![]() |
numerus fixus rechten?
hoi
ik was afgelopen vrijdag in Leiden bij de faculteit der rechtsgeleerdheid, daar vertelden ze me dat ze loting wilden gaan instellen (of dit er van komt weet ik verder niet) maar, ik zit nu aan het eind van de vierde klas vwo, ik moet nog een of twee vakken kiezen voor volgend jaar (doe E&M) waar zou ik op moeten letten wil ik meer kans maken bij een loting? een moderne taal kiezen? of filosofie? of had ik al een gemiste kans door lui te zijn en Latijn en Grieks te laten vallen? of maakt het vakkenpakket niet uit, zolang het allemaal maar hoge punten zijn? |
bij loting telt het hoogste cijfer uit je vrije ruimte mee... daar moet je je dus op richten
Verder stellen ze soms Ec1 verplicht, maar dat is niet overal. Ec1 kan je natuurlijk altijd goed gebruiken bij rechten... |
Zover ik weet maakt voor rechten het niet uit wat je vakkenpakket niet uit. In het geval van een numerus fixus telt, zoals gothic al zei, het hoogste cijfer uit je vrije deel, al je cijfers van je profielvakken en je gemeenschappelijk deel mee. Dus het gaat meer over de hoge punten dan om de inhoud van je pakket.
|
Citaat:
|
Citaat:
Neem desnoods 2 vakken, dat is prima mogelijk en na je examen telt je hoogste cijfer in je vrije ruimte mee voor de loting. Voor specifieke eisen, kun je het best overleggen met je decaan of contact zoeken met de desbetreffende universiteit... |
Gothic heeft gelijk, sprak rechter Fleet Admiral. ;)
Maar, je had Latijn beter kunnen houden denk ik. En economie-1 nemen kan inderdaad geen kwaad. |
Citaat:
@ TS: Gewoon een vak nemen dat je goed ligt, en dan er nog een vak bijkiezen waar je wat in je studie aan hebt. Kan je altijd nog 1 van de 2 wegdoen als je het niet meer redt. |
Citaat:
en.. ik ben ook weer te lui om twee vakken in mijn vrije ruimte te nemen... dilemma's dilemma's.... |
Citaat:
|
komt er een loting voor rechten :eek: jemig, heb ik eindelijk een studie gevonden zonder loting die ik super leuk vind. Gaat die loting ook in utrecht gelden?
|
Citaat:
|
misschien dat je wat aan extra vakken in je vrije deel hebt als ze ook een decentrale selectie toevoegen zoals bij geneeskunde.
|
Citaat:
|
Economie kan natuurlijk nooit kwaad voor een studie als Nederlands Recht. :)
|
Citaat:
Ik volg zelf de richting ondernemingsrecht en heb zeven jaar algemene economie en handelswetenschappen gedaan (economie I en II) maar de mensen die nooit economie hebben gehad ondervinden daar echt geen nadeel van. |
Nare man, daar heb je helemaal gelijk in. In het eerste jaar worden vaak vakken als Recht & Economie (in Tilburg) aangeboden en daar is enige voorkennis toch wel vereist. Dit neemt natuurlijk niet weg dat mensen die geen voorkennis hebben het vak niet zullen halen. Echt moeilijke literatuur is het niet, dus even wat bijwerken en de betreffende student zal zijn tentamen ook gewoon moeten kunnen halen.
Maar in wezen is het een voordeel als je al wat kennis als bagage meeneemt wanneer je kiest voor eens studie als rechten. Het kleine voordeel is echter geen onoverkomelijkheid voor studenten die de wijsheid nog niet in pacht hebben. |
maar goed, zoals ik al zei, ik heb economie I en II
het gaat dus puur om de bijvakken ik neem aan dat je voor rechten geen biologie nodig hebt, filosofie is handig (juridische ethiek, rechtsfilosofie..) tja en wat valt er nog meer te kiezen: frans, duits, informatica, tekenen & muziek.. |
biologie is gewoon leuk en ook handig voor idd logopedie enz... goeie algemene ontwikkeling! voor de rest van fa of du ook geen kwaad...
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59. |