![]() |
[vraagje] Grammaticaal
Het lijkt misschien een hele domme vraag, maar is '', en'' fout als je het gebruikt in een zin?
Bijvoorbeeld als je in je zin een pauze nodig hebt, maar je wilt daarna doorgaan met ''en''. Ik heb het gevraagd aan mijn docente Nederlands, zij zei dat het fout was, omdat de komma en de ''en'' diezelfde functie hebben. komma = interpunctie ''en'' = koppelwoord Dus eigenlijk zie ik geen fout hierin :o |
Een komma plakt twee zinnen aan elkaar en (daar heb je hem ;)) en ook. Dubbelop dus onnodig.
|
Soms vind ik het wel beter staan, zo met dat leuke frummeltje. Bovendien is het met comma soms gewoon wat vollediger, maakt het je zin mooier, en dat het dan fout is moet de lezer maar voor lief nemen :P
|
het hoort niet, mag niet, maar zelf gebruik ik het soms wel hoor, omdat ik dat toch duidelijker vind bij het lezen!
(het zelfde geldt trouwens bij of) Charlotte |
Het hoort niet, en toch doe ik het vaak :p
|
De regel is dat 'en' plus een komma niet naast elkaar kunnen staan. En is namelijk een nevenschikkend voegwoord, dat twee gelijkwaardige zin(nen/sdelen) aan elkaar kan koppelen. De komma kan in zulke gevallen dezelfde functie hebben en het voegwoord vervangen. Allebei is echter dubbel en dat zou niet mogen. Het is dus "Rood, groen en paars" en niet "Rood, groen, en paars".
Maar er zijn ook uitzonderingen. Als je twee immens lange zin(en/sdelen) hebt is het mogelijk om 'en' plus een komma te gebruiken, voor de duidelijkheid. Je krijgt in dat geval bijvoorbeeld "De minister vond de nevenstijgende fluctuatie van de stijgende koloniale inkomsten, de oplossingen die geboden werden door het instituut van Volkshuisvesting, waaraan vooralsnog geen vervolgonderzoek aan gekoppeld is, en de gefragmenteerde represenatie van het symbolische identiteitsschema allen zeer onder de maat." De zin is "De minister vond [opsomming van drie leden waarvan het tweede deel een bijzin heeft] onder de maat." Het tweede en derde lid van de opsomming worden gescheiden door een komma plus een 'en', wat duidelijker is dan wanneer het alleen door 'en' gedaan was. Dan zou het namelijk lijken alsof het derde lid van de opsomming bij de bijzin van het tweede lid zou horen, en zouden we aan het einde van de zin in de problemen komen. In de voorgaande zin gebruikte ik ook komma plus en, maar je las of ervaarde het waarschijnlijk niets als 'fout'. Bovendien ligt het er aan hoe strak je de regels na wilt leven. Als je een tekst van jezelf naleest en je komt in ademnood, kan je best een komma bij een 'en' plaatsen om een extra leespauze in te lassen. Voor een duidelijkere uitleg: http://www.onzetaal.nl/advies/kommaen.html LUH-3417 |
Yep, het mag inderdaad wel onder bepaalde omstandigheden. Nihilistische Nederlandse leraren zeggen vaak dat het niet mag, maar doen dit vaak alleen om niet de ingewikkelde echte regels uit te leggen. Sommige weten het zelf vaak ook niet goed.
Toch gebruik ik , en bij voorkeur niet. Het duidt op een lange zin en die wil ik meestal voorkomen. Als je echt alles van spellingregels wil afweten, moet je Renkema of iets dergelijks aanschaffen. |
De volledige informatie is: Renkema, J., Schrijfwijzer. 's-Gravenhage: SDU Uitgeverij, 1995.
Verkrijgbaar in de betere boekhandel en beantwoord vrijwel al je vragen over de Nederlandse spelling. Er is recentelijk een nieuwe uitgave gekomen, dus het jaar zal niet kloppen. LUH-3417 |
Oké, dank jullie wel :)
|
Zag dan níémand dat ik ', en' deed? :(
|
Citaat:
|
Citaat:
Charlotte |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:52. |