Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   nederlands verslag (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=817223)

moon 22-04-2004 19:44

nederlands verslag

Voor een boekverslag moet ik ook een vraag beantwoorden welke personen in het boek flat characters zijn en welke round characters. Ik heb er heel lang over nagedacht en in mijn boeken gezocht, maar ik weet het niet meer! Wat is nou ook alweer het verschil?Wanneer is een personage een round character en wanneer is een personage een flat character?

mathfreak 22-04-2004 19:51

Citaat:

moon schreef op 22-04-2004 @ 20:44 :
Wanneer is een personage een round character en wanneer is een personage een flat character?
Een personage dat geen karakterontwikkeling doormaakt is een flat character, en een personage dat wel een karakterontwikkeling doormaakt is een round character. Een flat character fungeert dus alleen als bijfiguur.

moon 22-04-2004 19:58

Betekend dat dat hoofdpersonen altijd round characters zijn, of zie ik dat verkeerd?

Maryk 22-04-2004 20:24

Over het algemeen is dat wel het geval ja, omdat hoofdpersonen nu eenmaal verder worden uitgediept.

moon 22-04-2004 20:37

Bedankt voor jullie hulp, hier kan ik wel wat mee!

Ik loop nu alleen weer vast bij het volgende:

informatieve opening

opening-in-de-handeling (in medias res)

opening is het einde van het verhaal (post rem)

Ik moet 1 van de 3 kiezen, maar ik weet niet helemaal wat ze alle 3 betekenen.

ik weet dit allemaal niet zo goed, omdat ik eerst mavo heb gedaan. Op de mavo moest ik andere vragen bij een boekverslag beantwoorden.

Maryk 22-04-2004 20:43

Hoe begint het verhaal?
a. Word er eerst inleidend wat verteld zodat je weet waar het verhaal op verder gaat (informatief), of
b. Val je er midden in (in de handeling) of
c. Is het verhaal eigenlijk een flashback, en begint het verhaal in het nu maar gaat het over vroeger (post rem)

moon 22-04-2004 20:53

Oke ik begrijp het, goed dat ik het nog even vroeg, want ik had het dus fout gedaan. Bedankt voor het antwoord!
Ik zit eigenlijk nog met 1 vraagje...echt de aller...aller...aller laatste! :)

Wat is een auctoriaal verhaal?

(sorry voor al die vragen, ik begin me een beetje dom te voelen :o )

alluman 22-04-2004 21:03

Citaat:

moon schreef op 22-04-2004 @ 21:53 :
Oke ik begrijp het, goed dat ik het nog even vroeg, want ik had het dus fout gedaan. Bedankt voor het antwoord!
Ik zit eigenlijk nog met 1 vraagje...echt de aller...aller...aller laatste! :)

Wat is een auctoriaal verhaal?

(sorry voor al die vragen, ik begin me een beetje dom te voelen :o )

'auctoriaal’ betekent dat het vertelstandpunt geen deel uitmaakt van de verhaalwerkelijkheid - ofwel vertelt door de auteur zelf, itt personaal, dat geschreven is alsof het door de hoofdpersoon zelf is geschreven.

(dom = niet vragen)

moon 22-04-2004 21:17

Heel erg bedankt!

Ik maak een verslag van een toneelstuk, dus ik denk dat daar dan toch niet echt een vertelwijze in zit. Auctoriaal is het in ieder geval dus niet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:35.