![]() |
[cpu] te heet
argh tijdens het gamen en als ik gewoon internet word me cpu extreem te heet :/ tis een amd athelon xp 2500+
http://www.hipheid.nl/aida.JPG http://www.hipheid.nl/asusprobe.JPG terwijl ik 2 fans op 7,5 volt heb en een zo'n fan in een slot, naast me videokaart.... tijdens gamen zelfs 67 graden :| |
Heeft Asus nog altijd die enthousiaste sensoren? If so, dan mag je d'r wel een graad of 10 van aftrekken, dunkt mij. Ook ben ik van mening dat je je pas zorgen hoeft te maken als je PC random begint te crashen.
|
Die stats kloppen niet, de sensoren zijn niet re'eel..
Ik had hetzelfde verhaal.. Tel er 15 graden af ongeveer.. |
anders ff je koeler eraf en even nieuwe koelpasta erop kwakken.
ik had met mijn amd ooit ook een warmte probleem, bleek dat bijmij er toen niet eens pasta op gekwakt was. (funprice) ole :nono: |
Wat geeft AIDA32 aan als je prime95 aanzet en daarmee de CPU 100% belast?
Ik zie twee verschillende temps, zijn die op verschillende tijdstippen gemaakt of ongeveer dezelfde tijd? Andere vraag: wijkt de meting van PC probe af van AIDA32? |
Een 2500+ moet stressed echt niet boven de 50 graden uitkomen. Doet-ie dat wel, dan heb je een probleem met de airflow in je kast en kun je daar beter de zijwand vanaf laten (is sowieso verstandig) of je hebt er echt zwaar onvoldoende koeling opzitten. Als je de boxed cooler gebruikt is dat laatste onwaarschijnlijk.
Asus PC Probe is onbetrouwbaar, ik zou de sensoren van AIDA32 aanhouden of eventueel Motherboard Monitor 5. Overigens is een goede vuistregel: gewoon twee uur 100% load veroorzaken met Prime95 of een zwaar spel (nog beter, dan doet je videokaart ook mee, belangrijk voor de casetemp) en vervolgens aan de koelribben van je processor voelen. Als je die nog makkelijk kunt aanraken is-ie dus niet te heet: je brandt je vingers eraan bij een graadje of 65, en mijn ervaring is dat die 'natte-vingertest' soms betrouwbaarder is dan sensoren. |
Mee eens, alhoewel je wel moet oppassen:
Als er b.v. geen koelpaste gebruikt is, kan het zijn dat er slecht kontakt is met het core oppervlak. Dat zou inhouden dat je proc wel 65 graden kan zijn ofzo maar de heatsink blijft steken op 40 graden. Dat is dus niet té warm. Overigens brand je je fikken al bij 50 graden, dat is al vrij warm voor aluminium. ;) |
Citaat:
waarom geeft aida btw niet me cpu warmte aan? |
Iets mis met je sensor waarschijnlijk, haal decpui hem er ff af zet hem op nieuw erop en de sensor, ff naar kijken of die wel op zijn plaats zit!!! :)
[edit] nu wel ;) |
Citaat:
|
Probeer ook eens je bios te updaten, bij mij scheelde dat ook algauw zon 10-15 graden, nu geeft ie wel goeie temps.
En ja, dat was ook een ASUS, de A7N8X-Deluxe in combinatie met de 2800+ barton |
Ach, als je systeem stabiel loopt, waarom dan zorgen maken om temperaturen beneden de 70 graden :rolleyes:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bovendien kan AMD wel tegen wat hitte |
Citaat:
Natuurlijk; 62 graden met Asus valt reuze mee. Maar wanneer _ik_ op mijn processor (XP2200+/MSI KT3 Turbo) die temperatuur idle zou hebben, is er iets èrnstig mis. |
Citaat:
Temperatuur en (nog belangrijker) electrische belasting doen de levensduur van de processor bijna lineair afnemen, en dan moet je dus niet denken aan 20 in plaats van 30 jaar maar echt aan perioden van 2 à 3 jaar. |
Citaat:
Maar je kunt idd met je handen voelen of een proc te warm is, dat is mijn enige feilloze methode... Stressen en voelen maar! |
Citaat:
Palomino's hebben een Tmax van 90 graden, Thoroughbred's en Barton's een Tmax van 85 graden. Let hierop dat dit de maximale temperatuur van de transistors betreft en *niet* van het core-oppervlak. Ik houd dus meestal een marge aan van 20 graden. Als je core-oppervlak 70 graden is, zijn je transistors dus ongeveer 90 graden. Hieruit afgeleid kun je spreken dat bij een temperatuur van 65 graden of hoger je processor fysieke schade toegebracht kan worden. Maar dat betekent natuurlijk niet dat er geen sprake is van slijtage als je processor jarenlang op 64 graden loopt; als die er naar 3 jaar mee ophoudt heb ik wel een idee waarom. :) |
Citaat:
|
ik kom stressed niet hoger dan de 44, als ik mijn voeding koeler helemaal open zet stressed maar 40 ...:D
|
Citaat:
|
Nop die wat er standaard bij zat rpms rond de 3500 wel ...
|
Citaat:
|
Citaat:
Wel met kast open natuurlijk ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03. |