![]() |
Examen Nederlands
Hm, hoe bereiden jullie dit voor?
Bereiden jullie t uberhaupt voor? Het meeste ken je nu waarschijnlijk wel en aan de proefexamens te zien wordt er weinig theorie gevraagd (alleen wat over argumenten, hoofdgedachte etc. en dan ook nog eens toepassingsvragen). Om het hele boekje uit je hoofd te kennen heeft volgens mij dus weinig zin. Maar wat je er wel aan doen? :confused: |
Oefenexamens maken.
|
Citaat:
|
Volgens mijn docent is het heel belangrijk dat je voor jezelf goed een hoofdgedachte kan formuleren, voor zowel het samenvatten als het tekstbegrip is dat van belang. Verder gaan wij alle opgaven maken uit de examenbundel, die vond mijn docent wel nuttig. Wij hebben nog helemaal niet geoefend met samenvatten dus om dat onder de knie te krijgen ga ik heel wat oefenexamens maken denk ik.
|
Wij zijn nu alweer voor het tweede jaar bezig met oefenen uit de examenbundel. Heel even voor het examen alle argumentatietechnieken etc. doorlezen dan komt het vast wel goed. Alleen samenvatten ga ik nog even goed oefenen, de examenbundel is daarbij erg handig. :)
|
Wij hebben nog helemaal niks gedaan voor het examen en morgen is m'n laatste les Nederlands. :s
Ik heb dus geen idee wat ik moet verwachten en ga de examenbundel maar doorwerken ofzo.. |
misschien een tip voor een samenvatting:
schrijf eerst de kern van iedere alinea in 1 zin op onder elkaar. ga daarna naar de opdracht kijken. Meestal heb je dan al de opdrachtpunten en moet je er alleen even een leuk verhaaltje van maken. bij mij is dit goed gelukt --> 1x 8,0 en 1x 8,5 (maar 2x geoefend hoor ;)) heb je niet alle punten. dan weet je ook meteen waar je kunt gaan zoeken naar het missende stukje |
ik doe wel oefenexamens in de les, en misschien ga ik er thuis nog wat aan doen
waarschijnlijk niet |
Ik heb vorig jaar helemaal niks gedaan, maar het is wel aan te raden nog even de regels voor het schrijven van samenvattingen enzo door te nemen!
|
Volgens mijn leraar Nederlands moet je moeite doen om een onvoldoende te halen, dus dat zal allemaal wel goed komen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat ben ik bang voor dat examen. :o
In ieder geval oefenexamens maken en wat belangrijke dingen in mijn boek ff doornemen. |
zorgen dat je fit bent en helder kan nadenken (y)
|
Quote: Volgens mijn leraar Nederlands moet je moeite doen om een onvoldoende te halen, dus dat zal allemaal wel goed komen.
nou als je niet goed staat voor nederlands hoef je geen moeite te doen nee, dan haal je sowieso wel een onvoldoende! er zijn mensen die gewoon niet goed zijn in nederlands, zoals ik dus. ik vind t dus onzin dat hij dat zo durft te zeggen! |
voorbereiden?
we hebben nu al heel wat examens van vorige jaren gemaakt.... heb je denk k t meeste aan. |
Ik ga er niet zoveel aan voorbereiden, misschien een paar oude examens maken ofzo.
|
Moeite doen om een onvoldoende te halen? Moeite doen om een voldoende te halen zul je bedoelen! :nono:
Nee, ik ben dan wel niet slecht in Nederlands, maar op de proefexamens haal ik vrij consequent een 4, dus ik zal moeite moeten doen om een voldoende te halen, vrees ik. :( |
Ik ga gewoon heel veel oefenexamens maken.
|
Het literatuurgeschidenis gedeeldte is moeilijk.
|
Citaat:
Literatuurgeschiedenis? :s |
Citaat:
IK vind Nl proefexamens nog vrij lastig, de samenvatting voornamelijk, om genoeg afstand te houden van de tekst :s |
Ik had me mondeling examen terug gekrgen vandaag!! voor nederlands dan he ;) ik had 1 x een 7,5 (telt 1 keer mee) en nog een 1 7,5 (telt 4 keer mee) goed he (y)!!
Suc6 met al t examen!! |
Citaat:
|
wou net zeggen, dat is mijn 'letterkunde'cijfer van vorig jaar, daar zit literatuur & co in. Dat krijg je toch niet voor het examen wel?
groeties |
Heel veel oefenexamens...
|
Citaat:
Ik moet vooral nog met samenvattingen oefenen, dat kan ik echt niet. Tekstverklaringen gaan wel, zo lang het boeiende teksten zijn :o |
Citaat:
|
Euhm...ja wat moet je er voor doen??
Ik geloof dat je er helemaal niets voor kunt doen tenminste als je gewoon weet hoe je een zakelijke/persoonlijke/ brieven kunt maken is het goed! we hebben er al mee geoefend maar het is echt heel makkelijk tenministe ik vind het heel makkelijk!!! Nou suc6 er mee allemaal!! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb ook nog helemaal niks gedaan, ben sinds januari niet meer naar Nederlands geweest. Ga maar in mijn eentje de examenbundel doorwerken ofzo.. |
Citaat:
|
Citaat:
Schooltype/studierichting Handel/Administratie! Klinkt niet als iemand die vwo-examen doet dus. En eigenlijk heb ik het idee dat het een undercover iemand is. |
Citaat:
betoog/beschouwing schrijven en betoog voor de klas, dat waren onze tentamens |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ga oefenexamens maken. Ik had graag een toets gehad met samenvatten, maar dat hebben we niet gehad, dus dat komt er op neer dat ik het samenvatten nog geen een keer heb geoefend. (En ja, dat is mn eigen schuld).
Wij hebben echt slechte lessen Nederlands. (n) |
Citaat:
|
Ik ben nu dus ook bezig met het oefenen van examens, nu ben ik bezig met de samenvatting. Mijn vraag is of je zinnen of zinsgedeeltes regelmatig letterlijk mag overnemen? Of moet je alles in eigen woorden doen? Wie kan mij dat even vertellen?
|
In de antwoordmodellen staat alles vrijwel letterlijk overgenomen. Dat moet je zelf ff kijken.
Ik word echt helemaal niet goed van die proefexamens, ik heb er nou drie gemaakt, met resp. een 4.1, een 5.5 en een 4.1 :s |
Citaat:
|
Citaat:
|
je mag wel namen van personen in je samenvatting opnemen die de schrijver gebruikt als argument berustend op een autoriteit en dergelijken, maar het is niet zo dat je letterlijk zinnen kopieerd uit de tekst. Je kunt ze natuurlijk wel vervormen enzo ;)
|
Citaat:
veel suc6 iig |
Volgens mij mag je alles citeren, maar het moet wel goed doorlopend zijn; Dus je moet de zinnen wel een beetje aanpassen.
|
mn lerares vertelde wanneer je alles letterlijk overneemt, je 1 punt aftrek krijgt. maar soms heb ik wel eens een stuk tekst dat ik wel weet waar het antwoord staat, maar ik het niet in eigen woorden correct kan opschrijven. in dit geval is het dus handiger om het letterlijk over te nemen. je hebt dan wel 1 punt aftrek, maar je hebt tenminste nog wel punten, wat je anders niet hebt!
dus gewoon letterlijk overnemen! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:33. |