waar is McLaren? :P) |
Ja en het is 'opent' dus je post is niet alleen overbodig, maar ook grammaticaal incorrect: :nono: ;)
|
Ik heb blijkbaar iets wat goed was, want ik heb nog steeds twee op het einde (wat ik altijd bij elk programmatje nog heb gehad) en nu doet hij het dus wel! Echt, geweldig!! :) Ik ben zooo blij!
|
http://graphics.hotmail.com/emlove.gif
Maar nu controleert ie niet of de pincode juist is, moet dat wel? |
Citaat:
Vervolgens moet je het geldbedrag intoetsen, en dan was het voldoende. Hoe krijg je ook alweer getallen naast elkaar, ik ben zover dat je als je op 1 drukt dat er dan 1 in het veld komt te staan, maar als je vervolgens de 2 indrukt, dan gaat de 2 over de 1 heen, zeg maar. |
Eh.. moet je ff die code plaatsen daarvoor. In ieder geval dit principe:
nieuwBedrag = oudBedrag + laatstIngedruktCijfer ofzo :P let d'r wel op dat ie het als string behandelt en de zooi niet gaat optellen bij elkaar. |
maar ik heb nu onder elke knop dit staan:
Code:
void eenaKnop_ActionPerformed(java.awt.event.ActionEvent event) |
dit zijn vrij basic vragen voor een programeertaal... Heb je dit nog niet gehad op school?
Staat dit niet in je boek? |
@eddie: niet zo zeuren dat het zo basic is, dan snap ik het tenminste ;)
Citaat:
Code:
void eenaKnop_ActionPerformed(java.awt.event.ActionEvent event) |
Citaat:
Los het zo op: Code:
void knopje_ActionPerformed( java.awt.event.ActionEvent event ) |
Jamaarjamaar...
hmm ja ok da's wel handiger ja :bloos: |
Citaat:
Wat ik zelf uitgevogelt heb, is hetvolgende: Code:
void eenaKnop_ActionPerformed(java.awt.event.ActionEvent event) Maar als ik die code van eXo invoer, doet hij het wel. Dus ga ik dat gebruiken. Misschien is het niet het simpelst, maar dat werkt iig wel nu, omdat ik zeg maar in tijdnood zit. |
Citaat:
(blabla... actionListener... blabla... actionPerformed... blabla... ;)) |
Citaat:
|
Okee, het is de mail uit. Er is niets meer aan te veranderen, maar ik heb echt superveel aan jullie gehad! Vrijwel alles doet zoals hij hoort te doen, een enkel dingetje wat niet helemaal werkt zoals hij hoort te werken, maar ik denk dat ik het toch aardig voor elkaar heb. Thanks allemaal!! :)
|
Oh het is nou al te laat zeker :( :(
Jammer maar in ieder geval succes. Als je nog vragen hebt ofzo gewoon stellen. :p |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:35. |