![]() |
wet van behoud van impuls?!
P(voor)=P(na)
P=MxV M=massa in kg. V=snelhied in m/s. Maar wat mijn vraag is, is wat the f**k is P? en in welke eenheid wordt zo'n waarde weergegeven? Ik snap niet wat deze wet precies inhoudt, kan iemand het me alsjeblieft even uitleggen bvb. |
P is impuls.
Neem bijvoorbeeld twee biljartballen, een rode en een witte (voor het gemak). Wanneer de witte bal tegen de rode botst (de rode ligt stil) dan geldt: m x v (van de witte bal voor de botsing) = m x v (van de witte na de botsing) + m x v (van de rode na de botsing). |
En als je nou 2 bewegende voorwerpen hebt? Ik moest een proef doen waarbij ik bij een elastische botsing op een luchtkussenbaan moest uitzoeken of er energie verloren is gegaan. Hoe doe ik dat dan?
|
1. de eenheuid van p is (flauwgenoeg) kgm/s
2. Je hebt twee karretjes die op elkaar afrijden. karretje 1 heeft: m = 2 kg v = 3 m/s karretje twee heeft als gegevens: m = 3 kg v = 4 m/s we noemen de impuls van karretje 1 positief. Die van 2 is dus negatief (want tegengesteld.) als er geen energie verloren is gegaan is de som van de impulsen na de botsing gelijk aan 2x3 - 3x4 = -6 anders is er energie kwijt (als p<-6) |
Thank you erg veel!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06. |