![]() |
Ruimtemeetkunde
Beste mensen,
Ik heb inmiddels een gigantisch ruimtemeetkunde trauma. Vlakke meetkunde gaat goed, maar zodra het ruimtelijk wordt, haak ik af. Sinds jaren snap ik he-le-maal niets van ruimtemeetkunde, en ik heb het nooit begrepen. Nu de CE's eraan komen (waar vrijwel altijd ruimtemeetkunde inzit) waag ik nog 1 poging het eindelijk te snappen. Ik weet wel dat het niet super wordt, maar ik wil de basis proberen te snappen. Alvast excuses voor het lange verhaal, maar anders kan ik het niet goed uitleggen. Ik ben niet slecht in wiskunde of zo (mag zelfs behoorlijk onvoldoende halen voor de centraal examens) maar ruimtemeetkunde is altijd slecht gegaan bij mij. Nu zat ik er laatst weer naar te kijken, en wel deze opgave 13 op deze pagina: link Uitwerkingen staan hier. Ik snap van de hele vraag helemaal niets . Denk nu niet dat ik zou overdrijven, want dat is juist het probleem: dat doe ik dus niet. Ik weet dat de pijltjes in de uitwerking staan voor evenwijdigheid, maar dan houdt het op. Ik heb geen idee hoe je zoiets construeert. Dus als iemand het zou willen uit leggen...? Het is natuurlijk lastig om te "vertellen" hoe je iets tekent, maar misschien dat het me enig idee geeft, nu weet ik helemaal niets. Je moet uitgaan van dezelfde kennis als een brugklasser, of - als je wilt - nog lager. Gewoon iemand die het helemaal niet begrijpt en het eigenlijk voor het eerst ziet. Geen vanzelfsprekendheden dus. Ook bijvoorbeeld de vraag 14 (die ook op die pagina staat) is voor mij een raadsel. Daar ben ik dus even gestopt en heb ik niet meer opgaves bekeken. Wellicht kan iemand helpen. Het gaat vooral om de algemene aanpak van problemen, dus niet zozeer deze 2 voorbeelden. Problemen kom ik tegen bij doorsnedes tekenen/construeren, berekeningen maken zoals bij 14 (ik zou het al nooit bedenken) en vragen als "waar komt die lijn een vlak tegen" (heb ik hier geen voorbeeld van gegeven, maar ik bedoel dus het snijpunt van een lijn met een vlak) en eigenlijk alles meer. Ik weet dat dat behoorlijk triest is voor een 6 vwo'er, maar ik weet ook niet hoe het zo gekomen is. Wellicht kan nog iemand een klein beetje licht brengen in de duisternis... een deel van de punten is nog altijd beter dan 0 punten :) Allemaal alvast bedankt dan maar :) |
Doe je wiskunde B1 dan?
Bij B2 zit juist niet veel ruimtemeetkunde, maar wel altijd een bewijs-opgave (in mijn jaar zelfs 2). |
Kijk maar eens op http://home.wxs.nl/~hklein/start.htm
Overigens maakt ruimtemeetkunde sinds de Tweede Fase alleen nog maar deel uit van de h.a.v.o.-stof voor Wiskunde B. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik zou in jouw geval gewoon zorgen dat ik behalve ruimtemeetkunde alle andere onderwerpen van de wiskunde wel snap en me dan niet meer druk maken over ruimtemeetkunde. Ik vond zelf meetkunde ook altijd een van de vervelendste onderwerpen, op kansrekening na... |
Misschien helpt het als je een paar keer een draadmodel maakt van zo'n figuur (misschien heb je dat ook in de brugklas gedaan), bijvoorbeeld van buigbare rietjes, satéprikkers of ijzerdraad. Je kan dan tenminste écht de diepte zien, in een tekening moet je het altijd maar net even zien. Je kan dan met deze vorm de opdrachten doen of -als je extra wil oefenen- gewoon álle mogelijke doorsneden die je in de vorm kan vinden gaan tekenen.
En verder moet je je natuurlijk ook niet al te veel zorgen maken; als er al ruimtemeetkunde in het examen zit, zijn dat vast niet meer dan 3 opgaven. Bewaar deze dan gewoon tot het eind van je examen wanneer je alle andere opdrachten in elk geval gemaakt hebt. Dan kun je al je aandacht hierop richten en als het niet lukt, moet je je ook niet te druk maken: het is maar een klein gedeelte van je examen. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Kijk ik weer op de site die mathfreak gaf, dan gaat bij 1a het licht uit, helaas. Ik begrijp het zelf ook niet. De uitleg kan ik wel volgen, maar ik weet niet waarom het zo gaat. Ook dit soort, ongetwijfeld simpele dingen, ontgaan me al geheel: "Van D en S weten we: beide liggen in ABCD en beide liggen in vlak DPQ." (bij de uitleg van 1a) Als ik lijntjes trek tussen de punten D, P en Q, ligt punt S daar toch echt niet in... misschien dat deze gedachtegang bij iemand een belletje doet rinkelen over wat er fout gaat?? Citaat:
|
Ik heb het nog ff nagezocht, en in 5 VWO nieuwe stijl kreeg ik (met getal&ruimte) uit ng/nt 3 hoofdstuk 1 helemaal over ruimtemeetkunde, dus inclusief berekeningen, doorsneden en al die ellende.
Het hoort dus nog steeds bij de examenstof, zie ook *dit* en I-brahimovic, veel succes met je examens verder (y) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ten tijde van de Mammoetwet had je op het v.w.o. het keuzevak wiskunde II, dat naast een vast onderdeel (vectormeetkunde en analytische meetkunde) ook een keuze-onderwerp bevatte. Dit keuze-onderwerp werd wel getoetst tijdens het schoolonderzoek, maar niet tijdens het examen, dus zoals ik al aangaf is het niet zo vreemd als het misschien wel lijkt. Ik zou je in ieder geval aanraden om je docent te vragen of constructies van doorsneden in ruimtefiguren al of niet geëxamineerd wordt, of omdat het om louter vlakke meetkundige berekeningen in ruimtefiguren gaat. |
@FlorisvdB
Ik heb ook getal en ruimte, dus zal nog wel hetzelfde zijn. Ik had ook zo'n soortgelijk lijstje gevonden, dus ik vrees dat het onderdeel blijft van de stof, ondanks dat het niet in dat samengevat-boekje staat. (Ik ga het voor de zekerheid nog navragen). Ik ga me nu concentreren op al het andere, alles wat ik scoor bij de ruimte meetkunde is meegenomen, het is zinloos om me daar op vast te bijten. De doorsnedes en constructies laat ik min of meer voor wat ze zijn, dat lukt me toch niet meer denk ik. Citaat:
@mathfreak: Ik denk toch dat het getoest wordt, ook al komt het niet in de samengevat-boekjes voor. In het document dat FlorisvdB op deze pagina geeft staat namelijk: Citaat:
Die samengevat-boekjes en examenbundels staan voor niet alle vakken op mijn boekenlijst. Stonden ze er niet op, heb ik ze dus ook niet gekocht. Ik ga het misschien nog doen, maar voor wiskunde denk ik niet, omdat ik daarvoor de oefenexamens of krijg in de klas, of van internet kan halen. Het samengevat-boekje is handig als je iets nog eens door wilt lezen, maar ik test liever mijn kennis met behulp van de examens. Citaat:
Ik zal mijn docent dan ook vragen hoe het nou precies zit, want misschien wordt er nét dat kleine deel van de meetkunde uitgesloten, en heb ik dit jaar geluk. Beetje hopen tegen beter weten in misschien (heb zo'n gevoel dat er zo'n constructievraag in het CE komt...) maar ik kan het in ieder geval vragen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:08. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.