Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   - kort verhaaltje - (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=810603)

Mijns. 16-04-2004 13:58

- kort verhaaltje -

Ik zit op een verlaten strandje. De zon schijnt fel, maar een koel briesje zorgt voor verfrissing. Ik tuur over het water, waar de glinstering van de zon de kleine golfjes nog net iets mooier maakt dan ze al zijn.

Er schiet van alles door mijn hoofd heen. De ene gedachte volgt de andere al op voordat 'ie verdwenen is. Ik voel me machteloos, als een mier op de wereld, als een gup in een veel te grote oceaan. Ik vraag me af waarom.

Ik vergelijk haar met een vlinder, een vlinder die van bloem naar bloem vloog, maar werd op geslokt door een vleesetende plant. Bijna zeventien was ze. Verkracht. Haar sprankelende, spontane karakter is weggezogen, en heeft plaats gemaakt voor een gesloten, wantrouwende persoonlijkheid.

De wereld is gek aan het worden. Moord. Verkrachting. Schietpartijen. Geweld. Ik word misselijk van de gedachte hoeveel haat zich in mensen kan nestelen.

Ik zit nog steeds op 't verlaten strandje. Het koele briesje heeft plaats gemaakt voor een koude windvlaag. Een dot wolken schuift voor de zon. De eens zo mooie, glinsterende golven zijn nu dof en zwart. Ik kijk nog even naar het water en besluit naar huis te gaan. Om weer terug te vallen in de dagelijkse sleur...

GE-EDIT! Zo btr die laatste zin?

load_harmony 16-04-2004 14:26

moooooooi!

kwordernieblijvan

Een Tweeling 16-04-2004 15:05

Ik vind het mooi geschreven. Het raakte me, waarschijnlijk omdat ikzelf de wereld ook gek zie worden. :(

duivelaartje 16-04-2004 15:17

Mooi! Zoals Een Tweeling zei: het raakt me...:) Prachtig. Oef, ik zit echt nog in het verhaal echt mooi (y)

Mijns. 16-04-2004 18:10

:bloos: dankjulliewel lieve mensjes :bloos:

evil devolution 16-04-2004 18:53

mooi verhaal (y) maar op de een of andere manier vind ik de allerlaatste zin er niet bij passen :s weet niet wat het is :s

Charlottetje 16-04-2004 19:39

Citaat:

load_harmony schreef op 16-04-2004 @ 15:26 :
moooooooi!
kwordernieblijvan

idd

en die laatste zin: Terug naar de dagelijkse orde van de dag...
doet me heel erg denken aan wat we altijd aan het eind van een motie schrijven: ... en gaat over tot de orde van de dag.
Die zin vind ik opzich wel goed, je hoeft hem niet weg te laten, maar misschien wel daglijkse weg laten of orde van de dag door iets anders vervangen. Ik heb het idee dat je het beste een keuze tussen dagelijks of orde van de dag kunt maken, maar goed.

De wereld is absoluut compleet gestoord aan het worden (met mij daarbij, maar ja, dat komt ervan als je onderdeel van de wereld lijkt te zijn)
Alleen vind ik het in dit verhaal net een heel klein beetje jammer dat het heel mooie en symbolische plaatsmaakt voor het heel duidelijke (verkracht, geweld etc.) om vervolgens het weer met een symboliek af te maken.
Misschien had dat duidelijke, dat harde, nog duidelijker gemoeten om dat dan echt shockend te maken ofzo. Dus of heel soft en dit ook afzwakken of juist een shock-effect tussendoor en het nog meer versterken.

Maar goed, dat is slechts mijn mening...

Charlotte

Mijns. 17-04-2004 20:28

Lieve mensen, ik verheug mij op meer opbouwende kritieken...

xx

Charlottetje 17-04-2004 21:52

laatste zin is zeker beter zo! (y) :)

duivelaartje 18-04-2004 10:31

ja, de laatste zin is zo goed. :)

evil devolution 18-04-2004 11:11

om maar even origineel te zijn (y) , nu ben ik helemaal tevreden :P

sybje 18-04-2004 11:20

Mooie tekst, ook al is het jammer dat er over zulke dingen geschreven kan worden(Lees; de wereld draait(door))

Verder mooie zinsopbouw.. (y)

Mijns. 26-04-2004 19:26

Ik wil graag meer kritieken horen, net zo lief goede als slechte, want dan kan ik mezelf verbeteren...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:35.