Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Duitse brief nakijken? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=815433)

robba34 21-04-2004 06:40

Duitse brief nakijken?

Guten Tag

ich glaube ich habe meinen Zunge gebrochen
Ich habe mein Zunge ingeslikt Gestern ich habe eine Coca Cola getrunken in eine Flesse, aber meine Zunge bleiben in der Flesse sitzen
ich getrocken und mein Zunge ist nach hinter geschoten

ik habe viel bauchsmerzen was muss ich tun docter?

robba34 21-04-2004 11:41

hoeft niet meer is al gelukt

offtopic

vichog 25-04-2004 18:46

Citaat:

robba34 schreef op 21-04-2004 @ 12:41 :
hoeft niet meer is al gelukt

offtopic

Er zitten toch wel wat fouten in hoor.

Pebbles 25-04-2004 18:51

Citaat:

vichog schreef op 25-04-2004 @ 19:46 :
Er zitten toch wel wat fouten in hoor.
idd
mijn Duits is niet zo goed meer, maar dat zie zelfs ik nog :)

sdekivit 25-04-2004 19:53

klinkt net als buitenlands-nederlands: ik getrokken hebben :s

vichog 25-04-2004 20:18

Maar is het nu wel helemaal in orde?

Stoetel 25-04-2004 20:30

Citaat:

robba34 schreef op 21-04-2004 @ 07:40 :
Guten Tag

Ich habe mein Zunge ingeslikt Gestern ich habe eine Coca Cola getrunken in eine Flesse, aber meine Zunge bleiben in der Flesse sitzen

Niet slecht bedoeld, maar kijk dit toch nog maar eens heel goed na. Ik vrees zelfs dat je'm opnieuw zal moeten maken want er staan echt ongelooflijk veel fouten in. Btw, een tong is toch een spier? Die kan je toch niet breken?

mathfreak 25-04-2004 21:07

Citaat:

Guten Tag

De eerste zin moet iets worden als "Ich glaube dass ich meine Zunge verletzt habe." De tong is een spier, dus je tong breken is onmogelijk.
"Inslikken" is in het Duits "einschlucken", dus het eerste stuk van de tweede zin wordt "Ich habe meine Zunge eingeschluckt."
"Gestern ich habe eine Coca Cola getrunken in eine Flesse" wordt "Gestern habe ich eine Coca Cola aus einer Flasche getrunken". Denk er om dat de woordvolgorde in het Duits gelijk is aan die in het Nederlands. Jij gebruikt hier de Engelse woordvolgorde, wat dus niet juist is. Bleiben moet vervangen worden door blieb. Bleiben is namelijkk het hele werkwoord, en je moet hier de verleden tijdsvorm bij de derde persoon enkelvoud gebruiken.
Trekken wordt in het Duits ziehen met gezogen als voltooid deelwoord. Verder moet "nach hinter" door "nach hinten" worden vervangen. Schieten wordt in het Duits schießen met geschossen als voltooid deelwoord. Je krijgt dan bijvoorbeeld "Als ich meine Zunge aus der Flasche gezogen habe ist sie nach hinten geschossen."
"ik habe viel bauchsmerzen was muss ich tun docter" wordt "Ich habe viel Bauchschmerzen. Was soll ich tun, Herr Doktor/Frau Doktorin". Je gebruikt in dit geval sollen omdat het hier om een uitgedrukte twijfel gaat. Bovendien krijgen zelfstandige naamwoorden in het Duits altijd een hoofdletter, vandaar dat Bauchschmerzen en Doktor(in) allebei een hoofdletter krijgen.

Emilia 25-04-2004 22:48

De zinsconstructie in de eerste zin is niet (geheel) ongrammaticaal hoor!

@ Mathfreak: Het moet 'dass' zijn. Men gebruikt 'ß' enkel nog voor lange vocalen en diftongen (tweeklanken).

mathfreak 26-04-2004 18:01

Citaat:

Emilia schreef op 25-04-2004 @ 23:48 :
Het moet 'dass' zijn. Men gebruikt 'ß' enkel nog voor lange vocalen en diftongen (tweeklanken).
Ik heb het inmiddels gecorrigeerd. Bedankt voor je oplettendheid. :)

Emilia 26-04-2004 23:00

Citaat:

mathfreak schreef op 26-04-2004 @ 19:01 :
Ik heb het inmiddels gecorrigeerd. Bedankt voor je oplettendheid. :)
Flink zo! ;) En graag gedaan.

bayirgul 06-05-2004 08:13

Citaat:

Guten Tag

Het is die Flesse geen der Flesse omdat Flesse een vrouwelijke woord is en dat kan je zien aan de (e) aan het eind. Blieben moet bliebe worden omdat je met ich bent begonnen. En voor de rest zitten er nog kleine fouten in.

vichog 06-05-2004 09:41

Citaat:

bayirgul schreef op 06-05-2004 @ 09:13 :
En voor de rest zitten er nog kleine fouten in.
Inderdaad

mathfreak 08-05-2004 16:50

Citaat:

bayirgul schreef op 06-05-2004 @ 09:13 :
Het is die Flesse geen der Flesse omdat Flesse een vrouwelijke woord is en dat kan je zien aan de (e) aan het eind.
Het moet "die Flasche" zijn. Zoek in je woordenboek Nederlands-Duits maar eens de Duitse vertaling van het woord fles op, dan zul je het zien.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:31.