Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   HAVO (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=81)
-   -   Havo staatsexamen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=818133)

softballertje 23-04-2004 19:45

Havo staatsexamen

Hallo,

Ik doe havo door middel van een staatsexamen. Nu was mijn vraag zijn hier nog meer mensen die het gaan doen of er ervareringen mee hebben.

Groetjes

kleinedraak 24-04-2004 12:45

Wat is een staatsexamen tov. een gewoon examen dan??

Arox 24-04-2004 13:47

Citaat:

kleineghcdraak schreef op 24-04-2004 @ 12:45 :
Dat wil ik ook wel weten

Andijvie 24-04-2004 21:08

Citaat:

kleineghcdraak schreef op 24-04-2004 @ 12:45 :
staatsexamen = schriftelijk (zelfde als reguliere examen) en mondeling
Je eindcijfer is het gemiddelde van deze twee.

regulier examen = alleen schriftelijk.
Je eindcijfer is een gemiddelde van dat schriftelijk en SE's.

annetjuh 25-04-2004 16:28

ik niet in ieder geval.
andijvie bedankt voor de uitleg :cool:

Bruut 27-04-2004 10:17

ja ik heb dit vorig jaar gedaan :) gelukkig allemaal goed gegaan!!

maar wat zou je willen weten? tis namelijk bijna hetzelfde als een 'normaal' examen wat het merendeel moet doen

alleen was het bij mij zo dat ik met Nederlands 20 (!) boeken moest lezen, en dan ook nog van die oude kutboeken!!

en met Engels en Duits ook nog is 10 boeken per vak!

en die mondelingen waren vrij irritant. omdat iedereen al lang klaar was, en dat ik dan nog is mondelingen moest doen :(

softballertje 29-04-2004 23:28

Hoi,

Ik vroeg wie staatsexamen heeft gedaan omdat ik me af vroeg hoe de mondelingen verlopen. Want een deel van de mondelingen gaan over je eigen werkstukken. Maar een ander deel gaat over een onderwerp wat je daar 20 minuten voor die tijd krijgt. Nu is mijn vraag wat moet je daar percies mee doen

Groetjes

missymissy 09-05-2004 21:17

hey,ik doe dit jaar ook staatsexamen!Moet je dan alle vakken nog doen?ik heb een vrijstelling voor literatuur!Dat komt omdat ik vorig jaar op 2 vakken op het nippertje ben gezakt!ik moet nu voor engels een 3,5 halen en voor geschiedenis een 5,5 gemiddeld!Wel echt kut dat die mondelingen in juli zijn!!WE gaan allemaal slagen he!!dat moet gewoon!Maar het staatsexamen bestaat uit het centraal schriftelijk examen en het commissie-examen (=schoolonderzoek)

dls 11-05-2004 17:02

waarom doe je eigenlijk staatsexamen i.p.v. een gewoon examen :confused: . is dat makkelijker of i.d.

~some1-nice~ 11-05-2004 20:53

Citaat:

Stouwdam schreef op 11-05-2004 @ 17:02 :
waarom doe je eigenlijk staatsexamen i.p.v. een gewoon examen :confused: . is dat makkelijker of i.d.
wou ik ook vragen...!

en nu weet ik eindelijk wat staatsexamen inhoudt :D

missymissy 11-05-2004 21:08

ikzelf doe staatsexamen omdat ik vorig jaar op 2 vakken op het nippertje ben gezakt en dan vind ik het zonde van de tijd om alle vakken over te doen!Ik ben op beide vakken op 2 decimalen gezakt!daarom doe ik staatsexamen dat is mijn reden tenminste!

softballertje 12-05-2004 16:05

En mijn rede is dat ik een jaar thuis moest blijven wegens ziek zijn. En had geen zin om het hele jaar niks te doen. Daarom heb ik het staatsexamen aangevraagd zodat ik mijn eigen tijd kon indelen.

dls 12-05-2004 16:55

oke duidelijk (y)
i.i.g. veel sterkte er mee

S. 14-05-2004 23:48

Citaat:

softballertje schreef op 12-05-2004 @ 16:05 :
En mijn rede is dat ik een jaar thuis moest blijven wegens ziek zijn. En had geen zin om het hele jaar niks te doen. Daarom heb ik het staatsexamen aangevraagd zodat ik mijn eigen tijd kon indelen.
Waar kun je dat aanvragen dan, gaat alles gewoon via je eigen school? En moet je daarvoor ook extra kosten betalen? Moet je dan ook lessen volgen etc, of kun je die examens gewoon aanvragen en maken in bijv. de zomervakantie?
Kun je precies uitleggen hoe dit allemaal zit?

Alvast bedankt!!

softballertje 17-05-2004 14:12

Hoi,

Je hoeft het niet via je gewone school te doen. Je kunt het via een schriftelijke school doen dan krijg je de lesstof thuis gestuurd. Je hoeft geen lessen te volgen via een school maar je moet ze thuis maken. En als je ze klaar hebt stuur je ze via de post op of via email. Je hebt er wel discipline voor nodig want je hebt geen leraar die je achter de broek zit. Je kunt het via loi, nha of nti doen. Maar je kan ook zeggen ik zoek zelf lestof die ik denk daar voor nodig te hebben. Ik heb het zelf via de NHA gedaan. En als je denkt ik ken de lesstof goed dan vraag je via de IB-groep je examen aan. Ik hoop dat je zo een beetje meer informatie hebt gekregen. En anders moet je eens kijken op de webside van loi, nti en nha of op de webside van ib-groep.

Frank_YY 17-05-2004 16:31

moet je met een staatsexamen ook toetsen maken tussendoor ofzo,,?

Was ik ff benieuwd naar... ;)

Succes ermee allemaal (y)

Balance 17-05-2004 16:38

Citaat:

Frank_YY schreef op 17-05-2004 @ 16:31 :
moet je met een staatsexamen ook toetsen maken tussendoor ofzo,,?

Was ik ff benieuwd naar... ;)

Succes ermee allemaal (y)

Misschien wel oefentoetsen, maar geen toetsen zoals wij die kennen op het 'reguliere' onderwijs. Ze hebben dus geen Schoolexamens waarin je alvast wat puntjes kan sprokkelen.
Zoals Andijvie al vertelde:
bij ons is ons gemiddelde het gemiddelde van je SE-cijfer + je CSE cijfer.
Bij het staatsexamen krijg je ipv Schoolexamens allemaal mondelingen. Dan is je gemiddelde dus het gemiddelde van je mondelingen + je CSE cijfer.
En die mondelingen kunnen behoorlijk moeilijk zijn, dus ik denk dat je beter af bent met schoolexamens.

Edit: als het niet duidelijk over kwam: je krijgt maar 1 mondeling per vak volgens mij. Dus dat ene cijfer is heel belangrijk!!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:41.