![]() |
Invallen in studentenhuizen om illegale software
Citaat:
|
Waardeloos zeg. Dat ze dan bedrijven gaan aanvallen die hoogstwaarschijnlijk illegale software hebben.
Je kunt imo niet van een student verwachten dat ie 300 a 400 Euro voor Adobe Photoshop kan betalen. Motten ze die krengen maar goedkoper maken :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Als het echter te maken heeft met Fairlight kan ik de actie op zich wel begrijpen. Fairlight: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
|
Wat betreft de grootschalige illegale handelaar die honderden gebrande CD's en DVD's op zijn kamer klaar heeft liggen voor de verkoop - die mogen ze van mij wel aanpakken, dat is gewoon stout. Wat betreft de kleinschalige thuiskopiëerder die voor zijn studie een pakket als 3dsMax of Photoshop nodig heeft maar dat gewoon niet kan betalen - stelletje fucking moraalridders. Laat ze eens fatsoenlijke software tegen een fatsoenlijke prijs brengen, smerige monopolisten.
|
Citaat:
Maar goed, zover ik weet gaat het hier om de grote namen, dus de gemiddelde student hoeft zich geen zorgen te maken. Tenzij je een 6 TB server onder je bed hebt liggen. ;) EDIT: "You want to know where is Manhunt and Hitman?" Blijkbaar houdt FLT zich niet met Pimsleur cursussen bezig. :rolleyes: |
Cool die plaatjes, daar kom ik bijna elke dag...
Als die lui een log bijhouden van wie wat download zal ik er ook wel tussen staan :/ Ik ken zelf niemand in die flat op de foto's (calslaan 5), wel iemand die dr gewoond heeft geloof ik |
de buren van de vriend van mijn zus :cool:
Het is wel vrij grootschalig, die illegale software. De invallen zijn gedaan omdat de FBI daar om vroeg, nou, die maakt zich echt niet duk om een illegaal photoshopje. |
Gauloises heeft geen ban. Er is gewoon een inval bij hem geweest :cool: :p
|
Citaat:
|
Heh, ik dacht de Calslaan al te herkennen. Vriend van me woont daar.
Openbaar ministerie: Citaat:
Meanwhile, in Utrecht: - Er zijn invallen gedaan op alle 4 de complexen. - Het gaat om het Fairlight-netwerk - De SSH moest inderdaad de adresgegevens afstaan vanwege een opsporingsbevel, maar mag ons uiteraard niet vertellen welke adressen er precies doorgegeven zijn. - Gedurende het onderzoek worden er verder geen mededelingen gedaan |
dit zuigt.. warez ownd de keet.. liever moeten ze dit niet doen! dan kan ik veilig leechen :D
|
Citaat:
de nieuwsgroepen van de UT staan vol met de berichten De inval op de Calslaan heb ik zien gebeuren, woon er tegenover. Ze kwamen met 5 normale auto's en daarna 2 politieauto's en laadden (volgens mij) 7 pc's in |
Citaat:
|
Citaat:
|
update
Universiteit: nog geen maatregelen tegen internetpiraterij (2) N i e u w bericht: meer informatie ENSCHEDE (ANP) - De Universiteit Twente (UT) neemt vooralsnog geen maatregelen tegen de twee studenten bij wie de FIOD woensdagavond wegens verspreiding van illegale software de computers in beslag heeft genomen. De universiteit wacht op een gerechtelijk bevel van het Openbaar Ministerie (OM) om stappen tegen de studenten te ondernemen. ,,We weten niet of de computers van de studenten zijn gehackt of dat ze opzettelijk illegale software hebben verspreid. We wachten het onderzoek van het OM af'', zegt een woordvoerder. Volgens hem zijn de maatregelen tegen verspreiding van illegale software via het netwerk van de universiteit twee jaar geleden verscherpt. Toen constateerde de stichting Brein (Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland) dat het razendsnelle breedbandnetwerk van de UT op grote schaal werd misbruikt voor het illegaal downloaden en verspreiden van muziek, films en software. Het netwerk van de UT is een van de snelste ter wereld en daarom aantrekkelijk voor illegale verspreiding van software. Volgens Brein werden studenten benaderd door criminelen om tegen een financiële vergoeding misbruik te maken van het netwerk. De UT sloot destijds het netwerk voor twee studenten af wegens illegale praktijken. De universiteit heeft limieten gesteld aan de hoeveelheid dataverkeer. Met name het internetverkeer van de campus naar buiten werd aanzienlijk ingeperkt tot 15 Gigabyte per week per student. Wie daarover heen komt, krijgt een waarschuwing. Wie drie keer is gewaarschuwd, wordt afgesloten van het netwerk van de UT. Dat gebeurt ook met studenten die de eerste keer heel ver de limiet overschrijden. Net als twee jaar geleden is de UT niet van plan om het dataverkeer van de aangesloten studenten actief te gaan volgen. ,,Dat is ondoenlijk. Bovendien is de student zelf verantwoordelijk voor zijn internetverkeer. We geven wel veel voorlichting over wat er wel en niet mag op het netwerk van de UT'', aldus de woordvoerder. De stichting Studenten Net Twente, die het netwerk beheert, was niet bereikbaar voor commentaar. (Bron: anp) en verder Universiteiten broedplaats illegale software door Anne van der Vliet, ANP Z i e ook: Invallen grootschalig onderzoek internetpiraterij RIJSWIJK (ANP) - De universiteiten in Nederland zijn niet alleen kennisfabrieken, maar ook ideale plekken voor het illegaal verspreiden van software, films en muziek. Supersnelle internetverbindingen, enorme opslagcapaciteiten en open netwerken bij universiteiten zorgen voor ideale omstandigheden voor goed georganiseerde internetcriminaliteit. In verschillende studentensteden in Nederland heeft de opsporingsdienst FIOD-ECD, op verzoek van de Amerikaanse autoriteiten, woensdag invallen gedaan op zoek naar illegale software. De actie heeft te maken met de bestrijding van internationale criminele organisaties die zich met behulp van computers en internet bezighouden met grootschalige en wereldwijde uitwisseling van illegale kopieën van computerprogramma's. Deze organisaties staan bekend als zogenoemde 'Warez-groepen'. Deze Warez-groepen zijn op zoek naar supersnelle internetverbindingen en computers met grote opslagcapaciteiten. Die zijn te vinden bij de computers van studenten die zijn aangesloten op het netwerk van hun universiteit. Iedere universiteit heeft de beschikking tot een internetverbinding van 1 gigabit per seconde. Studenten en universiteitsmedewerkers kunnen volgens een medewerker van de Delftse studentenorganisatie OnLine Internet (OLI) via dat netwerk een internetaansluiting krijgen met een snelheid van 100 megabit per seconde. Vergeleken met een normale internetgebruiker is deze verbinding bijna tien keer zo snel, een goede en ook iets duurdere adsl-verbinding heeft een snelheid van 8 megabit per seconde. De softwarebendes zoeken via chat-programma's contact met studenten om via het universiteitsnetwerk zo snel en zo vaak mogelijk van internet illegale software te downloaden en te verspreiden. De studenten kunnen hier actief aan meewerken door hun verbinding beschikbaar te stellen, maar de aansluitingen kunnen ook ongemerkt worden gehackt. Deze plekken worden ook wel 'safehouses' genoemd. Vanuit de 'safehouses' wordt de software snel verspreid naar honderden andere computers die verbinding hebben met internet. De Warez-groepen ruilen en verkopen de illegale kopieën via internet of maken illegale cd's en dvd's voor de verkoop. ,,Op de universiteit zijn veel aansluitingen, van daaruit kunnen deze praktijken anoniem worden uitgevoerd. Als de aansluiting wat trager wordt, dan stappen die bendes weer over naar een andere aansluiting'', aldus de medewerker van OLI. ,,De computers van studenten zijn vaak slecht beveiligd. De universiteit werkt met een open netwerk, dus het is voor een internetbende eenvoudig om in te breken.'' Volgens de medewerker van OLI zijn er twee soorten studenten die aan dit soort praktijken meewerken. ,,De studenten worden via chatprogramma's gelokt met het vooruitzicht dat ze alles kunnen downloaden wat maar op internet te vinden is. De een stelt dan slechts zijn verbinding beschikbaar voor zo'n bende en laat eventueel ook nog een extra computer bij hem op de studentenkamer installeren voor opslagruimte. De student weet niet wat er allemaal gebeurt, maar profiteert wel van de nieuwste games en films. Een ander zal daar wellicht ook nog geld aan verdienen, door zelf illegale kopieën te maken en deze weer op de campus door te verkopen.'' Erik de Winkel van de Dienst Technische Ondersteuning (DTO) van de Technische Universiteit Delft (TU Delft) zegt dat dit soort praktijken nauwelijks zijn te voorkomen. ,,We controleren het dataverkeer van al onze aansluitingen, wanneer we zien dat het verkeer uitzonderlijk groot is, dan verlagen we de snelheid van de lijn van 100 megabit naar 128 kilobit per seconde.'' De DTO verzorgt alle ICT aan de TU Delft. Alleen al op de campus van de TU Delft zijn 4000 aansluitingen. ,,Toen de FIOD met het verzoek om informatie kwam, hebben wij die ook gegeven. Ik vind het hopeloos dat het gebeurt. We lichten voor dat het illegaal is, maar er zijn nog steeds studenten die de grenzen opzoeken'', aldus De Winkel. Tegen het hacken van de universiteitsaansluitingen treft de TU Delft ook maatregelen. ,,We scannen alle aansluitingen regelmatig af op hackers. Zodra we er een ontdekken, waarschuwen we de beheerder van de aansluiting.'' Een woordvoerster van de TU Delft meldt dat een studentenkamer in Delft is binnengevallen en de computer is meegenomen. |
Ashcroft sez:
http://www.usdoj.gov/opa/pr/2004/April/04_crm_263.htm Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
De Amerikaanse douane moet echt zijn bek houden. Ga maar even lekker law enforcement spelen aan de Mexicaanse grens ofzo, en bemoei je niet met Europa.
|
Citaat:
Citaat:
Maarja, het klinkt leuk in de pers :) |
Citaat:
pas als t wer te onderscheiden is, wordt t makkelijker voor ze :) |
Citaat:
Trouwens mijn faculteit (GW) heeft eindelijk weer een eigen gebouw, voor het eerst sinds de fik... |
Citaat:
|
Citaat:
Daarnaast houd ik ook niet zo van het downloaden van dat soort programma's, aangezien je, als je het niet kunt betalen, ook een open-source variant kunt gebruiken. Dat is ten eerste legaal en daarnaast is het weer een push voor de richting die we willen opgaan. Ik denk serieus dat open-source op een gegeven moment voor een groot deel de markt zou kunnen gaan overnemen. FLT is overigens wel een van de grootste ISO-verspreiders ter wereld en het zal een gemis zijn voor de warez-wereld. Goede zet, dus! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Om problemen te vermijden zijn er allerlei internationale verdragen gesloten, mbt. erkenning van buitenlandse vonnissen, rechtshulp, overnemen van vervolging enzovoort. Dan krijg je dus wel zaken als deze, waar Amerika de Nederlandse autoriteiten om hulp gaat verzoeken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ze zijn trouwens nog steeds afhankelijk van onze medewerking, de CIA kan echt niet zomaar in Nederland studentenhuizen gaan binnenvallen en mensen oppakken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Zolang Nederlanders maar volgens de nederlandse wet en in nederland berecht worden, vind ik het niet erg dat de FBI data doorspeelt of operaties in touw zet.
|
ik vind wel dat ze de onderliggende oorzaak van het illegal downloaden en kopieren moeten achterhalen. Je zal altijd wel pipo's hebben die blijven downloaden en brangen, maar ik denk dat het gros ermee zal stoppen als de dvd's e.d. goedkoper worden, of er betere download sites komen waar je tegen betaling kan downloaden (er zijn wel wat nederlandse download site maar die hebben echt een bagger aanbod... hooguit de top 40 en dan heb je het wel weer gehad)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41. |