![]() |
7 reizen rond het alledaagse
Ik kreeg dit idee tijdens mijn reis terug naar huis, vandaag precies een week geleden. Ik luisterde naar Atmosphere, album ‘Sevens travels’. Ik bedacht me dat het wel een uitdaging zou zijn om iets nieuws te proberen. ‘7 reizen rond het alledaagse’ zou het worden. Zeven gedichtjes over kleine simpele dingen. Voorwaarde was dat het onderwerpen waren die ik op mijn reizen van school naar huis wel eens tegen ben gekomen. Tot slot wilde ik (aangezien dit een experiment was) anders schrijven, kort en krachtig was het doel. Ik heb het geprobeerd, dit zijn mijn zeven reizen rond het alledaagse:
7 reizen rond het alledaagse 1 Alles is licht mijn ogen dicht en toch de zon nog zichtbaar wat raar dat ik daar nimmer stil bij heb gestaan. 2 De tuin lijkt vol en dol op leven de planten zijn door bladeren omgeven, bloemen lijken allemaal verschillend en zelfs de bij die rond de knoppen zweeft, geduldig wacht totdat ze open willen, moet dolgelukkig zijn, of altijd al geweest de tuin heeft zelden zo intens helder geleefd 3 Soms zijn we als twee zomerstoelen jij en ik, en wij alleen. Dan delen we oprecht gevoelens waarna we onze plastic smoelen pogend zoenen om elkander heen, maar net te ver uiteen. 4 Een gil steekt dwars door elke muur; er is een kind gevallen en er is geen ouder in de buurt. 5 De bomen langs de weg lijken teveel op die van gisteren en eergisteren. De takken zijn het hangen zat. Op een lange dag als deze wordt vergeten hoe mooi de eerste busreis was. 6 Er ligt een leeggedronken blikje in het ongemaaide gras. En niemand raapt het op. De rest heeft zeker ook een zwak voor het contrast, want net als ik laat men het liggen. Of zou ik me vergissen? 7 De stenen op de Morgenring schitteren in het schemerlicht, genieten van het zonseizoen. Dat zouden er meer moeten doen. Zo, dat was het. En Not for sale, nu niet meer klagen dat ik niet vaak genoeg post :p . |
Ik vind ze allemaal even geweldig. Het enige punt van kritiek wat ik kon vinden is dat ik de laatste regel van "no. 6" weggelaten zou hebben.
|
Bedankt voor je reactie :) . Ik zat daar al over te twijfelen inderdaad.
|
Inhoudelijk heb ik al reactie gegeven, maar ik wil ook hier even zeggen dat ik het idee gewéldig vind (ik ben stiekem jaloers dat ik daar niet op kwam ;)). Nog twee dingen:
gedicht 4: ik vind de kloof tussen de eerste twee en de laatste twee regels wat te groot. gedicht 6: de laatste regel vind ik ook nog een beetje een té grote anti-climax. |
zeker een heel leuk idee!
je boodschapjes zijn komisch en duideijk. simpel maar echt onwijs goed gewoon. loopt allemaal ook lekker. ze vormen samen ook echt leuk zo'n geheel! alleen bij nr. 4: struikelde ik over 'en er is'.. ik zou zelf 'maar er is'. maar das maar een klein mini-puntje. :) |
Positief :cool: . Mja, dat vierde gedicht moet ik misschien nog een keer naar kijken.
|
Heel leuk idee, zo'n reeks gedichten die bij elkaar horen! Ze zijn niet allemaal even sterk, vooral 1 en 3 vind ik mooi. 2 lijkt iets te 'vol', te lang om in de reeks te passen, en de rijm verzwakt het voor mij een beetje. 4 heeft op zich wel wat maar zou misschien nog iets tussen kunnen? 5 vind ik opzich wel mooi, maar kan 'de mooie eerste busreis' niet helemaal vangen, maar daar zal jij een extra gevoel bij hebben denk ik? 6 is leuk, zou laatste regel inderdaad weglaten, en 7 is ook mooi, goede afsluiter. Echt leuk gedaan!
|
super, de sfeer is keer op keer pakkend. Een gevoel een associatie bij dingen die we allemaal kennen, duidelijk, sprekend, helder, geweldig
echt leuk om te lezen ook. ik vind die laatste regel bij 6 juist geweldig, balans is weer terug ofzow weet het niet, perfecte geplaatste "afterthought". alleen bij no 2 bleef ik even steken. bij regel drie loopt het niet helemaal lekker, maar de laatste 3 vangen dit mooi op goed. Ik denk dat deze mooier kan, het is een van de weinige met zoveel woorden, dus daar kun je misschien nog in verbeteren. no 4 vind ik perfect , die stilte erna hoort erbij. eigenlijk geen kritiek, wel een soort Godver idee omdat ik niet zo kan mooi schrijven :) |
Citaat:
Verder heel erg bedankt voor de reacties. Ben trouwens blij dat mensen de moeite nemen om zeven gedichten te lezen, ik was even bang dat het misschien teveel zou zijn :o . |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:22. |