Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   VWO (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=82)
-   -   Geschiedenisexamen Hoe bereid ik het voor? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=812076)

INDOctrinatie 17-04-2004 22:04

Geschiedenisexamen Hoe bereid ik het voor?
 
Hoe moet ik mijn examen geschiedenis voorbereiden? Hoe bereid jij t voor?

Briseïs 18-04-2004 10:28

doorlezen enzo?

DEADLOCKED 18-04-2004 10:32

niet

$tarlight 18-04-2004 10:45

samenvatting maken... en t examen van vorig jaar maken zodat je ongeveer weet hoe de vragen worden gesteld

Balance 18-04-2004 11:22

Samenvatting maken, vaak doorlezen en leren, oefenvragen maken.

desiree1986 18-04-2004 13:44

Die samenvatting heb je als het goed is wel al af nu..

herby 18-04-2004 14:03

Als het goed is heb je alles al doorgenomen

Achterin de examenkaterns staat een hoofdstuk met de titel: 'Basisvragen'
Het is handig om te proberen om die basisvragen te beantwoorden (desnoods met behulp van het boek) om weer even de rode draad van de onderwerpen te kunnen zien.
Misschien heeft je leraar nog de antwoorden die bij deze vragen horen.
Zo kom je te weten wat je nog moet leren.

Een examenbundel kopen kan ook :p

LisanneOUD 18-04-2004 14:51

Citaat:

Balance schreef op 18-04-2004 @ 12:22 :
Samenvatting maken, vaak doorlezen en leren, oefenvragen maken.
Same here

Briseïs 18-04-2004 15:23

Citaat:

herby schreef op 18-04-2004 @ 15:03 :
Als het goed is heb je alles al doorgenomen
nee :)

maar dat deed ik bij die normale hoofdstukken ook altijd pas voor t tentamen

lunaco 20-04-2004 22:00

ik ga morgen mijn eerste samenvattingen voor geschiedenis maken....... als het goed is heb je in de les al veel opdrachten gedaan (in ieder geval de werkopgaven) ...op www.havovwo.nl kun je zowel het examen vorig jaar (de helft daarvan dus) als het herexamen (daarvan de helft) ervanaf halen.

:D

INDOctrinatie 23-04-2004 11:32

Oke thnx!

Dr. Durrr 24-04-2004 20:36

Wij hebbe een geel boekje gehad met allemaal vragen erin.. best handy

Ajax champions 25-04-2004 21:18

ik ben er nog steeds niet helemaal achter wat er nou allemaal voor moeten kennen

nederland en gezagsdragers
en Lancashire?

Briseïs 25-04-2004 21:59

Citaat:

Ajax champions schreef op 25-04-2004 @ 22:18 :
ik ben er nog steeds niet helemaal achter wat er nou allemaal voor moeten kennen

nederland en gezagsdragers
en Lancashire?

yup.

^Dragon^ 26-04-2004 07:53

Citaat:

herby schreef op 18-04-2004 @ 15:03 :
Als het goed is heb je alles al doorgenomen

Achterin de examenkaterns staat een hoofdstuk met de titel: 'Basisvragen'
Het is handig om te proberen om die basisvragen te beantwoorden (desnoods met behulp van het boek) om weer even de rode draad van de onderwerpen te kunnen zien.
Misschien heeft je leraar nog de antwoorden die bij deze vragen horen.
Zo kom je te weten wat je nog moet leren.

Een examenbundel kopen kan ook :p

de antwoorden van de basisvragen staan op de cd-rom :)

øskar 26-04-2004 09:21

In nederlanders en hun gezagsdragers staat dat je geacht wordt alleen de personen met ** achter hun naam moet kennen. Dat zou betekenen dat je maar liefst 4 personen moet kennen. Namelijk; Bekkers, Schmelzer, Tenedeloo en uyl. Het lijkt mij vrij sterkt dat we personen als lubbers en kok niet hoeven te weten. Weet iemand hoe dit zit?

Balance 26-04-2004 09:32

Citaat:

øskar schreef op 26-04-2004 @ 10:21 :
In nederlanders en hun gezagsdragers staat dat je geacht wordt alleen de personen met ** achter hun naam moet kennen. Dat zou betekenen dat je maar liefst 4 personen moet kennen. Namelijk; Bekkers, Schmelzer, Tenedeloo en uyl. Het lijkt mij vrij sterkt dat we personen als lubbers en kok niet hoeven te weten. Weet iemand hoe dit zit?
Lijkt me ook behoorlijk sterk.
Sowieso merkte ik met toetsen over het onderwerp, dat je heel goed moet weten wanneer welk kabinet was. Als men het over 'de kabinetperiode Kok I heeft, en jij weet niet wanneer die was, dan mis je dus meteen het tijdbesef. Ik ga dus wel al die personen proberen te leren!

Maar hoe zit het eigenlijk met een opstel schrijven oid? Wij hebben dat nog nooit gedaan voor geschiedenis en ik las dat je over één van de onderwerpen zoiets moet schrijven... :confused:

øskar 26-04-2004 10:28

Ik kan me niet herinneren dat wij ooit een opstel moesten schrijven bij een proefexamen. Onze docent had wel de gewoonte op ieder schoolexamen één of twee opstel vraagjes erdoorheen te gooien. Zo van; schrijf een stuk van 150 woorden over de slag bij nieuwpoort en verwerk daarin de volgende punten (om maar even een cliche voorbeeld te noemen ;) ) Van die vragen werd je nou niet echt blij. Wacht, ik ga ff het examen van vorig jaar opzoeken, misschien zit daar wel zo'n opstel vraag bij.
*zoekt*
*vindt*
Citaat:

Stelling; hoewel de eerste vermelding van nozems in Nederland uit 1955 stamt, passen zij eerder in het beeld van de jaren zestig dan in het beeld van de jaren vijftig.
14. Verdedig deze stelling. Doe dat door beide beelden te omschrijven en telkens na te gaan of de nozems daarin passen.
Dit is slecht een klein opstelletje. Bij het onderwerp Rusland van vorig jaar, wat wij niet meer hebben moesten ze ook nog een veel groter stuk schrijven, zowel in examen als herkansing. Maar heb niet zo'n zin om dat over te typen, dus dat examen vind je hier.

^Dragon^ 26-04-2004 10:38

Wij hebben al wel een aantal maal een opstel geschreven, onder andere over de rol van de politie bij de telegraafrellen. Het is op zich niet moeilijk, maar je moet natuurlijk wel kennis hebben van die voorvallen.

øskar 26-04-2004 10:52

inderdaad en die kennis mogen wij nu gaan vergaren in de komende maand. wat een vooruitzicht.

^Dragon^ 26-04-2004 17:28

ik heb van m'n leraar een samenvatting gehad van Lancashire uit een ander boekje dan dat wij gebruiken (2 a4tjes groot). Als iemand interesse heeft wil ik hem in de loop van de tijd wel eventjes inscannen en op internet zetten :)

øskar 26-04-2004 17:34

ik ben zeker geintresseerd.

Balance 26-04-2004 18:54

Citaat:

øskar schreef op 26-04-2004 @ 18:34 :
ik ben zeker geintresseerd.
ik ook :)

suikerprinses 26-04-2004 19:01

Citaat:

Balance schreef op 26-04-2004 @ 19:54 :
ik ook :)

sluit ik me bij aan.

verder staat er sowieso een supergoede samenvatting van lancashire op scholieren.com dus dat scheelt een hoop samenvattingswerk :)

Briseïs 26-04-2004 21:52

Citaat:

suikerprinses schreef op 26-04-2004 @ 20:01 :
sluit ik me bij aan.
uhuh *steekt vinger op*

Babette 26-04-2004 21:58

In die boekjes staat achterin een proefexamen ofzo en dan moet je een betoog schrijven. Dit moet je op je examen ook, dus dat zou ik ook maar leren!

^Dragon^ 27-04-2004 07:53

Scanner doet niet wat ie moet doen, maar ik typ het wel even over, dat komt mij ook wat beter uit :)

Bananeneter 27-04-2004 13:10

Geschiedenis alleen nog bronnen?

--------------------------------------------------------------------------------
Toen ik 2 jaar geleden op Havo examen geschiedenis deed, leek alles aan te komen op feitenkennis en 1/4 ofzo op het interpreteren en verklaren van bronnen.
Nu ik echter op vwo geschiedenis examen doe, lijken zowel de oefenvragen in het boek als de quickscan op examenbundel.nl te gaan om het interpreteren van bronnen. Is dit dan ook wat ik van het examen moet verwachten?, met achtergrondkennis bronnen verklaren?

Briseïs 27-04-2004 14:29

Citaat:

Bananeneter schreef op 27-04-2004 @ 14:10 :
Geschiedenis alleen nog bronnen?

--------------------------------------------------------------------------------
Toen ik 2 jaar geleden op Havo examen geschiedenis deed, leek alles aan te komen op feitenkennis en 1/4 ofzo op het interpreteren en verklaren van bronnen.
Nu ik echter op vwo geschiedenis examen doe, lijken zowel de oefenvragen in het boek als de quickscan op examenbundel.nl te gaan om het interpreteren van bronnen. Is dit dan ook wat ik van het examen moet verwachten?, met achtergrondkennis bronnen verklaren?

Volgens mij wel. Dit hebben wij in SE's ook grotendeels gehad.

Jarahh 27-04-2004 16:39

Citaat:

desiree1986 schreef op 18-04-2004 @ 14:44 :
Die samenvatting heb je als het goed is wel al af nu..
Oh.... :bloos:

Sjerif 28-04-2004 14:50

Citaat:

^Dragon^ schreef op 27-04-2004 @ 08:53 :
Scanner doet niet wat ie moet doen, maar ik typ het wel even over, dat komt mij ook wat beter uit :)
(y).

Fun4ever 06-05-2004 19:56

Citaat:

Sjerif schreef op 28-04-2004 @ 15:50 :
(y).
:)

^Dragon^ 06-05-2004 22:10

tis allemaal iets uitgelopen :o maar ik hoop het morgen dan toch echt helemaal overgetypt te hebben.

ItsSuuS 07-05-2004 18:04

YAY!! ik heb mijn hele geschiedenis nu geleerd...
Nxt is: economie1 omg :( ik word hier zo niet blij van
Maar ff over geschiedenis: Ik heb een examen van vorig jaar gemaakt voor dat deel over Nederlanders en hun gezagdragers. En Lancashire heb ik nu helemaal doorgelezen en ook alle dossiers enzoow..
Verder ben ik er et hele jaar al mee bezig dus als dat iig geen 4.5 wordt (wat ik dus moet halen voor een 5.5) dan weet ik het ook niet meer...

verder... STERKTE

xxx ;)

INDOctrinatie 07-05-2004 21:00

Ik moet een 4,4 halen op zen minst. Ik ga er niet vanuit. Ik heb nog nooit een echt diepe onvoldoende voor GS2 gehaald dusse moet wel lukken denk ik. Ik ga waarschijnlijk een oud examen oefenen. En ik zou graag die samenvatting van Lancashire willen hebben van Dragon.

Dragon heb je die nog, die samenvatting??

Dragon:
'
Citaat:

tis allemaal iets uitgelopen maar ik hoop het morgen dan toch echt helemaal overgetypt te hebben .

never mind 07-05-2004 21:42

Citaat:

desiree1986 schreef op 18-04-2004 @ 14:44 :
Die samenvatting heb je als het goed is wel al af nu..
ja? :o ik ben in het stadium net-begonnen.....

salieee 09-05-2004 16:01

uhm ja 2 vragen van mijn kant:

-Heeft iemand een samenvatting gemaakt die openbaar gemaakt wordt?

-Heeft iemand de vragen beantwoord die aan het eind van elk hoofdstuk staan: wat je moet kennen/kunnen? Zou mij een groot plezier doen namelijk :D

^Dragon^ 10-05-2004 12:52

Historisch kader

De Industriële Revolutie vond het eerst plaats in Engeland. De landbouwecocnomie met de nadruk op lokale markten wordt een markteconomie met wereldhandel waarin de nijverheid de overhand heeft. Het was geen toeval dat Engeland de bakermat van de Indsturiële Revolutie was. Het was rond 1800 de grootste koloniale macht, er was veel kapitaal en er was een gunstig ondernemersklimaat. Door het ontstane houttekort ging men op zoek naar een alternatieve energiebron. Zo werden de mogelijkheden van steenkool voor de ijzerindustrie ontwikkeld. Als gevolg hiervan werden de eerste machinale pompen (Newcomen) aangedreven door stoomkracht (Watt) ontwikkeld en in gebruik gesteld. Een ongekende productiviteitsstijging was het gevolg. Dit had effect op andere bedrijfdstakken zoals de katoenindustrie in Lancashire. Dit proces begon rond 1750. Rond 1850 stond Engeland op het toppunt van haar economische macht. Daarna kreeg het land steeds meer concurrentie van met name Duitsland en de Verenigde Staten te verduren.

1 Wat waren de de belangrijkste kenmerken van de samenleving in Lancashire rond 1750?

Lancashire was een agrarisch gebied met veel kleine boeren die op schrale grond producten verbouwden voor eigen gebruik en de lokale markt. Het erfrecht, de enclosure-wetten en de bevolkingsgroen bemoeilijkten het boerenbestaan. Op sommige plaatsen waren kleine mijnen en er waren kleine steden met uitzondering van Manchester met zijn textielnijverheid en –handel en de havenstand Liverpool. Textielproduchtie was traditioneel een nevenactiviteit van boerenfamilies ter aanvulling van het gezindsinkomen. Er was hierbij sprake van huisnijverheid en men werkte met het ‘putting-out-systeem’. Kooplieden en tussenhandelaren maakten deel uit van een klein internationaal handselsnetwerk en waren afhankelijk van geld en expertise uit Londen. De textieltarditie, het vochtige klimaat, de bevolkingsgroei en het ontbreken van sommige gilden- of overheidsregels, maakten Lancashire geschikt als katoenregio.

2 Hoe beïnvloedden de veranderingen in de katoennijverheid het platteland van Lancashire?

De vraag naar katoen leidde tot productieverhogende uitvindingen. Via handkracht aangredreven machines schakelde men ove rop waterkrachtmachines in ‘mills’. De vraag naar steeds meer energie verklaard de snelle opmarks van stoommachines. Steden groeiden, er ontwikkelde zich een machinebouwindustruie, via kanalen werden steenkool, ijzererts en katoen aan- en afgevoerd. Later kwamen er goede treinverbindingen. Dit bevorderde de afzet van katoen, de handelscontacten, de aanvoer van levensmiddelen en de migratie. De bevolking groeide snel en de industrie leidde tot een snelle urbanistatie met o.a. sloppenwijken als gevolg. De lokale overheid schoot tekort in noodzakelijke publieke voorziningen. Rijke particulieren zorgden hier soms voor. De Kerk zorgde voor onderwijs. De grote uitzondering hierop was het fabrieksdorp Barrow Bridge dat op paternalistische wijze door idealistische industriëlen tot een modeldorp werd gemaakt.

3 Hoe beïnvloedde de katoennijverheid de leefomgeving in Machester?

Manchester werd de stad van de stoomspinnerijen, de fabrieken daar stonden model voor heel Lancashire. Stoomweverijen verrezen elders. De urbanistatie votrok zich snel. Planloos en zonder aandacht ruimtelijke ordening werden sloppenwijken tussen de fabrieken en pakhuizen opgebouwd. Spoorwegen hadden minder invloed op de groei van Machester dan op het platteland. De bevolkingsgroei explodeerde. Door de slechte levensomstandigheden op het platteland trokken mensen naar de stad. Meer nog dan de natuurlijke aanwas was migratie oorzaak van de snelle groei van Manchester. De bedrijvingheid trok ook rijke buitenlandse handelaren aan. De snelle groei zorgde voor woiningnood en verpaupering. Er ontstond een scherpe scheiding tussen de armen en de rijken die in het landelijk gebied gingen wonen. Er ontstond ook een sterke sociale scheiding tussen de armen en de nieuwe standsbewuste middenklasse in het stadscentrum. Deze streefde een burgerlijk ideaal na. Welwillende particulieren zorgden voor enige stedelijke voorzieningen. Deels uit overtuiging, deels uit onmacht bleef de rol van de lokale overheid beperkt tot die van politieagent. Landelijke wetegeving bracht hier langzaam verandering in.

4 Hoe beïnvloedde de katoensector de verbondenheid van Lancashire met de rest van de wereld?

Katoen werd rond 1790 de belangrijkste grondstof voor kleding. Dankzij een drietal uitvindingen tussen 1800 en 1840 daalde de prijs van katoenen kleding sterk. De buitenlandse markt was vanaf ongeveer 1790 van levensbelang. Deze was echter minder evenwichtig dan de binnenlandse markt. Hautaine afwizjing van buitenlandse uitvindingen en een vergefs exportverbod van productietechnologie vergrootten de opkomende concurrentie. Lancashire werd steeds afhankelijker van ontwikkelingen op mondiaal niveau. Telkens moesten er weer nieuwe markten gezocht worden. Lancashire kreeg te maken met ecnomische crises en sociale ellende.
Om hun afhankelijkheid van verre leveranciers en afnemers te verminderen probeerden de koopman-fabrikanten meer controle te krijgen op de verschillende fasen van de handel. Liverpool werd daarbij de grote exporthaven, in Manchester werd een katoenbeurs opgericht en de banken in de Londense City zorgden voor de financiering.

5 Hoe beïnvloedde de katoennijverheid arbeidsverhoudingen en bestaanszekerheid?

De landbouw en het ‘putting-out-systeem’ werden tussen 1750 en 1850 door de katoenindustrie verdrongen. Er kwamen vaste werktijden en een arbeidsdeling. Het werk werd door de mechanisatie lichter maar ook gevaarlijker en ongezonder. In de grote fabrieken in Manchester was de afstand tussen de werkgevers en werknemers groter dan in de klienere op het platteland. Wederzijdse afhankelijkheid en dus de compromisbereidheid was op het platteland groter. Arbeidsvoorwaarden werde mondeling overeengekomen. Vakbonden waren verboden en bij staking dreigde uitsluiting. Temeer daar vakkennis nauwelijks nog vereist was en arbeiders dus makkelijk vervangbaar waren. De ondernemers hadden de economische en de politieke macht. Pas met de Factory Acts (1833) begon de overheid zich met de excessen in de arbeidsverhoudingen te bemoeien. Door de industrialisatie ontstond een nieuwe middenklasse met het vaak succesvolle maar ook riskante beroep van ondernemer. Tevens ontstond een grote arbeidersklasse. Tot 1820 kende zij soms periodes van relatieve voorspoed. Na dat jaar was de concurrentie zo groot dat tot het einde van de negentiende eeuw vrouw en kinderen werkten om het loon aan te vullen. De bestaansonzekerheid van de arbeidersklasse werd engiszinds opgevangen door familie- en buurtnetwerken, zelfhulporganisatie, armenwetten en enkele ‘verlichte’ werkgevers.

6 Welke reacties riepen de veranderingen op in de samenleving?

Voorstanders van de industrialisatie dachten dat de productiestijging uiteindelijk eenieder welvaart zou brengen, dit in tegensteling tot wat de theorie van Malthus beweerde. Tegenstanders wezen op de negatieve gevolgen zoals toenemende anonimiteit, ellende, uitbuiting en de groeiende kloof tussen bevolkingslagen. Het optreden van Luddieten die reageerden op de wantoestanden, veroorzaakte onder de midden- en hogere klasse angste voor sociale onrust, oprechte bezorgdheid en morele verontwaardiging. Areiders probeerden hun situatie ook te verbeteren via petities en na 1830 de Chartisten-beweging. Deze mislukte na de stakingen van 1842. Landbouw en industrie botsten met elkaar. Industriëlen streefden meer politieke invloed na. Dit resulteerde in de Reform Bill (1832) en samen met de arbeiders, verenigd in de Anti-corn-law league, wilden zij vrije graanhandel. Toen de graanwetten in 1846 afgeschaft werden was de industriële sector ook in politiek opzicht toonaangevend.

Aantekening: Er wordt ook verwacht dat je een vergelijking kan maken met Lancashire en een ander gebied. Dit kan bijvoorbeeld met Twente (Enschede) of Gent.

Dit is een samenvatting uit het CSE basiskatern, dus ik heb hem niet zelf gemaakt. Typfouten voorbehouden.

dwight88 10-05-2004 14:21

Citaat:

øskar schreef op 26-04-2004 @ 11:28 :
Ik kan me niet herinneren dat wij ooit een opstel moesten schrijven bij een proefexamen. Onze docent had wel de gewoonte op ieder schoolexamen één of twee opstel vraagjes erdoorheen te gooien. Zo van; schrijf een stuk van 150 woorden over de slag bij nieuwpoort en verwerk daarin de volgende punten (om maar even een cliche voorbeeld te noemen ;) ) Van die vragen werd je nou niet echt blij. Wacht, ik ga ff het examen van vorig jaar opzoeken, misschien zit daar wel zo'n opstel vraag bij.
*zoekt*
*vindt*

Dit is slecht een klein opstelletje. Bij het onderwerp Rusland van vorig jaar, wat wij niet meer hebben moesten ze ook nog een veel groter stuk schrijven, zowel in examen als herkansing. Maar heb niet zo'n zin om dat over te typen, dus dat examen vind je hier.

Voor zover je dat al een opstelletje kan noemen :rolleyes:
als het 'opstel' dat wij krijgen net zo lang wordt als deze, ben ik blij :D

GJ3md 15-05-2004 12:28

weet iemand waar ik de antwoorden van 'wat moet je kennen en kunnen' van het boek Nederland en gezagdragers 1950-1990 kan vinden?

dwight88 15-05-2004 13:04

Citaat:

GJ3md schreef op 15-05-2004 @ 13:28 :
weet iemand waar ik de antwoorden van 'wat moet je kennen en kunnen' van het boek Nederland en gezagdragers 1950-1990 kan vinden?
zou ik niet precies weten, wat ik wel weet is dat wanneer je de basisvragen achterin onder de knie hebt, dat je dan bijna alles wel hebt gehad :)

LisanneOUD 15-05-2004 18:27

Staan de antwoorden van Gezagsdragers ook op internet? Ik heb die van Lancashire al gevonden, maar die andere nog niet.

En... ligt het nou aan mij of zijn die (oefen)vragen op www.werkplaats.wolters.nl echt heel makkelijk?

Carpe Diem 15-05-2004 23:21

Ja, inderdaad. Bij Hoofdstuk1 had ik 10/10 vragen goed. :D

dwight88 16-05-2004 09:38

Citaat:

Lisanne schreef op 15-05-2004 @ 19:27 :
Staan de antwoorden van Gezagsdragers ook op internet? Ik heb die van Lancashire al gevonden, maar die andere nog niet.

En... ligt het nou aan mij of zijn die (oefen)vragen op www.werkplaats.wolters.nl echt heel makkelijk?

antwoorden waarvan??? basisvragen / werkmatriaal / een oefentoets?
want die heb ik voor lancashire ook nog nodig :D !

en die vragen zijn inderdaad erg makkelijk.... niet echt veel nut om daarmee te oefenen (zijn dr ook een beetje weinig :( )

P-L-U-T-O 16-05-2004 10:00

hoi allemaal!

in beide boeken ( Lancashire/ Nederlanders etc.) staat werkmateriaal, maar weet iemand waar je de antwoorden daarvan kunt vinden? :s

Yokozuna 16-05-2004 14:10

-dubbelpost-

Yokozuna 16-05-2004 14:11

Zo'n samenvatting is leuk, maar wie zegt dat daar alles instaat?

Je hebt alleen iets aan een samenvatting als vrijwel alles er in staat. Waarom? Omdat er bij elk examen wel ergens veel vragen over worden gesteld, over 1 onderwerp. Als je daarvan de achtergrond niet goed kent omdat die mistte in je beknopte samenvatting, heb je pech...

Gewoon zelf een samenvatting maken, leer je veel meer van. Ik vind de CSE planning/indeling trouwens wel goed. Je hebt 2x een periode van 4 dagen vrij tussen toetsen met een E&M profiel, erg nuttig voor de mensen die laat zijn begonnen :)

dwight88 16-05-2004 14:22

gelukkig is gs ook redelijk veel met bronnen, als je dan "iets" afweet van de achtergrond kan je er wel een goed verhaal omheen maken...

Yokozuna 16-05-2004 15:01

Ongeveer de helft van de vragen van examen van 2003 is bronnen ja, zit ook niet voor niets een apart boekje bij.

De normale vragen zijn trouwens vaak gewoon "leervragen", noem een oorzaak van of noem 3 redenen voor dit verschijnsel.... Dus ookal zijn er veel vragen bronnen, een parate kennis van de stof is ook gewoon nodig. En stel dat ze net een paar vragen stellen over een stukje dat niet in je beknopte samenvatting staat :)

Ik vind toch dat je niet kunt volstaan met een samenvatting van 4 kantjes totaal... Gewoon zelf samenvatting maken of gewoon goed doorlezen of een wat uitgebreidere samenvatting erbij pakken. Hoe zit het trouwens met het boekje "Samengevat" (van de Examenbundels) voor dit onderwerp, zijn die samenvattingen een beetje goed?

Balance 16-05-2004 15:05

Citaat:

dwight88 schreef op 16-05-2004 @ 15:22 :
gelukkig is gs ook redelijk veel met bronnen, als je dan "iets" afweet van de achtergrond kan je er wel een goed verhaal omheen maken...
Ik maak alleen altijd het verkeerde verhaal blijkbaar :s
Met m'n laatste toets waren er af en toe vragen als: geeft bron 1 of bron 2 hier een goed beeld van en leg uit waarom.
Ik koos standaard voor de verkeerde bron (met vanzelfsprekend dus ook een verkeerde uitleg), terwijl bijna heel de klas ze goed scheen te hebben.
De gewone kennis is wel aanwezig, maar de toepassing met bronnen lukt me blijkbaar niet... (alleen last van met geschiedenis overigens).


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:12.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.