![]() |
Alkanen of Alkenen wat is dat????
de examens staan voor de deur en ik weet niet wat alkanen zijn en hoe ik ze opmoet schrijven. Nog zoiets wat zijn monomeren?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. |
Hoi
Alkanen zijn in principe de basisstoffen in de scheikunde: Methaan CH4 Ethaan C2H6 Propaan C3H8 Butaan C4H10 Pentaan C5H12 Hexaan C6H14 Heptaan C7H16 Octaan C8H18 Er zijn er nog een paar. Nonaan, Decaan ofzo De algemene formule voor de alkanen is: CxH2x+2 Monomeren zijn trouwens organische stoffen die uit enkelvoudige moleculen bestaan. Ze zijn het tegenovergestelde van de Polymeren waar alle kunstoffen uit bestaan. Een monomere stof die snel tot een polymeer wordt (dit proces heet geloof ik Polymerisatie) is bijvoorbeeld Styreen dat Polystyreen wordt met behulp van een paar katalysatoren.(licht, peroxides, MAC-harder) Succes d'rmee P.S. Waarom moet ik als 15-jarig zielug NT-ertje al deze vragen beantwoorden?? |
Oh en wat het 15 jarige N&Tertje er niet bij vertelde is dat een alkeen iets anders is dan een alkaan. Een alkeen heeft namelijk tussen 2 C's een dubbele binding. Ik hoop dat je wel weet wat een structuurformule is. Zo niet, dan moet je toch echt gauw in de boeken gaan duiken. Maar in een stuctuurformule ziet een alkaan er zo uit:
H H H | | | H-C-C-C-H (propaan) | | | H H H En een alkeen zo: H H H | | | H-C=C-C-H (Propeen | | | H H H H H H | | | H-C=C=C-H (propadieen) | | | H H H Maar als dit je allemaal helemaal niks zegt raad ik je aan om een examenbundel en een samengevat te kopen voor het vak scheikunde. Veel succes verder! [Dit bericht is aangepast door Max (11-04-2001).] |
Sorry hoor.
Dat met die structuurformules krijg ik niet helemaal voor elkaar maar die streepjes en die H'tjes moeten boven en onder die C'tjes komen te staan. Oh en nog even iets over monomeren, een monomeer is een CH-groep bijvoorbeeld etheen(dit is de simpelste) C2H4 en bij het proces dat polymerisatie heet worden een heleboel van deze monomeren aan elkaar gekoppeld. Dit gebeurt doordat de dubbele bindingen open springen en de monomeren aan elkaar gekoppeld worden, tot een lange keten (een poymeer) die 100 tot een paar duizend monomeren groot kan zijn. |
Code:
Code:
H H H H stom!!!!!!!!!!!!!!!!! Dank je Rimmer_Dall (en ík moet examen doen? http://forum.scholieren.com/wink.gif) [/edit] [Dit bericht is aangepast door Tampert (12-04-2001).] |
Die structuurformules bij alkenen kloppen niet: veel te veel H-atomen. Een C-atoom kan maar vier andere binden!
|
én ff uppen
|
Mijn fout, dank u!
|
Alkanen en Alkenen zijn beide koolwaterstoffen. Koolwaterstoffen zijn langen ketens van koolstof-atomen (C) en waterstof-atomen (H). Het verschil tussen alkanen en alkenen heeft te maken met de binding tussen 2 van die koolstof-atomen. Alkanen bestaan alleen uit enkele bindingen (C-C). Als een koolwaterstof een of meerdere dubbele bindingen (C=C) bevat spreken we van een alkeen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:33. |