![]() |
Help, kan iemand me reactievergelijkingen uitleggen????
Hey,
Laatst hadden wij een gezellig (3e klas) skproefwerk. Waarbij ik een even gezellige 3 opliep. Omdat ik nie begreep hoe je nou eigenlijk een reactievergelijking opstelde, ik ging een soort van breuken gelijknamig maken toepassen maar was dus niet goed. Kan iemand het asseblief uitleggen? k moet het egt snappe met dat natuurprofiel straks... |
Stoffen reageren met elkaar tot een product met soms nog een bijproduct.
Bijvoorbeeld: 6O2 + C6H12O6 → 6CO2 + 6H2O. Aan beide kanten van de pijl moeten evenveel elementen komen te staan. Je ziet dat er links van de pijl, 18 O's, 6 C's en 12 H's zijn. Rechts van de pijl kom je dit ook tegen, de reactievergelijking is dus kloppend. Vaak kom je in opdrachten tegen dat je een reactievergelijking kloppend moet maken. Bijvoorbeeld: 2 H2 + O2 → H2O Je ziet dus dat links 4 H's zijn en 2 O's, en rechts 2 H's en 1 O. Deze kun je dus kloppend maken door een 2 voor het H2O molecuul te zetten zodat aan beide kanten evenveel is. 2 H2 + O2 → 2H2O De getallen voor de elementen/stof geven het aantal moleculen aan. De kleine getallen achter het element geven het aantal atomen aan in een molecuul. In het laatste voorbeeld ontstaan er dus 2 moleculen en elk molecuul bestaat uit 2 waterstof (H) atomen en 1 zuurstof (O) atoom. |
volgens mij krijg je in de 3e alleen van van die sommen an zuurstof en ijzer (ik noem maar wat) reageren 1:4 hoeveelgram ijzer heb ik nodig om 2,5 gram zuurstof te laten reageren?
en dan pas je kruisformules toe. |
Citaat:
|
Citaat:
De 3e klas (Havo) is meer basis over de elementen, moleculen en stoffen. 4e klas gaat daar wat dieper op in en het wordt natuurlijk uitgebreider in 5 Havo. En dan laten we het maar niet hebben over wat ik nu allemaal krijg. Kwantummechanica pfffffffff....... |
hallo R..r
laat google gewoon even zoeken naar... reactievergelijkingen kloppend maken |
Citaat:
dat krijg je dus wel degelijk :)! (dat was dus uit de mond van Evatjuhhhh :P) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:18. |