![]() |
[wi-3vwo] transformaties op een grafiek
Hallo,
ik heb een opdracht (doel) wat ik moet bereiken. Alleen kom ik niet meer verder. Het leerdoel is : Leerdoel 9 : Je kunt de vier transformaties (verschuiving links-rechts, verschuiving omhoog-omlaag, vermenigvuldiging t.o.v x-as, vermenigvuldiging t.o.v y-as) op een grafiek van een functievoorschrift uitleggen, maw je kunt het effect op de grafiek bij een verandering in de formule uitleggen en andersom. Ik heb met het programma vu-grafiek het volgende bekeken : wat gebeurt er met de formule als je het groene puntje (dat staat op het nulpunt) verschuift naar boven, beneden, links,rechts. hier kreeg ik het volgende uit : Hiermee begin ik : y=x² Bij de verschuiving omhoog van het groene puntje (op de y as) krijg ik het volgende : Y=x²+1 Bij de verschuiving omlaag van het groene puntje (vanuit het beginpunt y=x²) krijg ik : Y=x²-1 Bij de verschuiving naar links van het groene puntje (vanuit het beginpunt y=x²) krijg ik: Y=x²+2x+1 Bij verschuiving naar rechts van het groene puntje (vanuit het beginpunt y=x²) krijg ik: Y=x²-2x+1 Nu heb ik het volgende verband o.i.d gezien : de omlaag/omhoog verschuiving : Als je het puntje omhoog verschuift komt er +1 in de functie te staan. Als je het puntje vanaf de basis omlaag schuift komt er –1. Je ziet dus wanneer je naar de positieve punten van de as gaat er +1 bij komt bij verschoven punt. Als je het rode puntje verschuift naar y=2 komt er dus ook : y=x²+2 te staan. Op de negatieve as werkt dit precies hetzelfde. Dit klopt geloof ik wel, maar ik kom niet uit het volgende verband. Het verband omtrent de rechts/linksverschuiving. Hier gaat het namelijk anders. Hij gaat als je het puntje naar de negatieve kant stuurt, + weergeven en dan verdubbeld hij het getal waar je het puntje neerzet. Alleen nu snap ik het niet meer :s Heeft iemand een idee wát ik fout doe of hoé ik verder moet? |
Ik heb even verder nagedacht en gekeken en ik zag dat er in vu-grafiek nog een andere formule staat voor de links/rechts verschuiving. Namelijk :
negatieve kant (-1) Y=(x+1)² postieve kant (1) Y=(x-1)² Hier heb ik net de volgende verklaring voor bedacht, kan iemand kijken of dit klopt? Ik heb de volgende verklaring voor het omgekeerde – en +. Je moet altijd op 0 uit komen als x. Omdat je als je op –1 (x-as) staat geen 0 hebt maar –1 moet je dus +1 doen wil je op 0 uitkomen. Daarom staat er de functie : y=(x+1)² bij de positieve kant is dit dus precies andersom. klopt dit? |
Citaat:
f(0)=0 , f(1)=1, f(2)=4 f(-1)=4, g(0)=1, g(1)=0,g(2)=1, f(3)=4 je ziet dat als je f(x)=g(x) moet hebben, dat je de waarde van x in g(x) met één moet verminderen en daarna dat getal invullen in f(x). stel je wilt oplossen: g(3)=f(a) dan moet je 3 verminderen met 1 dus 3-1=2 je hebt f(2)=(2)^2=4 en dat klopt want g(3)=(3-1) ^2=4 dus je kijkt vanuit de nieuwe functie die je hebt gevonden door transformatie..... |
even heel simpel:
je hebt de funcite y = x^2 waarbij voor x = 0 dus y = 0 geldt. nu ga je de functie 1 stapje naar rechts schuiven. Nu moet bij een x-waarde van 1 y=0 leveren. --> je moet van x=1 dus 1 aftrekken en dat kwadrateren om 0 te krijgen (het moet een vorm van y = x^2 blijven he ....) --> 1 naar rechts schuiven levert dus y = (x-1)^2 zelfde voor 1 naar links schuiven levert dan (x+1)^2 dus je verklaring was juist ;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:39. |