![]() |
Mogen mensen vanwege hun geloofsovertuiging medicatie afwijzen?
Sommige mensen zoals jehova's en oud-gereformeerden wijzen medicatie af vanwege hun geloof. Jehova's nemen geen bloedtransfusie aan, en oud-gereformeerden geen inentingen. Hiermee brengen ze dus ook hun kinderen gevaar, waarover ze beslissen. Ikzelf vind dat onrechtvaardig, want je beslist over je kind(bijv. een kind van 1) die zelf misschien die hele geloofsovertuiging niet heeft. Dalijk wordt zo'n kindje ziek, of gaat misschien wel dood, omdat zijn ouders ergens van overtuigd zijn..
wat vinden jullie hier van? |
Ik geloof niet dat God ons straft door middel van ziekte, dus ik heb niks tegen medicatie. Er zijn mensen die nog steeds denken dat ziektes en dergelijke een straf van God zijn, dat klopt.
Maar stel dat God iemand zou willen straffen (met nadruk op stel). Dan kan je God echt niet ontsnappen. En waarom zou God niet willen dat je jezelf geneest? |
Jehova's geloven dat je niet in de hemel komt als je 'onrein bloed'(bloed van iemand anders) in je hebt..
zag laatst op tv een programma en toen wilde ze hun te vroeg geboren baby'tje laten doodgaan, want hij mocht gewoon geen bloedtransfusie.. je laat je eigen kind toch niet dood gaan? |
Citaat:
Ik weet niet hoe Joden of Moslims erover denken... |
ik hou mijn po voor anw hierover :o
maar goed, ik ben van mening dat het in nederland verplicht moet worden om ingeënt te worden tegen bepaalde ziektes. maar ook om medicatie te nemen tegen besmettelijke ziektes. Als iemand naar het buitenland gaat, een ziekte van daar meebrengt en dat hier opwakkert onder de mensen die niet gevaccineerd etc. zijn krijgen we grote problemen. mss muteren enzo. Zo'n ramp is er vroeger ook wel eens geweest. Dan denk ik, er staat nergens dat god later boos wordt om die paar prikjes of medicijnen. dus neem ze gewoon en geef je kinderen ze ook. |
Citaat:
er zijn meer mensen die intentingen weigeren dan alleen mensen in dorpen als staphorst enzo.... Er zijn bijvoorbeeld mensen die weigeren om medische redenen (een bepaald percentage van ingeente personen wordt er erg ziek van), sommige mensen vinden het niet natuurlijk oid.... |
Allemaal inenten die hap
Als zij zich niet inenten, houden ze de ziekte in stand en dat is ook in mijn gevaar... Iedereen kan lekker geld ontvangen van de staat fijn en mooi, maar dan mogen ze van mij ook verplicht een naald in hun arm. Of gaat socialisme niet in die mate op? Mensen zijn echt zo krom :rolleyes: |
Citaat:
|
Hangt van de aard van de inenting af. Als het puur om een vaccinatie tegen virussen gaat die schadelijk zijn voor de persoon zelf mogen ze het weigeren. Als het gaat om infectieziekten die besmettelijk zijn en zodoende een epidemie kunnen veroorzaken, is het van openbaar belang dat ze ingeënt worden en gaat het openbaar belang voor geloof. In naam van de volksgezondheid, inenten die hap.
|
vrijheid van lichaamsbeschikking ofzo
maar erg snugger is het niet |
De discussie dreigt te ontsporen in een over wel of niet inenten, maar het gaat om weigeren van medische hulp op willekeurig vlak gelegitimeerd vanuit (persoonlijk gedeelde) religieuze waarden.
In eerste instantie conflicteren twee waarden: enerzijds staat de religieuze onwil van de patiënt om behandeling te ondergaan, anderzijds de plicht van de arts een hulpbehoevende te helpen voor zover dat mogelijk is. Welke waarden verdienen de voorkeur? Ik stel die grens bij de wil van de patiënt. Ik meen dat mijn wil als patiënt - ongeacht of die wil gestuurd wordt door religieuze waarden of niet - prevaleert boven die van de arts. Als ik bijvoorbeeld niet wil dat een arts mij opereert aan een kankergezwel, dan gebeurt dat niet. Punt. De crux ligt eerder bij de voorwaarde: namelijk dat ik dat besluit met mijn volle bewustzijn heb gemaakt - want ik zou niet willen dat ik in een vlaag van verstandsverbijstering een behandeling afzweer, terwijl ik achteraf erachter kom, dat ik een verkeerde beslissing heb genomen (als dat überhaupt dan nog kan). Nu, mijn vraag is niet: mag een patiënt weigeren? Maar: Wanneer mag een patiënt's wil geweigerd worden? |
Citaat:
|
ja mag
|
Citaat:
|
Dat vind ik een beetje domme opmerking, omdat je niet perse dom of onintelligent bent als je gelovig bent.
|
tuurlijk mag dat
het enige waaar ik wel af en toe problemen mee heb is dat een moeder/vader familie voor een kind besluit dat eht geen medicatie mag als die bv niet bij kennis is |
Laat ze lekker niet inenten als ze dat niet willen.
Want wat maakt het uit als de rest toch al ingeënt is tegen een bepaalde ziekte? Alleen de geloofsgroep van de persoon in kwestie lijd er waarschijnlijk onder. |
ksnap niet waarom die mensen er zo moeilijk overdoen. Als dingen als intentingen verboden zijn in hun godsdienst, wrom zou god de mens dan die kennis gegeven hebben, om ons te laten intenten? :confused:
|
Citaat:
maar als een dokter moet beslissen of iemand auwelt of niet, moet hij onafhankelijk zijn, en ook een beetje intelligent. het is tenslotte een nogal grote ingreep in iemands leven. zo bedoelde ik het, ik zei niet dat gelovigen dom zijn ofzo. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar even serieus, ik heb in dit topic enkele malen zeer bedenkelijke argumenten gehoord. Argumenten als: Citaat:
Ergens vind ik dat de overheid niemand kan verplichten een spuit in zijn arm te steken. Zelfs wanneer dit ernstig nadelige effecten kan hebben voor de gehele samenleving. Dan vind ik dat de oplossing eerder gezocht dient te worden in isolering van de niet ingeënten of iets dergelijks maar als iemand in geen geval die spuit in zijn arm wil dan gaat die spuit er ook niet in. |
Ik vind dat mensen tot een bepaald niveau wel medicatie mogen afwijzen, alleen als het levensbedreigend wordt (zoals bij ernstige ongelukken) dat het gewoon uitgevoerd moet worden.
Aan de andere kant vind ik het recht om over dat soort dingen te beslissen ook best belangrijk, aangezien je over je eigen (of je nageslacht) lichaam aan het beslissen bent en anderen niet op zo'n niveau het recht moeten dragen. Ik ben hier een beetje dubbel in eigenlijk... |
Citaat:
Niet dat ik wil dat alle religieuze mensen die tegen inentingen zijn uitsterven hoor. Citaat:
|
Er bestaat natuurlijk enige discrepantie als je bepaalde meningen en overtuigingen van deze mensen naast elkaar zet en toetst op hypocrisie. Dat wil zeggen dat hun overtuiging voor een objectieve persoon makkelijk onderuit te halen is. Nochtans ben ik wel van mening dat deze mensen dat zelf mogen beslissen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Totale objectiviteit kan gewoonweg niet bereikt worden. En als je een overtuiging hebt, ben je al niet objectief meer... |
Hey, ik ken ook een aantal orthodox-protestantse mensen die zich niet ingeënt hebben. Ikzelf ben ook behoorlijk protestants, ik ben wél ingeënt! Ik snap zelf eigenlijk niet waarom ze zich niet laten inenten, ze zeggen namelijk dat God je helpt en voor je zorgt. Tuurlijk, dat geloof ik ook, maar daarom hoeft de mens niet niks te doen! Je kunt ook niet je tentamen niet leren en dan zeggen...God helpt me erbij....of wel??!!
|
Citaat:
Neemt niet weg, dat mijn scepsis tegenover 'objectiviteit' blijft bestaan. |
Citaat:
Ik snap niet waarom er mensen zich niet willen inenten, het is toch de gezondheid van jezelf en je eigen kinderen die je in gevaar brengt? En als je dood bent gaat toch alleen je ziel weg, dan zitten die stoffen nog in je lichaam, kan god er toch ook niets over zeggen? |
Citaat:
|
Citaat:
Dit zijn trouwens niet alleen gelovigen. Ook kritische wetenschappers (voor zover dat geen gelovigen zijn ;)) hebben hun twijfels bij massale vaccinatie. Het grote aantal prikken dat we tegenwoordig krijgen, is misschien helemaal niet zo gezond, maar geeft het immuunsysteem een opdonder en verzwakt het. |
Citaat:
Citaat:
|
Drugs is toch ook verboden?
Dan mag inenting ook verplicht worden. Of zal ik ff een godsdienst starten waar het gebruik van drugs verplicht is.. pff Citaat:
En ik heb nog NOOIT last gehad van een vaccinatie, nog nooit iets van gemerkt zelfs (op de prik na dan maar dat boeit geen zak). |
Citaat:
Citaat:
Maar die opdonder staat ik geen verhouding met de schade die een ziekte kan veroorzaken bij iemand. aan veel van die ziektes kan je dood gaan. laat staan welke gevolgen het voor een hele samenleving kan hebben als er een epidemie uitbreekt, (zie eerder post van mij) ik ben daarom ook voor een verplichte vaccinatie wet, ik denk dat dat heel veel gevaren van epidemien oplost. |
Citaat:
Ten tweede; Ze mogen het voor de kinderen niet beslissen, deze hebben nog geen geloofsovertuiging en die moeten zoiezo beschermd worden. Is deze bescherming op dat moment het kind inenten tegen een evt dodelijke ziekte, dat moet dat gewoon gebeuren. Overigens begrijp ik het zoiezo niet zo goed, er staat in de bijbel niet dat je maar gewoon dood moet gaan aan een ziekte. Er moet gewerkt worden aan de menselijke ontwikkeling, dus ook aan de "techniek"... (gezondheidszorg). Ook mag je niet een keuze maken voor een ander, maar het beste met diegene voor hebben. En het beste met iemand voor hebben is alles eraan doen om diegene in leven te houden. |
Ieder individu heeft beschikking hebben over het eigen lichaam en mag dus medische ingrepen weigeren.
Het is onzin dat het weigeren van een inenting een gevaar vormt voor anderen. Een niet ingeënt persoon heeft geen kans een ziekte op te lopen wanneer hij leeft tussen mensen die wel zijn ingeënt. Alleen op de Veluwe wil het nog wel eens voorkomen dat er zich een kleine polio-uitbraak voordoet. Dit gebeurt alleen in streng gelovige gemeenschappen waar een groot percentage van de inwoners niet is ingeënt. Deze mensen hebben er bewust voor gekozen zichzelf en hun kinderen niet in te enten vormen dus alleen een gevaar voor anderen die hier ook voor gekozen hebben. Het is niet nodig om deze mensen te verplichten zich in te enten. Men moet trouwens ook niet onderkennen dat inenten (maar ook volspuiten met antibiotica) geheel onschuldig is. Door het gebruiken op grote schaal van deze maatregelen steken namelijk steeds meer mutaties op die volledig resistent zijn. Het is best mogelijk dat dit een zelfs een groter gevaar voor de volksgezondheid blijkt te zijn. |
Citaat:
Een niet ingeënt persoon heeft wel degelijk kans aan gezien er met last minutes tegenwoordig steeds meer mensen naar afrika en azie gaan waar deze ziektes nog heerzen. Ze zijn dan niet ingeënt. Ze kunnen die ziektes makkelijk meenemen. En er kunnen rare dingen gebeuren, waarom was iedereen anders als de dood dat het sars-virus zou muteren? Inenten is niet onschuldig, maar zijn de ziektes dat wel? de meeste ziektes waar je tegen ingeënt wordt zijn dodelijk. |
Ik vind dat ze het wel mogen weigeren voor zichzelf. Als ze zo overtuigd zijn, dat ze liever heel ziek zijn dan iets te doen dat *tegen hun geloof indruist*, dan is dat zo, maar dan vind ik dat ze wel meerderjarig moeten zijn, en niet verplicht worden tot door familie od.
Voor hun kinderen daarentegen, vind ik niet dat ze mogen beslissen. Zo'n kind heeft zelf nog geen persoonlijke overtuiging ontwikkeld, en moet dus alle mogelijkheden krijgen om beter te worden. |
Citaat:
Als er echt zo weinig tijd is voor vaccinatie, heeft het al geen zin meer. Het duurt wel even voor resistentie is opgebouwd. Citaat:
|
Citaat:
Ik beweer niet dat massale vaccinatie anders is dan het vaccineren van een individu. Per persoon hoeft het ook niet onschulig te zijn. We worden tegenwoordig tegen 24 ziekten ingeënt (één meer of minder zou kunnen, maar het zit er niet ver vanaf), waarvan een aantal onschuldig is, zoals bijvoorbeeld mazelen. Het is misschien vervelend om ziek te zijn, maar je houdt er niets aan over, behalve dat een lichaam leert om te gaan met ziekte. Ik zeg niet dat ik vind dat vaccinatie niet meer mag, maar mensen moeten wel zelf kunnen kiezen of ze hun kinderen laten inenten. |
Citaat:
|
Inderdaad. Ik ben van de harde lijn. Keiharde straffen voor die mazelen. :D
|
Citaat:
|
Citaat:
en dat iedereen ingeënt is geeft geen garantie dat er geen epidemie kan opbloeien. |
Citaat:
Mensen die niet ingeënt zijn maar toch naar Afrika, Zuid-Amerika of Azië gaan doen dit op eigen risico en vormen geen gevaar voor de volksgezondheid. De gevaarlijke ziektes waarvoor je wordt ingeënt kunnen niet worden overgedragen van mens op mens (denk aan malaria en hondsdolheid), voor de ziektes die wel kunnen worden overgedragen zijn de meeste Nederlanders al voor ingeënt (meningokokken, pokken etc.) Voor nieuwe mutaties als SARS heeft men (tot voorkort althans) nog geen vaccinaties. Over het gevaar van vaccineren: De ziektes zijn inderdaad niet onschuldig maar er is kans dat het vaccineren zelfs nog gevaarlijker kan zijn de ziekte zoals zij nu is. Door het grote gebruik van antibiotica in de geneeskunde hebben zich mutaties voorgedaan die resistent zijn tegen alle antibiotica. Als deze mutaties zich wijd verspreiden ontstaan er epidemien door superbacterien die op geen enkele manier te doden zijn. Hoewel ik als voorbeeld de antibiotica nam is dit ook ook een gevaar dat uitgaat van massale vaccinatie. |
Citaat:
buiten hondsdolheid zijn er nog veel meer ziektes die hartstikke besmettelijk zijn en overdraagzaam. tuurlijk is de kans op muteren net zo klein als een mug bij een olifant maar toch. het kan gebeuren. mensen worden imuum voor ziektes door het vaccineren. en de ziekte zou ressistent kunnen worden tegen vaccineren. dat is volgens mij nog nooit gebeurd. maar die ziekte moet dan wel eerst hier komen en ontstaan voordat hij over kan muteren of ressistent worden tegen het vaccin. |
ik ben het met je eens :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:09. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.